bark76 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg har nettopp installert Vista SP1, og trodde jeg skulle få mer nytte av de 4GB RAM som jeg har installert. Javisst SER Vista dem nå i motsetning til før jeg la inn SP1, inne på Systemegenskaper, men TaskManager viser fortsatt bare at jeg har 2046 MB RAM tilgjengelig. Jeg er klar over at Vista ikke får opp ALLE 4GB'ene i TaskManager, som nevnt under: "Due to an architectural decision made long ago, if you have 4GB of physical RAM installed, Windows is only able to report a portion of the physical 4GB of RAM (ranges from ~2.75GB to 3.5GB depending on the devices installed, motherboard's chipset & BIOS). This behavior is due to 'memory mapped IO reservations'. Those reservations overlay the physical address space and mask out those physical addresses so that they cannot be used for working memory. Significant chunks of address space below 4GB (the highest address accessible via 32-bit) get reserved for use by system hardware: BIOS – including ACPI and legacy video support; PCI bus including bridges etc. PCI Express support will reserve at least 256MB, up to 768MB depending on graphics card installed memory", explained Hilton Locke, Microsoft Software Test Engineer. Jeg burde i så fall fått opp minst 2,75 GB RAM i TaskManager, siden Vista faktisk har fått med seg at jeg har 4GB RAM installert. Noen som har noen anelse på hvorfor det bare vises 2 GB? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Å oppgradere Vista fra Vista sp1 gjør ikke at Vista kan utnytte mer av minnet ditt---det betyr bare at det viser hvor mye minne du har installert. Vet du hvor mye av minneressuresene maskinvaren faktisk skal ha krav på? Lenke til kommentar
bark76 Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Å oppgradere Vista fra Vista sp1 gjør ikke at Vista kan utnytte mer av minnet ditt---det betyr bare at det viser hvor mye minne du har installert. Vet du hvor mye av minneressuresene maskinvaren faktisk skal ha krav på? Nei, men jeg har ikke så vanvittig mange kort i maskinen. Skjermkort 512 MB, lydkort, DVD-brenner og en harddisk, pluss 4GB RAM. Som nevnt i den lille teksten ovenfor kan det tenkes at Vista spiser opp en del minne på dette, men at man likevel skal kunne se i hvert fall 2,75 GB RAM. Jeg ser derimot ingen forskjell på om jeg tar ut 2GB eller ikke, og derfor tror jeg ikke Vista utnytter dem fullt ut. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Nei jeg er enig det...men litt rart at Vista faktisk registrer at du har 4gb minne men ikke klarer å utnytte det. Jeg regner med du sjekket under Totalt Fysisk minne i oppgavebehandleren? Lenke til kommentar
bark76 Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Nei jeg er enig det...men litt rart at Vista faktisk registrer at du har 4gb minne men ikke klarer å utnytte det.Jeg regner med du sjekket under Totalt Fysisk minne i oppgavebehandleren? Ja, og den viser 2046 MB RAM :| Utrolig irriterende, for når jeg har flere krevende program oppe og må multitaske litt, så henger Vista under swappingen. Jeg trenger mer RAM Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hmm bare for å prøve: Hva skjer om du booter Vista med 3gb minne satt av til User-mode? Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Nei jeg er enig det...men litt rart at Vista faktisk registrer at du har 4gb minne men ikke klarer å utnytte det.Jeg regner med du sjekket under Totalt Fysisk minne i oppgavebehandleren? Ja, og den viser 2046 MB RAM :| Utrolig irriterende, for når jeg har flere krevende program oppe og må multitaske litt, så henger Vista under swappingen. Jeg trenger mer RAM Du kan jo prøve å sjekke memory remapping i BIOS, og endre den (husker ikke om du skulle enable eller disable)...det funka for meg ihvertfall. Pantera Lenke til kommentar
bark76 Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Hmm bare for å prøve: Hva skjer om du booter Vista med 3gb minne satt av til User-mode? Hmm, hva menes med det? Nei jeg er enig det...men litt rart at Vista faktisk registrer at du har 4gb minne men ikke klarer å utnytte det.Jeg regner med du sjekket under Totalt Fysisk minne i oppgavebehandleren? Ja, og den viser 2046 MB RAM :| Utrolig irriterende, for når jeg har flere krevende program oppe og må multitaske litt, så henger Vista under swappingen. Jeg trenger mer RAM Du kan jo prøve å sjekke memory remapping i BIOS, og endre den (husker ikke om du skulle enable eller disable)...det funka for meg ihvertfall. Pantera Vista ser 4GB RAM inne på Systemegenskaper, så oppsettet i BIOS'en er nok derfor riktig. Mener at Memory Remapping er Enabled, forresten. Problemet er bare at den ikke greier utnytte dem, eller ikke viser dem i TaskManager. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Som standard er jo 32 bits Windows satt til å avse 2gb til User mode delen av minnet og 2gb til Kernel-mode delen av minnet---du kan dog boote Windows slik at du bruker 3gb til user mode og 1gb til kernel mode. Dog vet jeg ikke hvordan dette gjøres i Vista. Men burde uansett ikke ha noe å si---var mer ment som et eksperiment. Endret 18. april 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
bark76 Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Som standard er jo 32 bits Windows satt til å avse 2gb til User mode delen av minnet og 2gb til Kernel-mode delen av minnet---du kan dog boote Windows slik at du bruker 3gb til user mode og 1gb til kernel mode. Dog vet jeg ikke hvordan dette gjøres i Vista. Men burde uansett ikke ha noe å si---var mer ment som et eksperiment. Hmmm... Kan sjekke dette i kveld, tror jeg. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Dette har absolutt ingenting med Vista å gjøre. Det er en begrensing i et 32 bit operativsystem. Det er fysisk umulig å utnytte mer uansett OS. Skal du utnytte mer må du bruke et 64 bit OS. Det finnes derimot en trigger i Windows som lar noen applikasjoner (som er skrevet for det) til å bruke mer enn 2GB (-3gb i boot.ini). http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms791558.aspx On 32-bit versions of Windows, the /3GB parameter enables 4 GT RAM Tuning, a feature that enlarges the user-mode virtual address space to 3 GB and restricts the kernel-mode components to the remaining 1 GB. Endret 18. april 2008 av TCi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå