Gå til innhold

den store filisof-tråden


Anbefalte innlegg

skriv om det som fasinerer deg mest av alt, og gjerne utdyp hvorfor og hva dine eventuelle tanker rundt emnet er, så sitter vi oss i ring og leker filosofer mens vi får utbredt våre største problemstillinger samtidig som vi får ytret oss på andres synspunkter.

 

helst bare seriøse innlegg, vil ha det litt proffesjonelt (i mangel på et mer passende ord)

 

shoot!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

forventet en del aktivitet her? I guess forumerottene ikke hadde så mye på hjertet alikevell.. sigh..

 

back on topic: det er ingenting som fasinerer meg så mye som tid, hvordan det tydelig påvirker vår mentale tilstand uten at vi er klare over det.. sånn som når vi har jævlig dårlig tid, og stresser for å holde på skjema (Lekser, kveldsmat og dusj før klokken 21:30 f.eks.)

 

det er også interessant hvordan alt det biologiske er avhengig av tid, som om Gud hadde hatt litt humoristisk sans og gjorde oss avhengige av noe vi ikke helt forstår, planter og trær er også synlig påvirket av tid.

 

det å leve uten klokke, as I do, er på min måte en kvervulerende handling, jeg ønsker ikke å være avhengig av noe tilsynelatende menneskeskapt for å kontrollere vår frie vilje.. per definisjon er tid, 24 timer, basert på hvor lang tid det tar for jorda og snu 360 grader, som på et annet nivå vil si at tiden går saktere om du er høyt oppe en lavt nede, selv om dette ikke er mulig så er det allikevell tilfelle (rent matematisk that is)

 

tenk over det, hvor mye trur du tiden når du er stresset, påvirker din fysiske helse? tenk å leve uten klokkeslett å forholde seg til, hvor du sover, spiser, og arbeider etter eget behov, hvordan ville det føltes? ekte fri vilje, en følelse av tilfreds som høy that you can't even imagine

 

Tid - et provoserende dilemma som tyvær er så invevd i vårt samfunn at vi ikke kan være foruten

Endret av Takethebluepill
Lenke til kommentar

Er vel egentlig litt for trøtt til å ytre noe som helst lurt her nå, MEN. Det er helt klart en interresant tanke det med å rett og slett leve uten å hele tiden måtte tenke på tiden - altså at nei nå må jeg kjappe meg for å rekke x så jeg rekker y. Dette er noe jeg prøver å implementere når jeg er på ferie, delvis i helger o.l når det er mulighet for det Det er utrolig deilig og avslappende, og det hjelper deg til å distansere seg fra den vanlige hverdagen som som regel involverer stress (pga tid) i større eller mindre grad.

 

Men faktum er, at i vårt moderne samfunn må vi ha tiden som en slags standard slik at vi faktisk kan fungere og få til noe som helst. Man skal helst rekke bussen, alle ting blir planlagt slik at vi kan gjøre det da og da, rett og slett slik at ting blir koordinert og at det kan fungere på en daglig basis.

Lenke til kommentar

Tja, jorden bruker riktignok like lang tid på å rotere rundt seg selv i ytterkantene som innerst, men det kan jo hende han plutselig begynte å tenke på relativitetsteori, hvor det er tilfeller at et objekt høyt oppe opplever tiden annerledes enn et objekt lengre nede, pga tyngdekraftsforskjell. Og dessuten beveger de seg med litt forskjellig fart også oppe og nede, pga rotasjonen, som også vil gi forskjellige tidsopplevelse.

Lenke til kommentar
[...] tiden går saktere om du er høyt oppe en lavt nede, selv om dette ikke er mulig så er det allikevell tilfelle (rent matematisk that is)

Øh, hva mener du nå?

 

Flammekaster tok ordet..

 

anywho.. har spandert på meg flere timer og studert en some-what som er nødt til å knuse all menneskelig kjendis faktor til det mest imponerende mennesket, Kim Peek.. hælledussan, dette er altså the cutting egde of human evolution, dette er hjernen vår istand til.. sinnsykt..

 

Og nå, en liten oppsummering i tilfelle rottefelle at ingen vet hvem han er.. rekk opp hånda de som har sett 'rain man'? ingen? alrighty.. Kim Peek er tidenes største klisterhjerne, han husker alt han har lest i hele sitt liv, alle tonene han har hørt, og alle samtalene han har ført.. han lider av noe så skjeldent som savante-syndromet, en type kraftig autisme som gir enkeltindivider eksepsjonelle evner i visse områder, hvor noen er så ekstreme at det er vanskelig for oss å fatte. Kim Peek f.eks, kan alle postnummerene i USA, samt et skremmende antall telefonnummer, han blir alltid stillt absurde spørsmål fra fans som vil teste hans kunskap.. og ingen går skuffet derfra..

 

Det finnes andre slike savanter, slike som Daniel Tammet, som er spesiell på den måten at han synlig ikke er retard på noen måter at all.. men, så har han stor brillianse innen språk og mattematikk, han snakker 6 språk flytende, holder på å utvikle et eget, og på den årlige 'Pi-day' i USA leste han opp 'Pi' fra hodet, med over 25000 desimaler, han kan også regne ut enorme tall i hodet, ''7564 x 7383 = ?'' ligger på nivå med ''67 + 38'' for oss..

 

Det spesielle med Tammet er at han er tilsynelatende normal, og kan fortelle oss hvordan han regner ut så store tall i hodet på et øyeblikk, svaret var at han kunne føle og sanse tallene, noe som ikke er så uvanlig som man kanskje tror ved første øyekast;

 

Fenomenet hvor en kan smake lyd, sanse grafikk og assosiere ting forskjellig, kalles 'synetesi' ..alle har en form for synetesi, t.o.m du og jeg, har en form for synetesi hvor vi kan sammenligne en hvilken som helst person med en farge, som igjen refererer til hvordan du oppfatter personen, men I'll get back to my point, som er at Daniel Tammet kan føle tallene, han ser de som åpne landskap og gnister, og kan føle resultatet av dem, dette er bevisst at alle kan, t.o.m du og jeg, uten savante syndrom for å sette det igang..

 

Møt Rudiger Gamm, helt vanlig tyskerbøne med 2 unger og en kone. Som ungdom strøk han skolen pga matte, og som baby snakket han baklengs før han snakket forlengs.. det fantastiske med Rudiger Gamm er, at han som 22 åring ble verdens kjappeste og mst ekstreme hoderegner gjennom tidene iløpet av en natt, han kan regne ut den 13'ende brøken av et 2-hundre-desimals tall på bare sekunder etter å ha sett på tallet, han har aldri lidd av epilepsi, autisme eller asbergers som alle er kjente triggers til det skjeldne savante syndromet, men han for det til allikevell, og sier det handler om å tillate hjernen som å finne et sted, hvor den kan få bruke alle sansene, det handler bare om å være åpen for at dette er mulig

 

our brain is amazing, isn't it?

Lenke til kommentar
det er også interessant hvordan alt det biologiske er avhengig av tid, som om Gud hadde hatt litt humoristisk sans og gjorde oss avhengige av noe vi ikke helt forstår, planter og trær er også synlig påvirket av tid.

 

det å leve uten klokke, as I do, er på min måte en kvervulerende handling, jeg ønsker ikke å være avhengig av noe tilsynelatende menneskeskapt for å kontrollere vår frie vilje.. per definisjon er tid, 24 timer, basert på hvor lang tid det tar for jorda og snu 360 grader, som på et annet nivå vil si at tiden går saktere om du er høyt oppe en lavt nede, selv om dette ikke er mulig så er det allikevell tilfelle (rent matematisk that is)

 

tenk over det, hvor mye trur du tiden når du er stresset, påvirker din fysiske helse? tenk å leve uten klokkeslett å forholde seg til, hvor du sover, spiser, og arbeider etter eget behov, hvordan ville det føltes? ekte fri vilje, en følelse av tilfreds som høy that you can't even imagine

 

Tid - et provoserende dilemma som tyvær er så invevd i vårt samfunn at vi ikke kan være foruten

 

Jeg er også veldig fasinert av tid. Ja tiden går ikke like fort for alle. Tidens hatsighet er påvirket av ting som hastighet, gravitasjonsfelt o.l. ifølge Einsteins relativitets teori . Tvilling paradokset, tidsreiser og andre fenomener

syntes jeg er interessante . Å definere tid generelt er ikke lett nei :p

 

Ellers funderer jeg endel på generelle fysiske problemer i tillegg til tid. Som lyshastigheten, Gravitasjonskonstanten, Columbs konstant, Planks konstant, og fra matematikken, Pi (3,14...) og e (eksponesial basen 2,71...). Alle disse konstantene og bestemte størelsene som fysikken og matematikken er full av, hva er det med de ? Vi kunne ikke eksistert hvis noen av de var anderledes, f.eks hadde gravitasjons konstanten vært større så hadde universets masse bare samlet seg i en stor klump , hadde den vært mindre hadde den ikke vært kraftig nok for stjernedannelse. Er disse konstantene tillfeldige ? finnes det andre universer med andre konstanter ?

Jeg er ikke en relgiøs person, men hvis disse konstantene er lagt til rette for at vi skal kunne eksistere så er vel det det nærmeste du kommer en gud. Disse størrelsne er vel det nærmeste du kommer "innstillingene" for universet vårt

Krefter, energi og masse i universet er det som eksisterer, mens disse konstantene påvirker reglene for dets ekistens.

Lenke til kommentar

Tror godt det kan finnes uendelig mange parallelle univers hvor ikke bare disse konstantene er annerledes, men man har helt andre konstanter, helt andre virkeligheter å forholde seg til (gitt at det er noen der som kan forholde seg til det). Kanskje har man uendelig mange parallelle univers hvor man har uendelig mange variasjoner av disse konstantene, og uendelig mange parallelle univers (på et annet nivå/i en annen dimensjon) i tillegg med helt andre regler og variabler. Alt som noensinne kan ha skjedd, har skjedd. Alt som noensinne kan skje, vil skje. Alt i et av uendelig mange parallelle univers. Hvert minste mulige avvik fra ett øyeblikk til et annet brer seg utover med tiden og danner en ny virkelighet innenfor hver eneste dimensjon, og vår virkelighet er bare en rød trå som følger én spesiell linje hendelser som tilfeldigvis muliggjør og opprettholder liv, ikke bare fordi vi har de konstantene vi har, men også fordi de tilfeldigvis er konstanter og ikke dynamiske variabler innad i vårt univers.

 

Edit: Leif. :cool:

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
forventet en del aktivitet her? I guess forumerottene ikke hadde så mye på hjertet alikevell.. sigh..

 

back on topic: det er ingenting som fasinerer meg så mye som tid, hvordan det tydelig påvirker vår mentale tilstand uten at vi er klare over det.. sånn som når vi har jævlig dårlig tid, og stresser for å holde på skjema (Lekser, kveldsmat og dusj før klokken 21:30 f.eks.)

 

det er også interessant hvordan alt det biologiske er avhengig av tid, som om Gud hadde hatt litt humoristisk sans og gjorde oss avhengige av noe vi ikke helt forstår, planter og trær er også synlig påvirket av tid.

 

det å leve uten klokke, as I do, er på min måte en kvervulerende handling, jeg ønsker ikke å være avhengig av noe tilsynelatende menneskeskapt for å kontrollere vår frie vilje.. per definisjon er tid, 24 timer, basert på hvor lang tid det tar for jorda og snu 360 grader, som på et annet nivå vil si at tiden går saktere om du er høyt oppe en lavt nede, selv om dette ikke er mulig så er det allikevell tilfelle (rent matematisk that is)

 

tenk over det, hvor mye trur du tiden når du er stresset, påvirker din fysiske helse? tenk å leve uten klokkeslett å forholde seg til, hvor du sover, spiser, og arbeider etter eget behov, hvordan ville det føltes? ekte fri vilje, en følelse av tilfreds som høy that you can't even imagine

 

Tid - et provoserende dilemma som tyvær er så invevd i vårt samfunn at vi ikke kan være foruten

 

Flytt til Afrika, og se hvor "avhengige" de er av tiden ;) Å møtes et sted klokken seks blir gjerne til halv åtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...