Gå til innhold

ATI og Linux om dagen - hvordan er det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Funker helt greit her for meg, men kommer selvfølgelig ann på hva du skal bruke det til. windows er fortsatt overlegen når det gjelder å spille spill med ati.

Men det kommer seg!

generell funksjonalitet med ATI kort i linux er helt greit.

Lenke til kommentar

Du velger fortsatt ikke AMD/ATi hvis du har planer på å kjøre spill eller bruke AIGLX og Compiz.

Jeg gikk nylig over til et Geforce 8800GT fra et Radeon X1950Pro. Det første jeg legger merke til er:

*Det er faktisk mulig å bytte til en VT fra X! Med fglrx-driveren så klarte tydeligvis grafikkortet å tvinge skjermen inn i et modi den ikke likte.

*Nvidia sitt "kontrollpanel" er bedre enn ATi/AMD-sitt. Total utklassing er vel et bedre begrep.

*Compiz er brukbart, det var ikke tilfellet med catalyst-driveren. Catalyst-driveren er en kvalmende flimmerfest. Du kan bare drite i å kjøre noe som bruker OpenGL samtidiig som du bruker AIGLX/Compiz. Film og videoverlegg kan du glemme først som sist.

*Xv-overlegg er fortsatt av laber kvalitet. En gammel skrotmaskin med Pentium 4 1.8ghz og Geforce 4 Ti4200 gir en bedre filmopplevelse enn en annen stasjonær, med Core 2 Duo E6600 og Radeon X1950Pro. Det skal likevel sies at catalyst-driveren har blitt mye bedre på dette punktet.

Jeg spiller lite mens jeg bruker GNU/Linux, men det jeg merket meg var at det var mulig å skru på AF og AA i nexuiz uten at X-serveren kræsjet. Jeg prøvde tilfeldigvis spillet "Cold Fear" i Cedega 6. Dette så ut til å virke tilnærmet perfekt i motsetning til med Radeon X1950Pro.

Hvis man titter litt på wine sin "AppDB", så er det nokså tydelig at det ikke akkurat er AMD/ATi som er førstevalget til spill gjennom wine/cedega!

Likevel: Hvis du har et grafikkort fra ATi nå, så burde ikke dette hindre deg i å bruke GNU/Linux. Driverene er nesten/fullt brukbare, i motsetning til tidligere.

Avslutningsvis så har jeg registrert at Phoronix er ekstremt ATi-vennlige, så ha dette i tankene når/hvis du leser artiklene der.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Det er helt klart at AMD sine grafikkort mangler mye.

Men følgende positive ting må sies.

- De har åpnet driver spesifikasjonene sine. Det er ett stort pluss i min bok.

- Compiz fungere helt fint nå (8.04rc og de siste driverne) Ikke noe behov for å fikle med Xorg.conf fila. Det er bare å installere så virker det helt greit. Men siden jeg ikke bruker Compiz så har det ikke så stor betydnig for meg.

Skal kjøpe meg ny maskin til høsten. Klarer AMD å forbedre driverne like mye det neste halvåret som det siste, blir det AMD kort på meg, forhåpentligvis med hybridX støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...