Gå til innhold

Hvordan finner man "Bottlenecken"?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter med en relativt ny pc, og funderer på et spørsmål jeg ofte har tenkt på.

Jeg har kjøpt/bygd ganske mange pcer i min tid, men samtlige har vært kjøpt etter lesing av diverse reviews, forum diskusjoner m.m. og har vært bare på "gefühlen".

For øyeblikket sitter jeg på en pc som er omtrent slik:

nvidia 8800GTX skjermkort

core2duo 6420 (2.13ghz)

4gb ddr2 ram, (ca 800-900mhz alt etter humøret :p)

en del "normale harddisker". (320gb/500gb) ingen superkjapp raptor.

Foxconn P35A hovedkort.

Jeg spiller mye, og vil at pcen skal fungere optimalt, og vet godt at det ikke er noe poeng med et 8800gtx dersom jeg hadde puttet det inn i en eldgammel pentium 2 pc.

Spørsmålet mitt er: Finnes det noen god/forståelig måte å finne ut hva flaskehalsen i systemet er?

Hvordan kan jeg vite om jeg har blåst for mye penger på et skjermkort da jeg heller burde kjøpt en litt bedre prosessor? Maskinvaren må være på samme nivå, for å få utnyttet den skikkelig. Finnes det noen "kalkulatorer" eller noen tips som kan si noe om dette, kanskje ikke bare nå, men eventuelt også i fremtiden?

Tusen takk for alle svar/forslag :)

Edit: PS: Beklager om dette er feil kategori i forumet, men vet ikke hvor jeg ellers burde poste. Det handler på sett og vis om en hel pc...

Endret av BeThomas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En måte du kan finne ut generelt hva som er under par er å bruke analyseprogrammer som den enklere Windows Vista performance index saken, eller kanskje bedre alternativer som SiSoft Sandra eller PCMark. Går du litt i dybden og sammenligner dine resultater mot andre, nesten like PC-oppsett finner du kanskje fort ut om du har noen tydelige flaskehalser.

Skal du gå mer i dybden lønner det seg å lese hva andre skriver om de forskjellige potensielle synderne du har, det være seg CPU, hovedkort (viktig!), minne / mengde, og harddisk. Skjermkortet ditt skulle det ikke stå på i hvertfall.

Lenke til kommentar

En god indikator på flaskehals vedr. spill kan være å kjøre 3DMark06. Da får du score på CPU, GPU osv. Utifra oppsettet ditt ser det ut til at du har et overkill skjermkort, i forhold til CPU.

Men når jeg sier overkill, er det ikke helt riktig det heller. For hadde du hatt et dårligere skjermkort, ville det vært flaskehalsen i spill. Men det du kan regne litt på er båndbredden i HW. Hvis GPU klarer å levere langt mer info enn CPU klarer å håndtere, da er CPU flaskehals. Samme er det med f.eks CPU vs RAM.

Som oftest vil en bruker føle at maskinen er raskere med å ha lynraske disker. RAID0 eller Raptorer er fine greier, men det koster. Videre vil jeg advare deg litt mot å gå på denne typen jakt, da det ofte ender i en ond sirkel hvor du aldri er fornøyd og leser statestikker til stolpene står ut av øya på deg. Been there...

Å kjøpe maskinvare etter hva folk sier på fora kan være litt bingo. Særlig her, hvor det er mange kids som ikke har peiling i det hele tatt, mens andre som virkelig har peiling gjerne blir litt bortgjemt blant de mindre viktige postene. Tester og sånn er greit å lese, men ofte er det sånn at maskinene ting blir testet på har langt fetere HW enn de fleste av oss har råd til å kjøpe. Ler litt når jeg ser en test av skjermkort, hvor CPU er noe av det råeste man finner på markedet. Da er den testen temmelig lite nyttefull for vanlige brukere. Bl.a flere på tråden for "testposter ønskes" som tar opp dette med "mannen i gata" utstyr....

Du har neppe blåst for mye på hverken det ene eller det andre, men har du kjøpt ting i budsjettklassen og skjermkortet i millionærklassen, så sier det seg selv at du kanskje burde oppgradere resten for å kunne henge med.

En måte du kan finne ut generelt hva som er under par er å bruke analyseprogrammer som den enklere Windows Vista performance index saken, eller kanskje bedre alternativer som SiSoft Sandra eller PCMark. Går du litt i dybden og sammenligner dine resultater mot andre, nesten like PC-oppsett finner du kanskje fort ut om du har noen tydelige flaskehalser.

Skal du gå mer i dybden lønner det seg å lese hva andre skriver om de forskjellige potensielle synderne du har, det være seg CPU, hovedkort (viktig!), minne / mengde, og harddisk. Skjermkortet ditt skulle det ikke stå på i hvertfall.

Veldig enig. Benytt deg av såkalte analyseprogrammer. Ofte er de i trial, så du burde kunne finne ut av det meste ;)

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Takker for alle forslag, har vel sisoft liggende et sted, og sikkert 3dmark også om jeg leter grundig.

Spør mer av nysjerrighet enn trang egentlig, da maskinen kjører det meste mer en tilfredstillende for meg. Lurer egentlig med tanke på fremtidige oppgraderinger.

Lenke til kommentar

Som et lite apropos til det Andylove sa om tester hvor de har de råeste CPUer etc... Jeg la merke til at noen, mer spesifikt tror jeg det var Tom's Hardware, har begynt å kjøre tester med vanlige CPUer slik at resultatene blir mer relevante for nerden i gata. Håper flere gjør det samme :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...