Gå til innhold

Beviskrav for konvertering? Ateisme <--> Kristendom


Anbefalte innlegg

Hva skal til for å få deg til å "konvertere" fra ateisme til kristendom eller fra kristendom til ateisme?

Målet er å vise de absurde bevisforskjellene som kreves.

 

Kristne vil ikke konvertere før det skjer et mirakel... noe som er umulig dersom det ikke finnes noen gud, da mirakler ikke skjer uten en gud -- som igjen betyr at ingen som virkelig tror og sier de "vil tro til gud er motbevist" noengang kan overbevises dersom det ikke finnes en gud.

Altså: Gud må finnes før ektetroende kristne skal konvertere, forutsatt at de ikke biter i det sure eplet og konverterer uten urimelige krav.

For oss ateister er det veldig lett å konvertere til kristendommen dersom det finnes en gud:

 

Ateister er uendelig mye lettere å konvertere til kristendom dersom det finnes en gud enn det er å konvertere kristne til ateisme dersom det ikke finnes en gud.

 

Post hva som vil overbevise deg nok til å konvertere til det motsatte.

Det var litt flåsete å kun ta kristendommen, så for religiøse av andre religioner -- les "religion" og ikke "kristendom".

 

Beviselighetsgrad:

Lett: Like lettbevist som tyngekraften

Middels: Like lett å bevise som å tyngdekraften på andre planeter

Vanskelig: Like vanskelig å bevise som at sorte hull kun er masse som fører til en sinnsyk tyngdekraft

Umulig: Umulig å bevise; det er urimelig å kreve noe umulig.

 

Ateisme --> Kristendom dersom kristendommen er riktig

 

Nummer | Beviselighetsgrad

1|Lett:: Dersom den allmektige Gud som kunne vist seg i person for alle verdens mennesker samtidig om han ønsket viser seg i minst 1 sekund for minst 30000 personer eller for meg personlig blant andre mennesker

2|Lett:: Et beviselig mirakel oppstår som følge av bønn; en avkappet finger gror ut igjen etc. (uten legehjelp)

3|Lett:: En engel kommer ned til jorden bare et øyeblikk

4|Lett:: En djevel viser seg

5|Lett:: En person uten kjennskap til noen religion begynner å tro på en spesifikk religion uten å ha noen kilde til troen

6|Lett:: En religiøs person ber om sensitiv/hemmelig informasjon om meg fra gud, som han så forteller til meg i guds navn

7|Lett:: Dersom vi finner intelligent liv i rommet eller intelligent liv fra rommet besøker oss og disse tror på gud

8|Lett:: Dersom en helt soleklar datobestemt profeti i kristendommens navn slår inn uten at vi har noen grunn til å tro at det er arrangert; naturkatastrofer: Jordskjelv eller meteor.

9|Lett:: Dersom dommedag som Jesus sa han skulle komme med, kommer

10|Lett:: Energi eller masse oppstår fra intet

11|Lett:: Det står et uomtvistelig tegn i eller på himmelen

12|Lett:: Naturlovene brytes helt åpenbart av en person som påstår han er guds sønn / gudegitte krefter

13|Middels:: Den bibelske skapelse bevises (som i seg selv er relativt vanskelig i dag men det er ikke vanskelig eller umulig dersom den stemmer)

 

Kristendom --> Ateisme er riktig

Nummer | Beviselighetsgrad

1|Umulig:: Det bevises at det ikke finnes en gud

 

Vent litt...

 

Er det bare meg, eller kreves det nesten ingenting for at ateister skal konvertere, dersom det finnes en gud -- mens det kreves et mirakel for å konvertere en kristen til ateisme dersom det ikke finnes, noe som i seg selv er en selvmotsigelse da mirakler kun forekommer dersom det finnes en gud?

 

Vi trenger litt fler konverteringsmuligheter for og fra kristne -- den eneste listet så langt er umulig/urimelig -- ellers blir konklusjonen med en gang:

Kristne har muret seg inn i troen sin og nekter å godta noe som bevis mot guden, mens ateister er åpen for konvertering ved det selv det minste fnugg av faktisk bevis.

Likevel øker andelen ateister i verden, selv om det er uendlig lettere å konvertere ateister til kristendommen dersom kristendommen er sann enn det er å konvertere kristne til ateisme dersom kristendommen ikke er sann.

 

Noe å tenke på for alle.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ærlig talt ikke jeg :(....

 

Tror ikke at jeg, om en eller annen "viste" seg på himmelen, ville slikket vedkommenes støvler av den grunn... Det vil altså si at OM det plutselig fantes en gud som viste seg på himmelen så tror jeg ikke at jeg gadd å tilbe fyren... Hele greiene byr meg i mot... Så fikk han heller koke meg, steke meg eller gjøre hva F** denne hevnguden gjør med folk som ikke tror på ham. (Tror han ville gjort det pluss mere til med meg allerede siden jeg ikke har tilbedt fyren på en halv evighet :)

 

Hvis han er så liten at han må ha folk til å tilbe seg er han ihvertfall ingen gud for meg....

Nei , ærlig talt, jeg tror ikke gude tilbeding er for meg, det byr meg i mot, som all rævslikking byr meg i mot!

For maken til smålig, hevngjerrig, humørsyk og blodtørstig "herre" skal du lete lenge etter at engelsk mennene dro fra koloniene sine....

 

Så å konvertere for mitt vedkommende? Ikke på villkår! Ikke i dette livet ihvertfall. Får se i neste.....

Lenke til kommentar

Uha. Voldsom tanke-ambivalens.

 

Krav for å være kristen er intet annet enn ren og skjær tro sist jeg sjekket. Når man allerede tror så sterkt på noe skal det mye til for å endre kurs. Siden man har nær sagt deaktivert det eneste verktøyet man har for eventuelt å vise overfor seg selv at man tok feil, er en slik religion en enveiskjørt gate. Alt av motstridende informasjon er Djevelens verk, og Bibelen har tydeligvis spikret igjen de aller fleste nødutganger.

For at en ateist skal konvertere til kristendom eller tilsvarende religion er det bare å vise fram den aktuelle guden (men hvordan vet du egentlig forskjell ...?). Jeg hadde nok først og fremst trodd jeg var blitt ordentlig sprø, men det skulle ikke være så vanskelig for denne guden å konvertere meg om så var ønskelig. Den er jo tross alt allmektig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal konvertere til Kristendommen må Faderen, Sønnen, og Den Hellige Ånd komme til meg personlig og forklare meg i detalj hvordan i alt helvete de kan rettferdiggjøre å være allmektige men likevel skape en verden med lidelse. For så vidt jeg kan se er det i så fall ren sadisme, og da er det bedre å tilbe Satan som i alle fall er ærlig om sin hensikt.

 

Uten det kan dommedags fire ryttere ri over himmelen og de døde reise seg opp fra sine graver uten at jeg vil konvertere til en slik skitten religion.

Lenke til kommentar
Hvis jeg skal konvertere til Kristendommen må Faderen, Sønnen, og Den Hellige Ånd komme til meg personlig og forklare meg i detalj hvordan i alt helvete de kan rettferdiggjøre å være allmektige men likevel skape en verden med lidelse. For så vidt jeg kan se er det i så fall ren sadisme, og da er det bedre å tilbe Satan som i alle fall er ærlig om sin hensikt.

 

Uten det kan dommedags fire ryttere ri over himmelen og de døde reise seg opp fra sine graver uten at jeg vil konvertere til en slik skitten religion.

 

Enig! Det eneste som kunne fått en ateist til å konvertere til kristendom etter å ha fått Guds eksistens bevist for seg hadde kun gjort det ut av frykt for evig straff i helvete. For hadde Gud eksistert så hadde vel helvete det også. Den psykopaten de kaller Gud hadde jeg ikke underkasta meg om han så åpenbarte seg for me. Han skulle heller fått kjent piska og dratt seg tilbake der han kom i fra.

Lenke til kommentar

Jeg konverterer til kristendommen om jeg tror at det er riktig. Jeg trenger ingen beviser. Om JEG tror at det er riktig, er det nok for meg. Jeg trenger ikke bry meg om hva noen andre mener om det fordi religion er en privatsak. Men nå er det dessverre slik at jeg ikke tror på det, så da er jeg ikke kristen.

Lenke til kommentar

For meg er påstanden om at en ateist ville konvertere til Kristendom dersom Gud plutselig dukket opp absurd. Som ateist tror jeg ikke noe. Min forståelse av verden er basert på vitenskap. Det som vitenskapen eller min egen logikk ikke klarer å forklare, velger jeg å la stå åpent inntil ny kunnskap eller viten kan forklare dette. Jeg dikter ikke ikke opp en Gud for å forklare det jeg ikke skjønner. Isteden aksepterer jeg min egen begrensing til å ikke forstå alt og lever ganske bra med det.

 

Anta at et menneske i 2437 klarer å reise tilbake i tid til 2008. Den teknologi som 2437-mennesket innehaver kan sikkert vært i stand til å imponere mange og en slik person vil fått kunne få gude-status. Men selv om noen klarer å gjøre utrolig og utenklig ting som blir man ikke Gud av det.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke selve bevisføringen som får folk til å konvertere. Folk lar seg jo lure med i alle slags merkelige sekter. Religion er en mer sosial greie.

 

Og det er vel omtrent like akkurat vanskelig å overbevise en helfrest en om gud ikke finnes som å frelse en innbitt gudsfornekter.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Spørs det, ja. Man har vel allerede sine grunner for å tro det man tror, og hvis man er mulig konvertitt så skjer det rimelig kjapt, tenker jeg. Med andre ord har det allerede skjedd. Du sitter jo ikke og vet at «jeg kan konverteres hvert øyeblikk,» og venter på at noen skal komme og dra deg over gjerdet.

Lenke til kommentar
Spørs det, ja. Man har vel allerede sine grunner for å tro det man tror, og hvis man er mulig konvertitt så skjer det rimelig kjapt, tenker jeg. Med andre ord har det allerede skjedd. Du sitter jo ikke og vet at «jeg kan konverteres hvert øyeblikk,» og venter på at noen skal komme og dra deg over gjerdet.

 

Jeg dro for noen år siden en venn av meg "av gjerdet", men det hadde ingenting med hvor klar han var til konvertering , men hvor "lite" han hadde brydd seg om hvorfor han fremdeles kalte seg kristen... Han var bare kristen når noen spurte liksom, uten egentlig å tenke mer over det og når jeg satte han til veggs og begynte å dra frem noe av det lamme tullet som bibelen så flott hevder at gud har gjort mot hva vitenskapen har funnet ut klarte han ikke engang å stable noe som lignet et forsvar for troen sin på bena og var vel egentlig for langst klar for å droppe troen forlengst, men gjorde det den gangen ved å melde seg ut av stats kirken.... Så jeg har "frelst" en ihvertfall :)

 

 

Men jeg ser jo problemet i begge "leire". Ingen kan i dag eller i fremtiden konvertere meg til å tro på gud like lite som jeg kan konvertere min svigermor til å bli ateist. (Hun er, dessverre, av den gode kristne naive typen som faktisk tror at satan er ute å går hver gang det er skjer noe hun ikke forstår....:no: Så ja, noen ganger er kristendommen forferdelig fordummende og naiv gjørende! Vi diskuterer ALDRI religion med henne, det eneste hun noen gang har sagt om den saken er at hun syntes det er rart at vi ikke har døpt barna våre og at hun ikke syntes noe om at hun ikke får lese i bibelen for dem når de er på besøk, noe vi har forbudt henne å gjøre! Den skremsels propagandaen skal ungene jammen være voksne før de får høre, det er sikkert! Ellers fungerer samværet bra. Men å konvertere henne er umulig, hun er fastlåst i sin tro og nekter helt enkelt for at det kan være anderledes... )

 

Hverken kristne eller ateister sitter vanligvis på "gjerdet" midt i mellom liksom, men det hender.....

Ellers tror jeg at det er flere kristne som "sitter på gjerdet" enn ateister uten at jeg har belegg for å si det. Men du har en del som kompisen min, som ikke tenker over hvorfor, de bare er kristne fordi ingen har rokket ved dette noen gang......

 

:)

Lenke til kommentar

Myldrer av "av gjerder" folk. Mange som kaller seg kristne og ateister, men det eneste de tenker på er drikking og knulling :p. T.o.m enkelte "av-gjerder-muslimer" gjør det og. Mennesker uten livssyn

 

Vel jeg konverterer til ateisme hvis jeg blir utropt til verdenshersker og blir ufattlig rik, noe som sannsynligvis ikke skjer :(

Lenke til kommentar
Vel jeg konverterer til ateisme hvis jeg blir utropt til verdenshersker og blir ufattlig rik, noe som sannsynligvis ikke skjer :(

 

Hvorfor må du ha noe i retur for å konvertere? Du har altså ingen overbevisning om at det du tror på er det riktige så derfor hopper du over hvis prisen er riktig? Eller missforstår jeg deg?

 

Selv hadde jeg ikke konvertert, som sagt før, SELV om det var en eller annen gud som viste seg på himmelen rett over meg. Hele det "knele og tilbe" konseptet byr meg i mot.... og noen trenges det jo nede i helvette også ikke sant? ... :D

 

 

Nei, jeg konverterer ikke. Ikke engang om jeg skulle bli verdens hersker... eller for å si det sånn, ihvertfall ikke da!!! Spørs om jeg heller ville satt alle kluter til for å bli kvitt religion i allmindelighet ved å lære opp folk skikkelig hvis jeg ble verdens hersker... he he :D:p

 

 

Edit: Leifskrive

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...