Gå til innhold

Formatering av bærbar med Vista

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå er jeg lei av å ha Windows Vista på min laptop og ønsker å bytte tilbake til XP. Men hvordan formaterer jeg egentlig en bærbar som haddw Vista ferdiginnstallert? Jeg finner ikke den gjenopprettings-disken som fulgte med, trenger jeg den kanskje?

Satte nettopp i XP CD-en og valgte boot fra CD. Så kom det vanlige blå vinduet opp og jeg valgte installér Windows XP. Men så fikk jeg opp en melding som sa noe sånt : "Finner ingen harddisk som er koblet til" eller noe sånt. Hva vil det bety?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at installasjonscd'en ikke har driveren til å starte sata-kontrolleren din. Siden du ikke har diskettstasjon på pcen vil dette føre til en god del ekstra arbeid, og slik jeg forstår kompetansen din(ikke negativt ment), vil jeg ikke anbefale deg å prøve, da det veldig lett kan gå galt. I utgangspunktet så skjønner jeg ikke hvorfor du vil bytte tilbake til XP. Har du hatt Vista lenge? Har du gjort deg kjent med systemet? Vista er en del forskjellig fra XP når det gjelder å finne valg for de forskjellige funksjonene og er av den grunn vanskelig for de som har hatt XP. Det tok meg en god stund før jeg vente meg til Vista, men nå ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til XP. Til de daglige gjøremål er det ikke mye forskjell på Vista og XP og jeg ber deg av den å grunn prøve en stund til.

Lenke til kommentar
Det betyr at installasjonscd'en ikke har driveren til å starte sata-kontrolleren din. Siden du ikke har diskettstasjon på pcen vil dette føre til en god del ekstra arbeid, og slik jeg forstår kompetansen din(ikke negativt ment), vil jeg ikke anbefale deg å prøve, da det veldig lett kan gå galt. I utgangspunktet så skjønner jeg ikke hvorfor du vil bytte tilbake til XP. Har du hatt Vista lenge? Har du gjort deg kjent med systemet? Vista er en del forskjellig fra XP når det gjelder å finne valg for de forskjellige funksjonene og er av den grunn vanskelig for de som har hatt XP. Det tok meg en god stund før jeg vente meg til Vista, men nå ser jeg ingen grunn til å gå tilbake til XP. Til de daglige gjøremål er det ikke mye forskjell på Vista og XP og jeg ber deg av den å grunn prøve en stund til.

Jeg skjønner, har ikke tenkt til å prøve å med det heller.

Det jeg ikke liker med Vista er at den tar såpass med system. Jeg kjører en del CPU-tunge programmer på PC-en og merker at Vista holder PC-en tilbake, den blir jo tregere av det. Det går sikkert an å gjøre slik at deT tar mindre av PC-en ved å skru ned på alle de visuelle effektene, men jeg syntes det er like greit å bytte tilbake til XP. Jeg er vant med XP og ser ingen fordeler jeg vil ha av å bruke Vista. Hvis jeg angrer på det har jeg allikavel produktnøkkel til Vista, slik at jeg kan innstallere det igjen.

Gå inn i bios og endre instillingen på harddisken slik at den blir behandlet som en IDE disk. Da får du innstalert Xp uten å ha s-ata driverne:)

Takk, skal se på dette nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...