Gå til innhold

Background processes ? Pluss ett spørsmål om LIRC

Anbefalte innlegg

Foeler dette som jeg skal spoerre om er ganske teit og newbie aktig, men jeg har ikke funnet ut av det enda så derfor prøver jeg meg her på hardware forumet igjen :)

Hvordan kan jeg starte feks mpg123 minMP3låt.mp3 og forsatt gjoere andre ting? Jeg kan bruke screen men jeg foeler det er litt unødvendig lissom..

Grunnen til jeg spoer om dette er at jeg har laget ett bash script meny system som har en liste over forskjellige shoutcast radiokanaler.

Altsaa jeg skriver "radio" og det kommer opp en meny med 10 forskjellige radiokanaler, da kan jeg taste fra 1 til 10 på tastaturet og mpg123 begynner å streame den tilhørende kanalen.

Men problemet er når jeg har valgt en kanal jeg vil hoere paa saa forsvinner menyen og "mpg123" tar over "skjermen". Så det jeg lurte på var om det er mulig å starte ett program (mpg123 i dette tilfellet) i bakgrunnen, slik at menyen ble "staaende" igjen men mpg123 startet streamingen i bakgrunnen.

Det andre spørsmålet er om Lirc (Lirc er ett program på linux som gjør at man kan feks bruke forskjellige fjernkontroller på pcen og mappe knappene opp mot programmer slik at man kan starte dem med fjernkontrollen)

Jeg har faatt programmet til aa funke og alt er bare gode greier, men jeg får ikke til å sende inn keystrokes, altsaa jeg vil at naar jeg trykker 1 paa fjernkontrollen min saa skal maskinen tro at jeg trykket 1 paa tastaturet.

Det er feks ingen problem å mappe opp knapp 1 paa fjernkontrollen til å kjoere kommandoen "echo 1", men det er jo ikke det jeg vil.

Jeg vil altsaa simulere keyboardet slilk at maskinen tror det kommer fra keyboardet.

Huff dette ble mye rot, men jeg håper dere forstår spørsmålene mine. Jeg er glad om du bare kan svare paa ett av dem saa ikke la være aa svare visst du bare kan svare paa ett..

Klokken er langt over legge tid her i Australia (Som dere sikker allerde har forstaatt) så jeg faar vel hoppe i loppekassa.

God natt folkens ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående å kjøre et program som bakgrunnsprosess, er det to muligheter for å gjøre dette.

1: <program> &

2: <program>

ctrl-z

bg

Løsning 2 er grei dersom du allerede har startet programmet, og ikke vil avslutte det for å hive det som en bakgrunnsprosess.

Som du nevnte selv, er screen også en grei måte å gjøre dette på.

angående Lirc, så tror jeg nok du må ut på google og lete litt..

--

Dozer

Lenke til kommentar

Virker litt vel opplagt, men istedenfor å mappe knappen til "echo 1" - hvorfor ikke bare mappe den til "1"?

Jeg har ikke prøvd Lirc, så jeg veit ikke om det er så enkelt..

PS! Angående bakgrunnsprosess: søk på google etter f.eks. "linux jobs". Har merket at hvis man killer en job så vil den ikke terminere ordentlig før den blir "tatt fram" igjen (foreground).

Bruk f.eks. fg 1 for å få fram job #1 igjen.

Lenke til kommentar
Virker litt vel opplagt, men istedenfor å mappe knappen til "echo 1" - hvorfor ikke bare mappe den til "1"?

Jeg har ikke prøvd Lirc, så jeg veit ikke om det er så enkelt..

Hadde det bare veart saa enkelt ..

Takker uansett for hjelpen ..

Er det noen som vet hvordan jeg starter en process i bakgrunnen med screen uten Å forlate den jeg allerede er i ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...