Gå til innhold

geforce4 ti4800 på 235w psu, går det ?

Anbefalte innlegg

har en kompis med en p3 733. Han skal ha seg nytt skjermkort og tenker kjøpe gf4 ti4800. Han har en psu på 235w, og lurer derfor på om han må kjøpe ny psu, eller om det går bra med den han har.

Har hatt vansker med å finne ut hvor mye strøm gf4 kortene trekker...

Han har i dag et gf2mx400, go har ingen problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå er jo tingen den at han som skal kjøpe kortet ikke har all verden med penger...

så han vil liksom ikke bruke mer penger enn han strengt tatt må.

men jeg må vel si meg enig i at det ikke er vits å slite det ut med gammel svak psu, tingen er bare at dette er nok det siste han kjøper av hardware til den maskinen noensinne, siden hk'et hans ikke støtter høyere cpu, og han sannsynligvis kommer til å kjøpe helt nytt alt hvis han noen gang får penger...

maskinen hans er altså så bra den kan bli på det hk'et...

Lenke til kommentar

Jeg kjører følgende system stabilt med 250 Watt psu:

Athlon T-bird 1000@1100

Creative GeForce 4200

2 X WD 40GB 7200 rpm

WD 80GB SE 7200 rpm

LiteOn 40/12/48

Samsung DVD-rom

512 MB ram

2 stk kabinettvifter

+ div. USB-ting

Watt er oppskrytt ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har en AMD Duron 800 mhz

384mb RAM

Lydkort og vifter.

Og et GeForce 4 Ti 4600.

Eneste er overklokkingen som er et problem men det funker som bare det.

Hvis han ikke har AGP 8x kjøp et Ti 4600 og spar penger. 8X er ikke så mye verdt.

Lenke til kommentar

Effekten (watt) som en komponent trekker er identisk med varmeutviklinga (som naturligvis også måles i watt)

Siden det skjermkortet utvikler relativt mye vame (altså watt) og dermed må kjøles så må du regne med at det trekker en del mer strøm enn det gamle skjermkortet.

Jeg tror kjølinga på det skjermkortet kan sammenlignes med kjølinga på den prosessoren, så da er det en rimelig antagelse at de trekker ca like mye effekt. Altså ca 25-40W.

Lenke til kommentar
Jeg tror kjølinga på det skjermkortet kan sammenlignes med kjølinga på den prosessoren, så da er det en rimelig antagelse at de trekker ca like mye effekt. Altså ca 25-40W.
det er godt du sier tror for cpu viften min mener jeg fast og bestemt bruker 1.92W. skal ikke utelukke at jeg tar govt feil, men jeg mener at det er 1.92W
Lenke til kommentar
det er godt du sier tror for cpu viften min mener jeg fast og bestemt bruker 1.92W. skal ikke utelukke at jeg tar govt feil, men jeg mener at det er 1.92W
Luring... not! Tror ikke du helt fulgte med på hva jeg sa, eller kanskje jeg uttalte meg litt tvetydig.

Hvis noen flere skulle lure så er det CPU'en som bruker ca 25-30W og ikke vifta.

Lenke til kommentar
Luring... not! Tror ikke du helt fulgte med på hva jeg sa, eller kanskje jeg uttalte meg litt tvetydig.

Hvis noen flere skulle lure så er det CPU'en som bruker ca 25-30W og ikke vifta.

*kremt* hmm.... kanskje jeg burde leste det to ganger før jeg poster.... :D
Lenke til kommentar

Heisann ville bare si at jeg kjører en xp 2400+ med geforce4 ti 4400 med Volcano 7 vifte,cd/dvd brenner,kabinettvifte,2harddisker i et HP kabinett med 150w strømforsyning.Det var opprinnelig en 1,1 ghz med geforce 2mx.Alt fungerer helt nydelig har kjørt det et par måneder nå.Overklokking fungerer dårlig. :D

Lenke til kommentar

Denne tråden skulle vært oversatt til engelsk og sendt til AMD. Jeg husker godt det styret om hvor kraftig strømforsyning man måtte ha for å kjøre de første K7-ene som kom utover høsten -99. AMD anbefalte minst 250 watt, helst 300 watt :yes: for å kunne kjøre de nye Athlon'ene på 500 MHz og oppover... I tillegg listet de opp strømforsyninger de hadde godkjent for bruk med K7 Athlon.

Da er det litt overraskende å se eksempelet lenger oppe i tråden med 2,2GHz Athlon + annet strømkrevende stasj, kjører på en strømforsyning langt under 300 watt :woot:

Lenke til kommentar
Denne tråden skulle vært oversatt til engelsk og sendt til AMD. Jeg husker godt det styret om hvor kraftig strømforsyning man måtte ha for å kjøre de første K7-ene som kom utover høsten -99. AMD anbefalte minst 250 watt, helst 300 watt  :yes: for å kunne kjøre de nye Athlon'ene på 500 MHz og oppover... I tillegg listet de opp strømforsyninger de hadde godkjent for bruk med K7 Athlon.  

Da er det litt overraskende å se eksempelet lenger oppe i tråden med 2,2GHz Athlon + annet strømkrevende stasj, kjører på en strømforsyning langt under 300 watt  :woot:

Vel nå er ikke varmeutviklingen proposjonal me MHz'ene da.

Eksempel: En Athlon 500 (0,25 mikron) utvikler opp til 42W varme (max). Til sammenligning utvikler en Athlon 2,2GHz opp til 63W max (Tbred-B)eller 68W max (Tbred-A). (Link)

Og når AMD sier 250-300W så mener de circa-tall med gode sikkerhetsmarginer som tar hensyn til de med mye annen effekt-krevende maskinvare i PC'n.

Så det kan vel ikke være SÅ rart at strømforsyningen takler 20-30W ekstra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...