Gå til innhold

Free Record Shop legger ned - hva syns du?

Cuneax

Anbefalte innlegg

Free Record Shop begynte for et par uker siden en tre måneder lang prosess for å legge ned samtlige butikker i Norge. De oppgir at årsaken er et stadig sviktende musikksalg blant annet på grunn av tapte markedsandeler til iTunes, mens nisjebutikker og Platekompaniet, derimot, er optimistiske.

Les mer om saken her: http://e24.no/naeringsliv/article2366021.ece

Hva syns dere? Det er selvfølgelig trist at det blir én storaktør mindre på markedet (mer "monopol" til Platekompaniet), men på den annen side syns jeg Free Record Shop var overpriset og hadde dårlig utvalg. En annen positiv følge er økt fokus på nisjebutikkene og netthandel. Andre innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der inngår i et ekstremt komplekst regnestykke hvor man må ta hensyn til en stor mengde faktorer. Det er såklart, i det minste for bransjen, lett å legge skylda på fildeling, men det er ikke hele sannheten. For bare et par år siden ble det rapportert om sterkere salg trass i at flere og flere lastet ned: http://e24.no/naeringsliv/article1430000.ece

Mulig situasjonen har endret seg i dag, men jeg tviler. Nesten hver gang jeg går forbi Platekompaniet i Trondheim eller handler der, er det alltid lange køer ved kassa. Nisjebutikkene og ukjente artister vil dra nytte av den digitale revolusjonen. Platekompaniet skjønte det for lenge siden, da de over en årrekke har begynt å importere filmer og musikk som er litt bortenfor mainstream. Andreetasjen i Platekompaniet i Trondheim vitner jo om dette :--)

Lenke til kommentar

Var det bare Free Record Shop-filialer i Bodø? Har dere virkelig ikke Platekompaniet (!) eller småbutikker som spesialiserer seg innenfor ulike felt? Man har jo Internett, der de har et uendelig større utvalg og bedre priser, men jeg forstår godt sjarmen ved å traske rundt i platebutikklokaler, ja.

Lenke til kommentar
Free Record Shop begynte for et par uker siden en tre måneder lang prosess for å legge ned samtlige butikker i Norge. De oppgir at årsaken er et stadig sviktende musikksalg blant annet på grunn av tapte markedsandeler til iTunes, mens nisjebutikker og Platekompaniet, derimot, er optimistiske.

Kanskje ikke så rart at "musikksalget" er sviktende når prisene er høye og utvalget elendig. Eneste negative med det er vel at de er den eneste butikken i nærheten med et ok DVD-utvalg.

Lenke til kommentar

Oi! Dette visste jeg ikke... Håper de da får en annen musikk/film butikk på det nærmeste kjøpesenteret her jeg bor. Siden FRS blir borte sakte men sikkert blir jo den i Drammen borte med tiden også da. Det er jo en del FRS butikker rundt omkring, men da blir det jo ingen musikk/film butikker igjen her. Bare Platekompaniet ikke sier takk for seg så. Det er jo en flott butikk.

Lenke til kommentar
Var det bare Free Record Shop-filialer i Bodø? Har dere virkelig ikke Platekompaniet (!) eller småbutikker som spesialiserer seg innenfor ulike felt? Man har jo Internett, der de har et uendelig større utvalg og bedre priser, men jeg forstår godt sjarmen ved å traske rundt i platebutikklokaler, ja.

Han har nok dessverre rett, det er ingen avdeling av Platekompaniet i Bodø, og jeg tror heller ikke det er noen småbutikk(er) med spesialisering (jeg har i alle fall ikke vært borti noe sånt når jeg har vært i Bodø). Det er, om jeg ikke husker feil, tre filialer av Free Record Shop i Bodø (to i Glasshuset og en på.. hm.. City Nord, var det der de hadde en filial?), og alle tre forsvinner nå som Gamestop tar over, så Bodø blir stående igjen uten en fullverdig platebutikk (nå er det jo selvfølgelig diskutabelt hvor mye platebutikk FRS var i forhold til hvor mye DVD-butikk og spillbutikk de var, men det er en digresjon).

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at de tapte markedsandeler av var at de hadde konsekvent rimelig dårlig utvalg og dårlige priser. Vel, akkurat nå er jo prisene faktisk konkuransedyktige med Platekompaniet men det er jo bare fordi de skal kvitte seg med alt.

Og ikke minst så er jo CDON er rimelig tøff konkurent til selv Platekompaniet. Prisene er jo bedre, forskjellen ligger i at CDON kun er på nettet...

Lenke til kommentar

Jeg synes det er virkelig synd at Free Record Shop legger ned. Av to grunner:

Det er synd for musikkmarkedet i Norge. Det vil bli færre utsalgssteder for musikk, faktisk betraktelig færre. Free Record Shop hadde godt over 50 butikker over hele Norge (nesten tre ganger så mange som Platekompaniet har!), mange av dem på steder der det ikke finnes andre alternativ, hvert fall ikke musikkjeder, dette vil bety at disse stedene vil få et langt dårligere tilbud, om noe tilbud i det hele tatt. Platekompaniet vil nok etablere seg noen av disse stedene som står tomme for en musikkbutikk over tid, men det er ikke bare-bare å etablere butikker i hytt og pine. Det kommer til å ta tid. I tillegg vil Platekompaniet få nær monopol som landsdekkende musikkjede. Det finnes noen små kjeder, som Playcom, Musikkverket og disse her, samt litt lokale småbutikker, men dette er småbutikker og de står ikke for store delen av den totale omsetningen. Og nær sagt monopol tjener ingen på. Både Platekompaniet selv og musikkbransjen har også uttalt at det kan få store konsekvenser for salget av CD-plater i Norge at Free Record Shop nå legger ned, fordi de tross alt har stått for en stor del av omsetningen i markedet, og har stått for en betydelig prosentandel av innkjøp til butikk med sine over 50 butikker, så det er virkelig synd for bransjen at kjeden nå legges ned.

Den andre grunnen til at det er synd for meg, er at jeg har et "personlig" forhold til Free Record Shop. Jeg jobbet i en av Norges største butikker omsetningsmessig lenge, og hadde det helt fantastisk der. For meg er det synd å se butikken min der jeg har ufattelig mange minner fra forsvinne, og ikke minst også kjeden.

Det mange av dere ikke tar hensyn til når dere vurderer Free Record Shop, er at kjeden hadde en litt annen målgruppe enn Platekompaniet. For målgruppen her på forumet er det ingen tvil om at Platekompaniet var et bedre alternativ, men Free Record Shop satset mer på familiene og mainstream-musikk (og film). Back-katalog var ikke hovedsatsningen, selv om back-katalogen i butikken jeg jobbet var helt okei. Det var større fokus på å selge nyheter, og det er en ærlig vurdering en kjede har lov til å ta. Man satser på forskjellige målgrupper, selv om man i utgangspunktet på sett og vis selger det samme produktet.

Der har du litt av forskjellene i utvalget som folk trekker frem, og det er jo bevisst. Så blir det en smakssak om man liker det eller ei, som sagt er nok ikke majoriteten av brukerne her inne målgruppen til FRS. En annen ting folk trekker frem er prisene. Jeg er enig i at PK har litt lavere priser totalt sett, men det er stort sett snakk om veldig små forskjeller. Jeg gikk en del "prispatrulje" da jeg jobbet der, og sammenlignet priser på PK og FRS, og for å være ærlig var det ikke store forskjellene. Noen produkter var vi billigere på, andre var PK billigere på. PK har større back-katalog enn FRS, men de titlene vi hadde de samme av var det ofte langt bedre pris på. PK har til tider noen sjuke priser på back-katalog (alt fra 229,- til 179,-, der vi gjerne lå på 149-169,- for de samme titlene). Nyheter er det rimelig likt på, noen billigere titler her og noen billigere titler der, men det er stort sett bare snakk om tiere. PK var dog litt flinkere til å prise nyheter totalt sett en smule lavere.

Jeg ser poenget til mange av argumentene her, og det er helt fair det, men noe av det er i min mening overdrevent eller feil. Men på sett og vis er jeg litt enig i noen av argumentene. Jeg føler, også gjennom jobben der, at ledelsen i FRS ikke helt hang med på alle punkter, både pris- og utvalgsmessig. De gjorde til tider ting jeg aldri helt skjønte, og jeg lurte ofte på om de faktisk skjønte hva som selger, hvilke priser som selger, osv. Der syntes jeg alltid de hadde en del å lære. Det var også en morsom utfordring for meg personlig, fordi jeg alltid så på det som min plikt å prøve å få ting annerledes og prøve å forbedre kjeden. For FRS har definitivt aldri vært perfekt, men tar man i betraktning satsningsområdet deres og målgruppen, så gjorde de en god jobb, men den kunne vært gjort enda bedre. Det er dog ingen tvil om at FRS har gjort MYE for musikk-Norge.

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke skjønner oppkjøpet helt. Free Record Shop var landets største musikkjede i antall butikker, og stod for en solid del av omsetningen i Norge til tross for konkurransen fra Platekompaniet og internett. De etablerte seg i Norge rundt 1994/1995, og det tok riktignok mange år før de begynte å tjene penger ettersom det alltid var nye satsninger og etableringer, men de siste årene har de gått med overskudd, og selv om salget i butikk har vært stadig sviktende med konkurranse fra internettbutikker og ulovlig nedlasting, så var mitt inntrykk likevel at salget var relativt bra og at man tjente penger. Men jeg sitter jo ikke lenger på "innsideinformasjon", så det er vanskelig for meg å spekulere i.

Jeg kommer uansett til å savne Free Record Shop.

Lenke til kommentar

To raske kommentarer;

- Etter at Platekompaniet kom til Arendal, har jeg aldri kjøpt så mye musikk som nå. Tror jeg har kjøpt 7-8 CD-er i løpet av de 6-8 månedene. Wow, tenker du kanskje, men når du tenker på at min siste kjøpte CD var Ayla - Dreamland i 1999, så tror jeg har et poeng likevel.

P4 og deres Hit 30-liste (eller kanskje det er Topp 30) baserer seg på Free Record Shop sine salgstall. Hvem skal de basere seg på nå? Lista baserer seg (delvis) på CD-er som er solgt til fullpris også, og Platekompaniet har ofte rabatter på nyheter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...