Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til 2 rettslæreoppgave

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha tentamen nå på tirsdag, og i faget rettslære vipper jeg mellom karakteren 4 og 5 og håpte at jeg kunne få litt ideer fra andre her inne som kan kanskje hjelpe meg litt på vei og idemyldre litt med meg om disse to oppgavene. HÅPER på litt hjelp. Trenger å vite hva andre mener om den oppgaven, slik jeg kan få en rettningslinje på om jeg er på ville veier.

Oppgavene er som følger:

OPPGAVE 1: Lise Gabrielsen er ansatt som ekspeditør i en sportsforretning.

En dag kommer en god venn, Ove Larsen, inn i forretningen. Han trenger nytt skiutstyr. Lise

viser ham et komplett sett som koster kr 3 990. Ove vil gjerne kjøpe skiutstyret, men synes det

er litt dyrt.

De siste ukene har Ove hjulpet Lise med å pusse opp badet. For å vise sin takknemlighet

overfor Ove sier hun at han kan få utstyret for halv pris. Ove synes dette er et meget sjenerøst

tilbud og betaler kr 1995.

Butikksjefen oppdager hva som har skjedd. Han påpeker overfor Ove at Lise har fått klar

beskjed om at hun ikke kan gi større rabatter enn 10 %. Han krever derfor at Ove tilbakeleverer

skiutstyret eller betaler full pris for det. Ove avviser dette og hevder han har rett til å beholde

skiutstyret for den prisen han har betalt.

• Drøft om Ove Larsen har inngått bindende avtale om kjøp av skiutstyret for kr 1995.

Oppgave 2.

Lars Stordal er gift med Hege, og sammen har de barna Ola på 18 år og Guri på 10 år. Lars har

i flere år vært arbeidsløs og har store alkoholproblemer. Når han drikker, blir han ofte svært

voldelig. Hege har flere ganger søkt tilflukt i krisesenteret for mishandlede kvinner, og det siste

halvåret er hun to ganger blitt innlagt på sykehus etter å ha blitt grovt mishandlet av Lars. Siste

gang det skjedde, ble flere ribbein brukket, og hun fikk brist i kinnbeinet. Barna hadde også i

lengre tid vært utsatt for mishandling. Flere ganger var de blitt påført fysiske skader.

En fredagskveld er Lars svært beruset. Han beskylder Hege for å ha fortalt legen sin at hun blir

slått av ham. Han slår henne flere ganger i ansiktet og brystet. Slagene er så kraftige at Hege

besvimer.

Lars legger seg til å sove, men før han sovner truer han med at om noen av barna hjelper sin

mor, skal han straffe dem hardt når han våkner.

Ola har vært hjemme og sett det som har skjedd. Han har lenge tenkt på hva han skal gjøre for

å redde søsteren og moren sin fra mishandlingen. Ola bestemmer seg for å hjelpe moren og tør

ikke tenke på hva som vil skje når faren våkner.

Etter å ha hjulpet moren går han opp i 2. etasje og henter farens jaktrifle. Han lader rifla og går

inn på soverommet til sin sovende far. Der skyter han faren i brystet slik at han dør. Straks

etter ringer han politiet og forteller hva han har gjort.

• Drøft om Ola kan straffes for drap på sin far.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...