Gå til innhold

SB-600 og SB-800 eller 2 stk SB-800

Anbefalte innlegg

Hva tror dere?

Jeg har tenkt å bruke de sammen styrt trådløst fra kameraet. Hovedsakelig til portretter, men også annet som f.eks makro. Vil jeg få problemer med eksponeringen i og med at SB-800 er kraftigere enn SB-600 eller styres dette helt gret vha iTTL? SB-600 er lettere og billigere enn SB-800, så det er et poeng. Men hvis 2 stk SB-800 er et klart bedre valg er ikke det uaktuelt.

Jeg har en SB-800 fra før og er meget godt fornøyd med den.

Chico

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i-TTL vil sørge for en god eksponering, du bare stiller den relative styrken mellom blitzene i kameraet så vil automatikken ordne resten.

Personlig tviler jeg på at du trenger to SB-800 siden SB-600 også er veldig bra. Siden du har allerede har en SB-800 så tror jeg du berger deg i de tilfellene SB-600 ikke strekker til.

Men hvis du ofte har tilfeller der SB-800 ikke er kraftig nok så burde du vurdere en til av samme sorten.

Lenke til kommentar

Takk for svar

Regner med at det er sjelden at jeg trenger rekkevidden til SB-800 når jeg setter opp med 2 blitser. Antar jeg stort sett kan sette de nærme nok vha stativ eller super clamp, men en vet aldri..

SB-800 har "guide number (ISO 100, m/ft.) 38/125 (with zoom head set at 35mm" mens

SB-600 har "guide number (ISO 100, m/ft) 30/98 (at 35mm zoom-head position)"

Hva betyr egentlig dette?

Følger det med diffusor til SB-600 slik det gjør på SB-800?

Er det andre ting som er bedre med SB-800 enn SB-600? At SB-600 ikke kan brukes som master gjør ingenting.

Lenke til kommentar

Tenker faktisk på akkurat det samme som deg. Tenker at jeg skal gå for en SU-800, ettersom jeg synes SB-800 blir litt for stor som master. Har til nå brukt den innebygde blitsen, men føler at den i mange tilfeller blir for treig i oppladinga. Stod på Ken Rockwells sider at SU-800 hadde en oppladningstid på 1 sekund... Kan dette virkelig stemme? Synes det var mye i så fall, og da vet jeg ikke lenger hvor mye jeg kan tjene på det, hastighetsmessig altså.

Har hørt at mange klager over menyene på SB-600, men tror ikke det kommer til å bli et altfor stort problem. Blir ikke stort mer enn å sette den i Remote uansett. Men untak av styrke og "penhet" (synes SB-800 ser bedre ut :p) ser jeg liten grunn til å gå for en SB-800 til for både min og din del.

ISO 100, 38/125 er ledetallet til blitsen. Som du egentlig selv har skrevet, betyr det at den har en rekkevidde på 38m når blitsen er satt på ISO 100. Uten at jeg er sikker selv, regner jeg med at ISO på kamera og blits skal være det samme. :)

Skal du kjøpe SU-800 eller har du tenkt til å bruke den innebygde blitsen i D80? Hvis ja, får du lenger rekkevidde, raskere ladetid (i hope) og ingen pre-flash. Kan være smart hvis du skal drive med fotografering av mennesker. :)

Lenke til kommentar
SB-800 har "guide number (ISO 100, m/ft.) 38/125 (with zoom head set at 35mm" mens

SB-600 har "guide number (ISO 100, m/ft) 30/98 (at 35mm zoom-head position)"

Guide number er et mål for lysstyrken som er direkte relatert til eksponering.

Kort fortalt, så er det produktet av avstand og blenderåpning (f-tall). Guide number 38 ved ISO 100 tilsi at blitsen kan gi nok lys til å korrekt eksponere et motiv på 38 meters avstand ved f/1,0. Ved f/2,0 faller avstanden til 19 meter etc.

Bemerk at forskjellige produsenter velger å vise guide number med blitshodet stilt til forskjellige brennvidder, og Nikon er en av de mest konservative siden de bruker 35mm.

Med andre ord, forskjellen i styrke er ikke så stor, og dette alene er etter min mening ikke godt nok argument til å gå for den ene over den andre. Det er mange gode grunner til å velge SB-800 over SB-600 som primærblits, men som slaveblits er SB-600 mer enn bra nok.

Lenke til kommentar

Hei.

Personlig så hadde jeg gått for sb-800 pga. at den har feste for gels, tilkobling for ekstern batteripakke + den har flere mer eller mindre praktiske fordeler som bedre menyer ol. Ett annet argument for å gå for sb-800 er at hvis du bruker brollies, softboxer og andre light modifiers som "stjeler" lys så har du mer kraft å gå på. Kan sikkert klare seg med en sb-600 i mange tilfeller, men da må man plassere blitzen nærmere for å få samme resultat og i noen tilfeller kan det bli så nærme at det rett og slett blir lite praktisk. Men alt avhenger jo av ditt behov.

Så i korte trekk. Bruker du light modifiers så går du for sb-800, vil du ha en blitz til hair light, bakgrunn så er sb-600 tilstrekkelig.

Jeg har 3x sb-800 (snart 4x) og 1x sb-600 som jeg utelukkende bruker til bakgrunnbelysning med hjemmemekka gel holder og hair light.

Lenke til kommentar
Uten at jeg er sikker selv, regner jeg med at ISO på kamera og blits skal være det samme. :)
ISO-innstilling på blitsen er der for å fortelle blitsen hvor følsom film du bruker (eller hva sensoren er innstilt på). Hvis blitsen stiller inn lysstyrken sin basert på at du bruker ISO 100 når filmen er ISO 400 så blir blitsblinket for kraftig og motivet overeksponert.

Men med SB-800/600 og et moderne Nikon-kamera trenger du egentlig ikke å bekymre deg for akkurat det, siden den informasjonen kommuniseres automatisk.

Lenke til kommentar
Tenker faktisk på akkurat det samme som deg. Tenker at jeg skal gå for en SU-800, ettersom jeg synes SB-800 blir litt for stor som master. Har til nå brukt den innebygde blitsen, men føler at den i mange tilfeller blir for treig i oppladinga. Stod på Ken Rockwells sider at SU-800 hadde en oppladningstid på 1 sekund... Kan dette virkelig stemme? Synes det var mye i så fall, og da vet jeg ikke lenger hvor mye jeg kan tjene på det, hastighetsmessig altså.

Jeg har SU-800 og jeg er strålende fornøyd med den. Går raskt og enkelt å forandre innstillingene på gruppene. Hvis du bruker on-camera blitzen så må du som du sikker vet inn i menyene hver gang du skal forandre innstillingene.

Det stemer at SU-800 har oppladningstid på ca. 1 sek, men blitzene som blir avfyrt må forsatt lade seg opp før du tar ett nytt bilde så jeg vet ikke hvor mye man faktisk sparer her.

En annen positiv ting med SU-800 kontra on-camera blitzen er at SU-800 har AF lys som gjør den verdt investeringen alene. Jeg bruker ofte SU-800 selv når jeg ikke skal ta bilde med blitzer pga. dette.

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe SU-800 eller har du tenkt til å bruke den innebygde blitsen i D80? Hvis ja, får du lenger rekkevidde, raskere ladetid (i hope) og ingen pre-flash. Kan være smart hvis du skal drive med fotografering av mennesker. :)

Har i utgangspunktet ikke tenkt å handle SU-800, men det kan endre seg.

Testet CLS med den innebygde blitsen og SB-800'n hjemme i leiligheten. Sto på kjøkkenet bak en vegg (men med døren åpen selvsagt). Blitsen sto på stua ca 12 meter unna med sensoren vendt bort fra kjøkkenet. Det fungerte fint, så den rekkevidden skulle duge til det meste.

PocketWizards er et annet alternativ til SU-800, men de er dyyre.

Lenke til kommentar
Kort fortalt, så er det produktet av avstand og blenderåpning (f-tall). Guide number 38 ved ISO 100 tilsi at blitsen kan gi nok lys til å korrekt eksponere et motiv på 38 meters avstand ved f/1,0. Ved f/2,0 faller avstanden til 19 meter etc.

Bemerk at forskjellige produsenter velger å vise guide number med blitshodet stilt til forskjellige brennvidder, og Nikon er en av de mest konservative siden de bruker 35mm.

Med andre ord, forskjellen i styrke er ikke så stor, og dette alene er etter min mening ikke godt nok argument til å gå for den ene over den andre. Det er mange gode grunner til å velge SB-800 over SB-600 som primærblits, men som slaveblits er SB-600 mer enn bra nok.

Takk for god forklaringen. Dette var veldig forståelig.

Vil si at SB-800 er 27% kraftigere enn SB-600.

Men spiller ikke brennvidden inn på rekkevidden?

Lenke til kommentar
Hei.

Personlig så hadde jeg gått for sb-800 pga. at den har feste for gels, tilkobling for ekstern batteripakke + den har flere mer eller mindre praktiske fordeler som bedre menyer ol. Ett annet argument for å gå for sb-800 er at hvis du bruker brollies, softboxer og andre light modifiers som "stjeler" lys så har du mer kraft å gå på. Kan sikkert klare seg med en sb-600 i mange tilfeller, men da må man plassere blitzen nærmere for å få samme resultat og i noen tilfeller kan det bli så nærme at det rett og slett blir lite praktisk. Men alt avhenger jo av ditt behov.

Så i korte trekk. Bruker du light modifiers så går du for sb-800, vil du ha en blitz til hair light, bakgrunn så er sb-600 tilstrekkelig.

Jeg har 3x sb-800 (snart 4x) og 1x sb-600 som jeg utelukkende bruker til bakgrunnbelysning med hjemmemekka gel holder og hair light.

Takk for bra synspunkter. Jeg har kjøpt meg paraplyer (dual function). Kan brukes både til å skyte igjennom og reflektere via da jeg kan ta bort et svart trekk utenpå. Veldig praktisk. Hvitt stoff så det reflekterer mindre lys enn om det var sølv.

Lenke til kommentar
Vil si at SB-800 er 27% kraftigere enn SB-600.
Ja det kan man si, men siden lyset faller med kvadratet av avstanden så har SB-800 60% høyere effekt. Da blir rekkevidden er 27% lengre.

Jo, derfor man bare kan sammenligne ledetallene ved samme brennvidde. I bruksanvisningen så er det en tabell som viser ledetall ved en gitt brennvidde. Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
Jepp, og som Kristallo sier så finner du tabeller som viser GN ved forskjellige brennvidder.

Men det er viktig å være klar over at produsenter ofte oppgir et basis-gn ved forskjellige brennvidder. Nikon bruker 35mm, mens Sigma typisk bruker 105mm. Hvis man ikke er klar over dette, så kan det virke som om Sigma EF 530 DG super (GN 53) er kraftigere enn SB-800 (GN 38). Men Sigmaens GN er oppgitt ved 105 mm brennvidde mens Nikon-blitsens GN er oppgitt ved 35mm. Ved 35mm har Sigma-blitsen et GN på 31.

Lenke til kommentar
2 stk SB-800!

Jeg gikk fra 1 SB-800 til 1 SB-800 + 1 SB-600, men solgte den etter 2 uker. Menyen er så fucked up at du kommer til å irritere deg grønn!

For å endre ting må du kombinere 2-3 knapper, bare prakk!

Var deg jeg tenkte på når jeg skrev at menyene var dårligere. Skremmer vekk alle fra SB-600 vettu. :p

Mange gode grunner for at jeg skal gå for en ekstra SB-800 fremfor SB-600, men vet ikke om de er gode nok. Som slave mener jeg at menyene ikke kommer til å gjøre meg noe særlig, ettersom den kun skal stå på remote. Da kan man ikke gjøre noe uansett, og alt styres i så fall gjennom SU-800 eller kameraet.

Mulighet for ekstra batteri på SB-800 er digg. Pleier å ha det på min, men så sant SU-800 har en oppladingshastighet på 1 sekund vet jeg ikke hvor mye det vil ha å si. Man kan jo sette blitsen såpass kraftig at den har en ladetid på over ett sekund, og da er det jo kjekt med mulighet for å forkorte denne. Godt poeng med tanke på bruk av softboxer og paraplyer. Har selv tenkt til å kjøpe begge deler, og da er det greit å ha blitser som kan gi fra seg litt lys. Nå har jeg ikke erfaring med noe "light modifiers", så vet ikke helt hva jeg kommer til å ha av rekkevidde eller behov.

Lenke til kommentar

SB800 kan også fungere som en standard slave som utløses av normal blits og ikke bare via CLS som SB600.

Jeg er dog meget fornøyd med mine 3 SB600, er så liten forskjell i styrken på 600 vs 800 at det ikke forsvarer den relativt store prisforskjellen for min del.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg handlet blits nr 2. Ble SB-800. Holdt på å handle nr 3 i samme slengen men begrenset meg i siste liten :whistle: Trenger jeg "lys" nr 3 kan jeg bruke en reflektor som jeg har.

Gleder meg til å få testet det ut skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...