Gå til innhold

Free Record Shop legger ned - hva syns du?

Cuneax

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke vært innom så mange FRS-filialer, jeg kjenner best til filialen på Stor Moa i Ålesund, og det var begredelige saker. To små hyller med musikk samt en vegg med nyheter og topplister. Ellers var lokalet fullt av filmer, hvor de faktisk hadde et relativt godt utvalg med mye sært og mindre tilgjengelige titler, engelske bandbiografier, buttons og litt spill. For 2-3 år siden var filialen helt OK med en tydelig satsing på musikk, men så skeiet de ut og det virker som om de mistet retningssansen og utdefinerte seg fra markedet. Nå har jeg bare kjennskap til en filial, kan hende situasjonen har vært en annen andre steder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva syns dere? Det er selvfølgelig trist at det blir én storaktør mindre på markedet (mer "monopol" til Platekompaniet), men på den annen side syns jeg Free Record Shop var overpriset og hadde dårlig utvalg. En annen positiv følge er økt fokus på nisjebutikkene og netthandel. Andre innspill?

Enig her. Har aldri hatt noe forhold til FRS, og har alltid valgt PK foran på grunn av pris og tilbud.

Lenke til kommentar

Dette er egentlig veldig enkelt.

EB Games som kjøpte Free Record Shop ser med rett at

det er mye mye mer penger å tjene på dataspill enn

på salg av musikkplater. Musikk på CD tillhører fortiden,

mens spill ennå er en voksende bransje.

De som satt som investorer på Free Record Shop så nå

en gyllen mulighet til å trekke seg tilbake fra ett

sviktende marked, med en god pengeslump i fortjeneste.

Pengene rår :)

Undertegnede kjøper nesten all sin musikk på amazon.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært innom så mange FRS-filialer, jeg kjenner best til filialen på Stor Moa i Ålesund, og det var begredelige saker. To små hyller med musikk samt en vegg med nyheter og topplister. Ellers var lokalet fullt av filmer, hvor de faktisk hadde et relativt godt utvalg med mye sært og mindre tilgjengelige titler, engelske bandbiografier, buttons og litt spill. For 2-3 år siden var filialen helt OK med en tydelig satsing på musikk, men så skeiet de ut og det virker som om de mistet retningssansen og utdefinerte seg fra markedet. Nå har jeg bare kjennskap til en filial, kan hende situasjonen har vært en annen andre steder.

Ja, FRS på Moa har tapt seg grundig. Har de lagt ned nå eller har de åpent ennå?

Lenke til kommentar

Jobber selv i FRS, og syns det er helt flott at kjeden legges ned. Ja, kjeden belager seg på å selge nyheter og mainstream musikk, men kjeden har aldri gått ut offentlig og sagt dette. Folk forventer da naturlig nok at, siden vi kaller oss platebutikk, så selger vi plater, i alle sjangre. Dette er ikke tilfelle i hele tatt. Jeg må si jeg har mang en gang skjemtes over å måtte beklage til kunden for en plate vi ikke har fått, som burde si seg selv at vi skulle ha, som feks. nyeste Motorpsycho plata.

La oss ta et eksempel. Et band kommer ut med ny plate, men som ikke ligger på topplista. Vi får da kanskje inn 2, max 3 eksemplar av den inn i butikken. Mange ganger er det stor etterspørsel etter plata, selv om den ikke ligger på topplista. Resultatet er da at vi selger ut de 3 vi har fått rimelig kjapt, og må beklage til resten at vi ikke har mer igjen av den. Hva gjør de så? Går til Platekompaniet eller en annen butikk, så klart. På den tiden det tar til vi får inn plata igjen, har etterspørselen sunket, og kjeden har tapt penger ved å ikke tilsende nok eksemplarer av plata til butikken. Nå skal det sies at det er vanskelig å forutse hvilke plater det kommer til å bli etterspørsel etter, men litt skjønn burde innkjøpsansvarlige ha. Noen burde ha ansvaret for å følge litt med i alle sjangre, og ikke bare auto-bestille Top 30 lista hver uke.

Det er også rimelig frustrerende å åpne jobbmailen på morgenen, og se emne-titler som "*cd tittel* forsinket pga trøbbel hos leverandør" etc. Dette har skjedd mer enn en gang for å si det sånn. Feks. når første sesong av Dexter kom på dvd, tror det var i starten av mars. PK hadde hyllene fyllt opp fra morgenen av. Hos oss fikk vi mail om at vi kom til å få den i slutten av måneden, altså en hel måned etter release. Slikt holder ikke mål.

Har troen på at å jobbe i Gamestop blir mye bedre. Det virker som en mye mer seriøs kjede, og som tar seg selv mer seriøst.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet trist da det er en kjede som har vært her lenge. Avdelingen på Egertorget i Oslo var svært bra da den åpnet i sin tid. To etasjer fyllt med meget bra utvalg og beundringsverdige åpningstider. Dessverre gikk det bare nedover med utvalget og prisene var heller ikke spesielt bra så sjappa endte bare opp som en blek kopi av seg selv. Sånt sett var det kanskje greit nok at den ble avlivet fremfor å dø en smertefull, men naturlig død...

Synd også at AkersMic døde for endel år siden. Dette var også en svært bra butikk i sine glansdager, definitivt en av de beste "allround". :cry:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Tja....det kommer til å gå slik med alle butikker som selger musikk/filmer til slutt pga det utrolig store problemet med at folk laster ned fra internett. vi kan godt vente oss at det er flere butikker som etterhvert legger ned med mindre de selger alle cd'er/filmer for 2 kr pr. dette kom egentlig ikke som noen stor overasskelse....burde det ha hatt det ?

Lenke til kommentar
Nei det er jo ikke noe stort sjokk. Den gamle forretningsmodellen er i ferd med å løpe ut på dato og mye er i ferd med å flyttes over på internett.

Jeg tror nok de små nisje-butikkene kommer til å leve i lang tid. Folk kommer nok alltid til å søke til butikker som kan yte service, det være seg anbefaling eller diskutere med de ansatte/andre kunder.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...