Walkertalker Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Kjære vise forumbrukere på HW.no Det er mulig det går inflasjon i liknende poster om dagen, men jeg prøver meg allikevel: Nå teller jeg på knappene og vurderer å gå til skrittet å investere i en hjemmeserver. Har ingen som helst erfaring med å sette opp en server fra tidligere, men tipper jeg har ca. noe over gjennomsnittet med datakunnskap. Serveren vil i første omgang brukes til filserver og printserver, men jeg ønsker mulighet til å eksperimentere med utvidet bruk, som f.eks. streaming av mediafiler, brannmur (??) og kanskje også andre nyttige funksjoner jeg ennå ikke kjenner (tips?). Når det det gjelder RAID-oppsett vurderer jeg RAID 5, slik at jeg har en viss sikkerhet for filene mine. Ønsker gjerne kommentarer på dette. Planen er å la serveren kjøre en eller annen linux-distro - kanskje Ubuntu server, så at oppsettet er linux-vennlig er avgjørende. Her er mitt forsøk på oppsett av serveren. Vil dette kunne fungere? På forhånd takk for kommentarer! Hele handlevognen (budsjett ca. kr. 6 000,-): https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=70906 Komponentene enkeltvis: * Kabinett: Chieftec WH-01 (mange 5,25 eksterne brønner) * Hovedkort: Asus P5E-VM HDMI (m/skjermkort) * PSU: Chieftec 500W * CPU: Intel Pentium E2160 * RAM: Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB (2 x 2048) (er så billig om dagen, så hvorfor ikke 4 GB?) * Harddisker: Seagate Barracuda ES 750 GB x 2 (ønsker mulighet for å utvide, bør jeg ha en egen disk til os?) * DVD/CD: Samsung SH-S203D * Vurderer også en Cooler Master harddisk-ramme. Edit: Trykkleif Endret 18. april 2008 av Walkertalker Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Har ikke tid til å gå over oppsettet skikkelig, men ved første øyekast ser jeg bare 2 disker til lagring. Er ikke sikker på om mdadm(software raid i linux) støtter migrering fra RAID1 til RAID5. Altså minimum 3 disker for å begynne med RAID5. Lenke til kommentar
Walkertalker Skrevet 21. april 2008 Forfatter Del Skrevet 21. april 2008 Mange takk Hadde nok slurvet litt på det punktet. Bra du sier ifra! Med andre ord må jeg altså legge til nok en disk dersom jeg vil kjøre RAID 5. Jeg forsøker å forstå hvilken grad av sikkerhet jeg oppnår ved bruk av RAID 5. Er det slik å forstå at dersom én av diskene går fløyten, vil jeg fortsatt ha mulighet til å gjenopprette dataene som var på denne disken? Eller er det bare RAID 1 (speiling) som ivaretar en slik sikkerhet? Ellers er jeg fortsatt vid åpen for innspill til oppsettet, eventuelt andre velvillige tips Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg forsøker å forstå hvilken grad av sikkerhet jeg oppnår ved bruk av RAID 5. Er det slik å forstå at dersom én av diskene går fløyten, vil jeg fortsatt ha mulighet til å gjenopprette dataene som var på denne disken? Eller er det bare RAID 1 (speiling) som ivaretar en slik sikkerhet? Ved RAID1 er det alltid dobbelt så mange disker, i forhold til hva som "egentlig" er nødvendig. RAID5 har alltid 1 disk til paritet, noe som vil bety at systemet kjører fint videre selv om en disk skulle "falle" ut av RAIDet. Ved RAID6 kan du miste 2 disker før du begynner å miste data. Tingen med RAID5/6 er jo at du får tilnærmet like stor plass(man mister kun 1 eller 2 hardisker), men har mulighet til å miste hvilken som helst disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå