Gå til innhold

Noen som har erfaring med Tunisia?

Anbefalte innlegg

Hei.

Har begynt å planlegge sommeren nå og ser på charter til Tunisia og Sousse. Fant et koselig, bra hotell til en rimelig penge men det er dessverre ingen bilder av stranden. Er det noen som har vært der som vet om den er verdt et besøk? Link til hotellet

Andre erfaringer med Tunisia? Jatakk (=

Endret av Clerion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei der.

Jeg har ikke vært på hotell og strand i Sousse, men jeg har kjørt gjennom byen flere ganger og hoteller og strender ser bra ut synes jeg. Om du ikke har vært i Tunisia før så vær obs på at medinaen i Sousse er veldig masete bare så dere er klar over det på forhånd. Vi var i Tunisia i for en måned siden og jeg skrev et innlegg på et annet forum som jeg nå setter inn her så kan du kikke litt på det.

Etter å ha lest mye negativt om Tunisia så var det med en viss porsjon usikkerhet jeg satte meg på flyet for å tilbringe årets påskeferie der.

Vel det kunne jeg ha spart meg.

Vi tilbrakte en fantastisk uke der nede. Jeg var redd for at tunisiske menn skulle være innpåslitne og uhøflige, men traff ikke en eneste mann av den slagen. Tvert i mot - alle tunisiske folk som vi traff var høflige og vennlige.

Vi var stasjonert i Hammamet som var en nydelig by med masse flotte hoteller.

hotellet våres var førsteklasses og maten var helt fantastisk. Veldig mye spennende ,og jeg har vel aldri spist så mye som jeg ikke helt visste hva var på en ferie men det var godt og vi var friske hele tiden.

Vil anbefale å prøve couscos og brik. Veldig typisk for tunisia og kjempegodt.

Ellers så meldte vi oss på flere turer arrangert av reiseselskapet og var i løpet av påskeuken på tur fra tunis, sidi bon said og kartago i nord til Douz og kamelridning i Sahara i sør.

Vi var langt oppe i Atlasfjellene i en oaseby som heter Shebika og vi besøkte Saltsjøen Chott El jerid , El jem ( romersk amfiteater - gladiatoren) og kairoan den hellige by.

Vi har sett landet fra nord til sør og Tunisia er et land som har utrolig mye spennende å by på utenom sine strender.

Da vi var klar over masete selgere i medinaene så valgte vi bare dette bort og handlet i shoppingsenter med faste priser. Der var det helt vanlige ekspeditører. Vi traff noen som prøvde medinaen i Sousse og de sa at det var ikke noen fornøyelse så da vet dere det.

Da vi også var klar over at det er lett å bli lurt med inn i teppebutikker etc. så takket vi nei til folk som kom og skulle gi oss " gratis omvisning".

Noen hadde blitt med på den slags og endt opp i teppefabrikker og nesten følt seg truet til å handle noe. Så her er det egentlig bare å være klar over hva man bør unngå så går det nok bra.

Det er mye politi i tunisia. man ser de over alt og dette gjør at kriminaliteten i landet er lav.

Angående masete selgere så er det slik at en dagslønn for en tuniser er rundt 35 kroner. Det er stor arbeidsledighet i landet og for mange er det vanskelig å få ting til å gå rundt. Når det er mange selgere på en plass som alle kjemper om de samme kundene så er det klart at det kan bli masete for oss. men de er ikke farlige bare litt desperate etter å få solgt og ikke helt inneforstått med våres kultur. og ikke vi med deres mange ganger så det er nok der det skjærer seg.

Dagen før vi skulle dra så ga jeg vår koselige kelner på hotellet 10 dinarer - 50 kroner. Han ble så glad at han ville bære tallerkenen min bort til bordet for meg. For han var det nesten 1,5 dagslønn. for meg var det en 50 lapp.

Nå er det slik at man ikke får ta med seg tunisiske dinarer ut av landet så det du har igjen når du kommer til sikkerhetskontrollen på flyplassen må du gi ifra deg. Du kan få vekslet tilbake men de tar 30 % i gebyr av de pengene så det er dårlig butikk. Det beste er å veksle inn litt av gangen slik at du bare har nok til tips og noe småtteri på slutten av ferien. Vi hadde med Euro som jeg veklset inn etterhvert på hotellet.

Det er også lurt å ha noen dinarer i lommen der nede for tips og toalett og slikt.

Ta med medbrakt papir til dobesøk når du er ute på tur og ta med antibakterielle servietter til håndvask. Noen doer er helt bra og noen er absolutt ikke bra. Ta også med kulepenn i veska for utfylling av skjema som alle får på flyet. De har ikke penner.

Vel vi hadde en flott uke. Flyet vi dro med var fullt og alderen var fra rundt 18 - 65 vil jeg tro. vi ble kjent med mange som var på samme turene som oss og alle hadde hatt en fin ferie.

Jeg er i alle fall glad for at vi dro til Tunisia til tross for alt det negative jeg hadde lest. Hadde gjerne reist ned igjen jeg og ikke verden var så stor og det var så mye jeg skulle se.

GOD TUR.

Lenke til kommentar

Uansett om du velger Monastir eller Sousse evt. en av de andre byene så er det like varmt overalt i sommermånedene.

Velger du Monastir så er det der flyene lander og du/dere har kort vei til flyplassen. Sousse er en større by og litt lenger unna flyplassen men ikke så mye.

Rett ovenfor Sousse så ligger det et sted som heter Pourt El Kantouri som også er en fin plass på bo.

Så har vi Hammamet - det ligger 1 time og 50 minutter fra Monastir. En nydelig by. Mye mer velholdt og blomsterrik enn Sousse. Denne er også nærmest Tunis by som man kan besøke på egenhånd eller på dagstur med reiseselskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...