Eyefitness Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Jeg kjøpte et Canon 200mm L II f2.8 og et Canon 85mm f1.8 fra BHphoto og testet dem litt i går. 200mm fungerte perfekt fra første stund og virket skarp og fin. Når jeg tok de første par bildene med 85mm fikk jeg meg et sjokkk, og tenkte f... i h.. nå har jeg tabbet meg ut ved¨å handle fra USA. Bildene ble både kornete og uskarpe rett og slett. Heldigvis ble det bedre etter å ha tatt 5-6 bilder, og nå er vel objektivet så skarpt som jeg hadde håpet på. Er dette noe andre har opplevd, eller må det ha vært helt tilfeldig og rare omstendigheter som har gjort dette? Jeg skjønner ikke hva det skulle være, for jeg har tatt alle bildene inne i samme lys og ikke gjort endringer i innstillinger på kamera.. Endret 18. april 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Det eneste jeg har opplevd er at det var litt treghet i fokusringen på et objektiv, opplevdes nesten som "grus", som forsvant etter en liten tid. Det var ikke et nytt objektiv dog, men jeg vet at andre har opplevd omtrent det samme. Endret 20. april 2008 av EC unødvendig quote Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Aldri opplevd dette og heller ikke hørt om det. Skal ikke avfeie det som helt utenkelig, men synest det høres merkelig ut. Høres mer ut som eksponering-/fokuseringsfeil bra brukerens sin side, men som sagt, vet ikke.. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Jeg synes det er merkelig selv, bare så det er sagt. Autofokus har vært på og den har stått på kun det midterste fokuspunktet. Har ikke vært mulig å ta feil av motivet og bakgrunn, da det var minst en meter til veggen bak. Lenke til kommentar
hlauvsnes Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Har også dette objektivet, og for min del bestod "sjokket" i kor smalt fokusplanet var. Med 85mm og 1.8 må du sikte eksakt med autofokuspunktet, og ikkje flytte kamera etterpå. Ellers blir jo motivet uskarpt. Kan det være dette problemet du og hadde? Endret 20. april 2008 av EC unødvendig quote Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Min erfaring er at det er fotografen som må innkjøres når det handlet inn nytt utstyr. Det er egentlig ikke så rart når man tenker seg om, for man må bli kjent med objektivets svakheter og styrker før man kan utnytte det optimalt. Tom Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Kjenner godt til det smale fokus-planet, har en 50mm f1.8 fra før. Når det gjelder kornetheten jeg opplevde, lurer jeg på om det kan være den feilen på skjermen som av og til visstnok kan opptre på 40d? jeg hadde dårlig tid da jeg tok testbilder, for skulle ut og fotografere en happening. Så fort gjennom bildene sent på kveld i går da jeg la dei inn på pc dajeg kom hjem, og er usikker på om kornetheten var der da. Tenkte ikke over det der og da, for jeg var veldig trøtt og skulle køye. Men uskarpe var de 2 første uansett, det så jeg selv med e trøtte gluggene jeg hadde da. Mulig det kan være en viss treghet i smøringen på fokusmotoren i enkelte nye objektiver sånn helt med en gang? Alle bilder jeg tok etter de 2 første ble skarpe og fine - også på f1.8 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Synes det høres merkelig ut at autofokus motoren trenger innkjøring - men skal aldri si aldri. Men du hadde ikke tatt av og satt på objektivet på nytt etter de 2 første bildene? For i såfall kunne det vært møkk /belegg på kontaktene. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Min erfaring er at det er fotografen som må innkjøres når det handlet inn nytt utstyr. Det er egentlig ikke så rart når man tenker seg om, for man må bli kjent med objektivets svakheter og .... Tom Eller kjøpe Nikon... Har aldri hørt om noe slikt, men om bildene ble grumsete og kornete så kunne du ha rotet borti ISO'n? Eller at det er feilfokusert, men da skulle de jo kke ordnet seg etter et par bilder... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Min erfaring er at det er fotografen som må innkjøres når det handlet inn nytt utstyr. Det er egentlig ikke så rart når man tenker seg om, for man må bli kjent med objektivets svakheter og .... Tom Eller kjøpe Nikon... Nice try ... men det er bare å bytte problem . Har aldri hørt om noe slikt, men om bildene ble grumsete og kornete så kunne du ha rotet borti ISO'n? I og med at han bare så det på kamera-LCD'en, så tipper jeg det er pga. en kjent bug på 40D som er fikset i siste versjon av firmware. Eller at det er feilfokusert, men da skulle de jo kke ordnet seg etter et par bilder... Kan ha vært kontakttrøbbel. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 eller eller eller... Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Her passer det vel med: tiden leger alle sår Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Har fått sjekket bildene på nytt på pc, og det kornetheten jeg nevnte var ikke der lenger, så det er nok den bugen. Jeg har ikke nyeste firmware. Når det gjelder uskarpheten på de 2 første bildene, så vet jeg ikke. Mener å huske at jeg kjente etter om objektivet var godt tilskrudd kameraet etter de 2 snodige bildene. Så kan kanskje ha vært kontaktproblem, men ikke pga skitt - da kameraet nesten ikke er brukt og objektivet jo er nytt. Men uansett er problemet borte, så det er ikke noe mer å lure på fra min side. Men takk for tilbakemeldingene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Høres ut som en kombinasjon av canon display bug og (muligens) lett overivrig eier av nytt utstyr. Kjenner meg igjen når det gjelder det siste punktet. Tom Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 Høres ut som en bra konklusjon Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Høres ut som en bra konklusjon Pokker - hva skal vi krangle om da? Eller skal vi prøve noe nytt. Komme oss ut i vårsola og prøve å ta noen fine bilder Tom Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 19. april 2008 Forfatter Del Skrevet 19. april 2008 (endret) Ah, vi finner nok på noe. Kjenner jeg forumbrukerne her rett, tar det ikke lang tid før det er noen saftige krangler i tilsvarende lange, neverending tråder. Forslaget om å gå ut i godværet og ta bilder støttes for øvrig.. men først må det snorkes til taket faller av.. Endret 19. april 2008 av Eyefitness Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 men først må det snorkes til taket faller av.. Et særdeles godt forslag ... ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå