Zeelot Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hei! Jeg er en gutt på 17år. Går almennfaglinje og har en snitt karakter på 3,4~ Har lyst til å ta utdanning i militæret men aner ikke hva jeg skal bli. Har en ganske brennende interesse for styrketrening. Viss jeg først er motivert får jeg så hard disiplin at det holder i flere måneder. Første året jeg trente var jeg så beinhard med kosthold og trening at man ikke skulle tro det Tenker på marinejeger, men vet ikke helt hva det innebærer. Kondisen min driver å forfaller. Men skal prøve å trene mye kondis til neste år. Vil gjerne være klar for militæret til sommer 2009. Noen anbefalinger? Gjerne personlige erfaringer. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 vel... om du har tenkt og bli marinejeger må du begynne å trene asap. de fysiske og ikke minst psykiske påkjennelsene er ganske sterke har jeg hørt. Men utover det kan du ta befals utdanning i forsvaret og få god leder utdannelse. Bare 2 av mange muligheter, les litt på www.mil.no Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 MJK er mye mer enn å bare være i fysisk god form. Du må være skikkelig godt innstilt på forhånd, og være klar for krevende psykiske tester, ellers er det egentlig ingen vits i å vurdere det engang. Da blir nok opptaket bare bortkastet tid. Ellers er det nok massevis av tjenester, både vanlig førstegangstjeneste og utdannelse, som innebærer mye fysisk. Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Endret 20. april 2008 av T.F.T Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Og jeg gjentar: ? For å være på den sikre siden, så alle får det med seg: ? Hva i all verden mente du med det? Endret 20. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Og jeg gjentar: ? For å være på den sikre siden, så alle får det med seg: ?? Hva i all verden mente du med det? hva mener du? Endret 20. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 (endret) Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Og jeg gjentar: ? For å være på den sikre siden, så alle får det med seg: ? Hva i all verden mente du med det? hva mener du? Jeg mener at jeg ikke skjønner hva i all verden han mener med utsagnet sitt. Endret 20. april 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Då er konkurransen om å skrive flest spørsmålsteikn slutt folkens, nothing more to see here! Dette står i nettiketten og er noko alle burde ha fått med seg etter kvart. Sidan det tydeligvis ikkje er tilfelle må eg friske opp litt: Bruk av for mange utropstegn (!), spørsmålstegn (?) og andre tegn er også noe du bør unngå. Det får posten din til å se veldig useriøs ut og vil også fjerne oppmerksomheten fra hva du skriver til hvordan du skriver. Ikke bruk mer enn ett utropstegn eller spørsmålstegn etter hverandre, og bruk dem helst ikke sammen (!?). Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Og jeg gjentar: ? For å være på den sikre siden, så alle får det med seg: ? Hva i all verden mente du med det? Det jeg mener er at hvis man gjennomfører førstegangstjenesten innen en type tjeneste, for så å søke og gå befalsskole innen en annen type tjeneste, "sparer" man ingen ting. Da opplever man jo ulike ting og får ulike erfaringer. Det blir ikke to like år. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jo? Du sparer selvfølgelig et år uansett? Som i, det tar kortere tid før du er ferdig med krigsskolen. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Og jeg gjentar: ? For å være på den sikre siden, så alle får det med seg: ? Hva i all verden mente du med det? Det jeg mener er at hvis man gjennomfører førstegangstjenesten innen en type tjeneste, for så å søke og gå befalsskole innen en annen type tjeneste, "sparer" man ingen ting. Da opplever man jo ulike ting og får ulike erfaringer. Det blir ikke to like år. Aha, da skjønner jeg hva du mener. For de fleste er det dog ikke noe mål å være lengst mulig "på bunnen", de fleste vil komme seg opp og frem (bedre stilling, høyere grad, inn på KS osv) så raskt som mulig. I så måte er ikke førstegangstjeneste + befalsutdanning det optimale, da er det bedre å hoppe rett på befalsutdanning, for da "sparer" man et år, som det ble sagt lenger opp her. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Enten mangler det et "ikke" her, eller så bør du lese sitatet en gang til Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Aha, da skjønner jeg hva du mener. For de fleste er det dog ikke noe mål å være lengst mulig "på bunnen", de fleste vil komme seg opp og frem (bedre stilling, høyere grad, inn på KS osv) så raskt som mulig. I så måte er ikke førstegangstjeneste + befalsutdanning det optimale, da er det bedre å hoppe rett på befalsutdanning, for da "sparer" man et år, som det ble sagt lenger opp her. Ja, i såfall skjønner jeg hvor dere vil hen. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Merk at du ikke trenger fullført førstegangstjeneste for å søke utdannelse, så hvis du vil spare et år så søker du utdannelse før du rykker inn til "vanlig" førstegangstjeneste. Forutsatt at man har tjenestegjort førstegangstjenesten i den avdelingen man ender opp i under og etter befalsutdanningen. Enten mangler det et "ikke" her, eller så bør du lese sitatet en gang til Jeg ser ingen feil i innlegget mitt. Lenke til kommentar
nvu Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Oppsumering av hva som har blitt sagt her: Du trenger ikke gjennomført førstegangstjeneste for å søke utdanning i Forsvaret Du sparer et år ved å søke gjennomgående krigsskole ("slipper" praksisåret etter befalselev perioden, men får 4 praksiår når du er ferdig) MJK er både fysisk og psykisk krevende Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Kan man ikke gjennomføre "praksisåret" etter befalsutdanning på krigsskolen? Det er vel ikke meningen at man skal gjøre det, men er det noen som vet om det er en mulighet? Lenke til kommentar
nvu Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Kan man ikke gjennomføre "praksisåret" etter befalsutdanning på krigsskolen? Det er vel ikke meningen at man skal gjøre det, men er det noen som vet om det er en mulighet? Du kan jo alltids gå befalsskolen først, og så søke krigsskolen. På den måten får du praksisår etter elev-året. Egentlig er det litt feil å si at du sparer et år ved å gå gjennomgående krigsskole fordi at du får jo 4 praksisår. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Jeg ser to løp: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Befalsskole Praksisår Krigsskole Krigsskole Krigsskole Pliktår Pliktår Pliktår Eventuelt: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Krigsskole Krigsskole Krigsskole Krigsskole Pliktår Pliktår Pliktår Pliktår Som vi ser, tar det like lang tid før du er ferdig med alt sammen, uavhengig av om du tar 4 eller 3 års krigsskole. Fordelen er selvfølgelig at om du vil opp og fram, så vil du sannsynligvis rekke å få høyere rang på fire år etter krigsskolen, kontra tre år etter. Fordelen med det første løpet er at du muligens blir en bedre offiser om du har gjennomført et praksisår som befal. Det jeg lurer på er om det er mulig å gjennomføre "praksisåret" på krigsskolen. Pilotene (som har 15 pliktår) gjennomfører for eksempel til sammen 3 år på luftkrigsskolen. De får disse godkjent som 3 av de 15 pliktårene. Men så er jo pilotutdanningen noe spesiell. De beste offiserene er vel egentlig de som har gjennomført førstegangstjenesten, og gjerne et år i utlandet e.l., som så tar befalsskole og så krigsskole. Jeg vil tro at det er lettere å få respekt for en offiser som du vet har vært gjennom det samme som du er, osv. Lenke til kommentar
cheese doodles Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Noen stalltips: Hold deg på minimum 50 push og 3000metern på under 11 min, gå mye med sekk en del måneder før de respektive opptakene. Gjør det bra i matte. Når tiden kommer kan du velge og vrake i kremutdannelsene, mjk, hjk, flyger, kjk, mdk osv. osv. Hvis du ikke har noe stort behov for å få killerinstinktet satt på prøve kan du like greit sitte i ei vaktbu. Hva som er givende for deg kommer ann på hva du passer til/liker å gjøre/kan se for deg å bli proff i/hva Forsvaret mener om deg. Uansett hvor motivert du måtte være er det ganske konkrete ting instruktørene i de respektive avdelingene ser etter, derfor må du prestere som du kan i de ulike testene. Resultatene må helst bekrefte at du virkelig vil når de presenteres for deg på intervjuene. Hvis de ikke gjør det må du ha en psyke som sier til deg at du kan gjøre ting uten for mye om og men. Det er forøvrig sistnevnte de hovedsaklig er ute etter. Det meste kan trenes opp, til og med dårlig syn, om du bestemmer deg og gidder. May the force be with u & piece in the middle-east! PS: Om du ikke klarer noen av delene; verden går ikke under, men kjør på og hang-loose. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 sleif: Det meste kan trenes opp, unntatt fargesyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå