Gå til innhold

Hvorfor er større harddisk servere så dyre?

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/product.php?productId=80835

Dette er en Lacie ethernet disk på 3 TB. Den billigste jeg fant og den koster 8500.

Jeg konfigurerte home server maskinen til komplett med 4 x 750 gb disker og kom til 8300.

På pc-en har man usb porter så man kan stappe inn flere disker og div andre fungsjoner.

Er det noe jeg har misforstått med disse nettverks diskene? Hvorfor er de så lævla dyre. Buffalo disken på 3 TB koster nesten 10 000. Er det noe de kan som ikke hjemmeserveren kan? Hjemmeserveren blir enda billigere om man legger inn en kjekk Linux Distro, og ikke kjøper med software.

edit: om man fikser opp den FS serveren med samme diskene sparer man enda en tusenlapp.....

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er diskene på 1TB fremdeles forholdsvis dyre, for det andre inneholder den gjerne en form for hardware RAID-kontroller, som trekker prisen opp. Man kan også få RAID gjennom software, f.eks. RAID 5, men vil ligge tilbake hva ytelse angår. Har man muligheten og kompetanse til det, er oppsett av en hjemmeserver absolutt å foretrekke.

Lenke til kommentar

Som nevnt alt, kontrollere med hardware RAID (0,1,5,10), i tillegg hot-swap disker pluss diverse annen funksjonalitet.

Skal du f.eks. ha mulighet for hot-swap av fire disker i en vanlig PC og skikkelig hardware Raid så kan man legge på 3 000 kr på prisen man kom til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...