Gå til innhold

Gamerpoints og achievements - en genistrek

aMo

Anbefalte innlegg

Microsoft har skutt gullfuglen mener jeg. Ikke fordi Xbox 360 er noe bedre enn noe annet, ikke fordi det er flere exklusive titler der. Nei.

Det er helt enkelt fordi Microsoft har gitt spill "gjenspillverdi", dvs. at det faktisk oppfordres til å spille spillene igjen ved at det gis ut achievements for enkelte ting (alt fra å ha brukt et spesielt våpen, antall kills til å helt enkelt ha fullført spillet på en høyere vanskelighetsgrad).

Nå har det seg sånn at jeg føler det er et poeng i å spille spill litt grundigere igjennom, og gjerne flere ganger for å kunne få til de tinga som man utfordres til med achievementsene. Fra før er det bare unntaksvis at jeg har giddet å spille igjennom spill på nytt.. Hvertfall med en gang.

I det siste har jeg gått igjennom Xbox Live Arcade etter spill jeg spilte som liten, og da kommer achievements til sin fulle rett! Utfordres man til å komme til 5. brett uten å dø en gang, ja da skal man pokkermeg klare det! Deles det ut achievements og poeng for å spille igjennom hele Doom, ja da skal jeg det!

Og nå er jo ikke dette noe nytt i det hele tatt (kanskje litt for meg, men ikke for gamere generelt), men min bønn er at Sony og Nintendo begynner med det samme. Kanskje tilogmed på LIVE, så vi kunne "konkurrere" med hverandre på tvers av konsollene, ikke om hvem som har de beste og "peneste" spilla, men helt enkelt hvem som spiller mest og tar flest utfordringer!

Dessuten.. Jeg skulle SÅ ønske jeg kunne tjene poeng med en Wii, for jeg SKAL ha en KUN for Virtual Console, for der skal jeg spille NES-spill!!! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja MS har gjort et lurt valgt med å ha achivements på spillene. Som f.eks i Carckdown, sjonglere en kropp med eksplosiver i et vis antall sekunder. Og da skal man klare det og.

Er enig i at i de fleste tilfeller gir det spillet gjennspillingsverdig, man går gjennom spillet en gang til for å få achivements man ikke fikk første gang, men i andre tilfeller er achivementene i seg selv så forferdelig at jeg ikke ser vitsen i å gå gjennom spillet for å oppnå det.

Wii points ved å spille? Neppe, hva skal Nintendo da tjene enda mer penger på? :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at achievements og gamerpoints er et genistrek av Microsoft. Det er faktisk en av grunnene til at jeg kjøper de fleste multiplattformspill til 360, istedenfor PS3. Og for å være helt ærlig, så spiller jeg mest på 360 dels på grunn av achievements. Jeg synes det er gøy å jobbe opp mot disse ubrukelige poengene :)

Det har vel sin rot i gamle spill, som f.eks. Leisure Suite Larry hvor man kunne jobbe opp med en viss poengsum.

Er spent å se hvordan HOME svarer til 360ens achievements. Såvidt jeg har lest er det ingen krav fra Sony til utviklerne når det gjelder trophies? Må si jeg synes det blir litt tamt hvis bare noen få spill tar del i trophy-systemet.

Lenke til kommentar
I det siste har jeg gått igjennom Xbox Live Arcade etter spill jeg spilte som liten, og da kommer achievements til sin fulle rett! Utfordres man til å komme til 5. brett uten å dø en gang, ja da skal man pokkermeg klare det!

Den der er jeg så veldig enig i, achievements blåste rett og slett fullverdig liv inn i Sonic 1 & 2 for meg igjen. Eldre spill har som regel til mål at man bare skal runde de og etter det er det liksom ikke gjennspillingsverdi igjen, med ach. blir det nettopp det. :)

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke achievements. Jeg gidder aldri gjøre så mye på et spill, og pga den forbanna gamescoren har jeg 200/1000 når jeg har spilt gjennom historien. Når historien er ferdig, er spillet ferdig for meg. Det irriterer meg at jeg får følelsen av å ikke ha fullført spillet når jeg har spilt gjennom hele. Å "runne" har fått en helt annen betydning...

Lenke til kommentar

Eg og er enig, du kan sjølvsagt setje dine eigne mål ved å klare ditt og datt, men det er noko spesielt når du får tildelt poeng for det. Du kan ikkje bruke poengene til ein dritt, men eg spelar heller ikkje for å få noko, eg gjer det fordi det er moro, og med achievements blir du insiprert til å spele om att og om att for å klare noko du ikkje klarte i første runde.

Lenke til kommentar

Heilt einig med trådstartar!

Eg synest Achievments er utruleg morosamt -- og det gir ei ekstra utfordring. Har lest ein stad at nokre synes det tar fokuset vekk ifrå historia. Hvis det er tilfelle, har dei ikkje klart og laga bra nok achievments, og så har spelet mest sannsynleg ein usannsynleg tynn historie. Det gjeld og lage smarte morosamme, og utfordrande achievments, og samstundes få fletta det saman med resten av spelet på ein bra måte.

Lenke til kommentar
Edit: Btw hvorfor ligger denne i felles? Bare 360 som har achivements ;)

Jeg legger den på felles fordi dette er noe som EGENTLIG burde vært på alle platformer.

I Uncharted på PS3 er det jo et poengsystem med awards, men på PS3 er det ikke like morsomt da man ikke kan holde styr på achievements med mindre man ER i spillet. Det hadde vært genialt om de andre konsollene hadde kunne implementert et likt system, eller kanskje tilogmed ha blitt med på Live, eller et annet FELLES samfunn av samme sort der gamere kan samle opp poeng og achievements i ALLE spill, ikke bare på xbox, eller i hver og enkelt konsoll.

Men at MS vil dele dette konseptet uten masse styr og penger er tvilsomt, de VET å holde godsakene for seg selv..

Endret av aMo
Lenke til kommentar

Trophies er en bedre ide.. Istedenfor å bare få noen nr på "papir" kan man her bruke tingene man vinner i den virtuelle verdenen HOME. Dette kan være i form av en T-shirt eller en pokal i ditt virtuelle rom. Hvor achievements kommer til kort, innoverer sony igjen og gir oss noe som faktisk har en nytteverdi. Uansett er det flott med noen målsetninger, hvor de mest ivrige spillerene for noe igjen for strevet. Enten det er ett par usle poeng på ett fiktivt kort eller i form av gjenstander som kan brukes i den virtuelle verden.

Lenke til kommentar

Innoverer sony igjen? Når tid sist var de innovativ? Bare lurer for jeg har ikke fått med meg deres innovativitet siden PS1 kom på banen som faktisk var innovativ.

Vil si det er mer nytteverdig i å vise sin "elithet" hvor flink man er i spillene enn en t-skjorte i en virtuel verden.

Lenke til kommentar

Aller helst kunne eg tenkt meg at gamerscore kunne brukt til microsoft points. At du faktisk fekk noko av verdi tilbake. Sjølvsagt med litt andre verdiar enn i dag, kanskje 200 MS-points for 1000 gamerscore. Det er ikkje snakk om mange kronene MS taper, men ville vore eit kjempebra trekkplaster.

Lenke til kommentar

@Bear^

Jah, det var jo veldig smart! Er du ikke enig at det i det minste er litt kult med en spesiell skjorte når du har klart noe som er veldig vanskelig å få til.. Er jo litt mer tydeligere hva man da har gjort en å drive å søle gjennom forskjellige achievements på flere sider med gamercards.

@Zeph:

Enig. Meget god ide.

Endret av cryptomime
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...