Gå til innhold

betydningen av karakterer!

Anbefalte innlegg

Har bachelor i ingeniørfag og søker for tida etter jobber.

Har jo hørt at jobbmarkedet er veldig bra og at mange er ute etter folk i ingeniørbransjen.

Har vært på en del intervjuer og det gikk strålende helt til jeg sendte vitnemålet etter det hørte jeg aldri fra dem igjen.

Jeg har følgende karakterer:

5-E

5-D

9-C

3-B

Er det mulig å få jobb med sånne karkaterer??

Vet ikke hva snittet er på ingeniørutdanningen, men ligger jeg langt under??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karaktere sier jo en del om hvor skoleflink du har vært.. men i dag tror jeg (vet ut fra egen erfaring) at fravær teller faktisk en god del mer.. (lite fravær altså :) )

og om du kan vise til at du er aktiv.. at du har mange jern i ilden, at du brenner for faget..

På tidligere intervjuer jeg har vært i så har jeg prøvet å være systematisk og sagt alt hva jeg trodde de ville høre.. men da har jeg aldri fått jobben..

i senere tid så har jeg bare vært meg selv og pratet rett fra hjertet.. vært ærlig, og vektlagt mine hobbyer og interesser.

For 2 mnd siden så var jeg i nytt jobbintervju.. og fikk jobben ganske greit (igjen), og jeg som følte at jeg hadde gjort et dårlig intervju :) fordi jeg var mer ivrig enn noensinne om å fortelle om mine interesser. (som overhode ikke hadde noe med jobben å gjøre).. på sluttet av intervjuet spurte de meg om jeg i det hele tatt hadde tid til å jobbe.. og da sa jeg rett ut at jobben er for å sikre at jeg kan holde liv i mine interesser og hobbyer.. så jobben er det viktigste for meg.. og da var jobben min :)

så jeg begynner i ny jobb (igjen) 2 mai..

Grunnen til at jeg bytter jobb nå, er at akkurat nå er arbeidsmarkedet bra, så greit å prøve litt forskjellig før en slår seg helt til ro.. (også trivdes jeg ikke så godt i den jobben jeg hadde.. har vært der i 6 år og dritt lei av manglende utfordringer)..

Lykke til..

Lenke til kommentar

Min erfaring er også at karakterer ikke teller så mye. Ting som fravær, engasjement, sosiale antenner, gode attester og evt. relevant erfaring teller langt mer :)

Lykke til videre med jobbsøkingen! Markedet er, som du sier, godt om dagen, så mulighetene er absolutt til stede :)

Lenke til kommentar
Har bachelor i ingeniørfag og søker for tida etter jobber.

Har jo hørt at jobbmarkedet er veldig bra og at mange er ute etter folk i ingeniørbransjen.

Har vært på en del intervjuer og det gikk strålende helt til jeg sendte vitnemålet etter det hørte jeg aldri fra dem igjen.

Jeg har følgende karakterer:

5-E

5-D

9-C

3-B

Er det mulig å få jobb med sånne karkaterer??

Vet ikke hva snittet er på ingeniørutdanningen, men ligger jeg langt under??

Tja, joa, men du må huske på noe. Jobben du søker krever jo visse ting, og hvis E'en er i et fag som kreves for den jobben, så havner du jo lavere enn andre med bedre karakter.

Hvis jeg feks søker jobb som personalsjef, så vil neppe min D i Investering og finansiering spille like my, som mitt B snitt i HR fag (Som er personalfag)

Røfflig regnet ser jeg vel for meg at du ligger mellom D og C. Hva som er normalt kan jeg ikke si, men jeg for egen del vektlegger B i snitt på HR fag, og C i snitt totalt.

Hva vet arbeidsgiver om fravær egentlig? Trodde ikke det ble registrert fravær på høgskole/universitet.

Det blir ikke det.

Lenke til kommentar

Akkurat innenfor ingeniørbransjen teller nok faglige kvalifikasjoner mye.

Dersom du har muligheten kan du jo vurdere å ta enkelte fag opp på nytt.

Studerer selv nå elektronikk/kybernetikk/signalbehandling og min personlige erfaring er at karakterene reflekterer på mange måter også hvor interessant man finner forskjellige fag. Dette tror jeg arbeidsgivere også tenker.

Hvorfor faglige kvalifikasjoner teller kan jo følgende bilde illustrere:

post-47774-1208636092_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har gått på retningen elektro/automasjon/teknisk kybernetikk.

Jeg vet jeg har dårlige karakterer...kunne gjort det mye bedre, men det blei ikke sånn.

Starta å studere rett etter videregående og tenkte på alt mulig annet en skole på den tida noe som resulterte i dårlig arbeidsorganisering og dermed reduserte resultater.

Dette med at jeg kan ta opp fag har jeg faktisk tenkt på selv, men vet ikke åssen de vil se på det faktum at jeg har tatt visse fag i 2004 mens jeg tok andre i 2008 eller 2009, det blir et visst tidssprik.

Et annen ting er at jeg tror jeg blir dritt flau med tanke på lærerne hvis jeg kommer tilbake til samme skole etter så mange år or å ta opp fag.Vet ikke helt hvor vanlig dette er.

Det frister meg dog å ta en semester for å fjerne en del av de E karakterene selv om jeg vet at det i bunn og grunn ikke vil gjøre meg til en bedre ingeniør.

Jeg jobber per dags dato i en rådgivende firma og har klart meg helt greit på jobben og ser faktisk at folk med 20 års erfaring ikke kan så mye mer.Ihvertfall ikke om faget.

Har skaffet meg nesten 1 års erfaring til nå.

Grunnen til at jeg er keen på jobbskifte er mitt nåværende geografiske beliggenhet og jobboppgavene som begynner å bli temmelig kjedelige og ensidige.

Det er et visst grense for hvor interessant det kan bli å DAKe i lengden.

Har lyst på en mer praktisk og ingeniør rettet jobb hvor jeg kan lære mer.

PLS styring synes jeg er veldig interessant men så er det nettopp de jobbene de krever karkaterer for.

Finner ikke noe enkel løsning på situasjonen min.

Forslag på hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Tror ikke at det vil telle negativt at du har tatt opp fag igjen i alle fall. Du kan jo også undersøke om noen skoler tilbyr muligheten til å ta enkeltfag kanskje spesielt innenfor PLS siden det er dette du ønsker å jobbe med :)

Mulig du kan ta fag som kveldsstudium mens du jobber, eller kanskje du kan få til en avtale med din nåværende arbeidsgiver om at du kan få en annen jobb internt i firmaet dersom du tar ekstra utdanning, hvis du har mulighet for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...