icc Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 mu ha ha, sånn går det når man ypper seg mot Intel har vell heller noe med at de fleste selskaper som hp, dell, acer, ibm, apple leverer bare med intel. f.eks så her i min bedrift med ca 4750ansatte så har alle en pc med intel. Noen få servere kjører AMD. Og ingen av disse er grunnen høyere ytelsen. Men rett og slett fordi vår leverandør ikke leverer maskiner med annet enn intel cpu og brikksesett. Men nå begynner AMD/ATI å få inntog i de skjermkortene vi kjøper... men lenge igjen... Jeg kjøpte akurat for noen dager siden intel cpu til htpcen min... grunnen var enkel, hovedkortet til 400kr var mye bedre enn de til AMD sine prosessorer... 20år og eier en bedrift med ca. 4750 ansatte, ikke værst... Lenke til kommentar
kalg Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Tragisk dette her. Jeg bruker AMD/ATI i 5 av min 6 pcer. Disse har blitt bygget med tanke på pris/ytelse, som jeg mener AMD/ATI fortsatt er best på. En ting AMD skal kreditt for er hvor lett det er å feste BOXED kjølerene deres, i motsetning til den tragiske festeanordningen til LGA 775. Lenke til kommentar
icc Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Eneste håp for at AMD skal gjøre comeback slik jeg ser det, er for dem å hoppe over hva enn de er iferd med å lansere og lansere produktet etter det! Ser ingen grunn til at store IT sektorer skal lange ut en hel haug av penger for lavt ytende produkter og bugs. Og hva mener jeg med det, jo AMD må se og få hastigheten opp. Og ikke nok med det, om du for eksempel vil bestille i store kvanta, ja da sliter du. Har selv jobbet som IKT konsulent i et stort firma og jeg husker ved lansering av Barcelona hvor skuffet vi var! Vel, det var akkurat det å "hoppe over" en teknologi AMD prøvde på da de skulle lage x4. De kasta tegningene til x2 og satte seg ned på nytt, enda de bare kunne gjort som Intel og klint sammen et par x2 (2x2) :!: Får håpe de tar seg igjen med å være smart og kline sammen fire x4 (4x4). I tillegg kan de godt prøve å få de stakkars brikkene til å yte mer hastighet. Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Eneste håp for at AMD skal gjøre comeback slik jeg ser det, er for dem å hoppe over hva enn de er iferd med å lansere og lansere produktet etter det! Ser ingen grunn til at store IT sektorer skal lange ut en hel haug av penger for lavt ytende produkter og bugs. Og hva mener jeg med det, jo AMD må se og få hastigheten opp. Og ikke nok med det, om du for eksempel vil bestille i store kvanta, ja da sliter du. Har selv jobbet som IKT konsulent i et stort firma og jeg husker ved lansering av Barcelona hvor skuffet vi var! Vel, det var akkurat det å "hoppe over" en teknologi AMD prøvde på da de skulle lage x4. De kasta tegningene til x2 og satte seg ned på nytt, enda de bare kunne gjort som Intel og klint sammen et par x2 (2x2) :!: Får håpe de tar seg igjen med å være smart og kline sammen fire x4 (4x4). I tillegg kan de godt prøve å få de stakkars brikkene til å yte mer hastighet. Ok, jeg ser hva mange av dere mener med at AMD sikkert er klar over situasjonen selv. Men jeg må da få si hva i $#%$%# er det AMD driver med!? Jeg er ikke noe mere for Intel eller AMD, men jeg velger den som kan levere høyest ytelse til en grei pris. Jeg kan virkelig ikke se hva AMD har igjen av bra kort akkurat nå! Var veldig glad i AMD i en lengre periode, men når de fikk meg til å vente nesten 1år på et produkt som var en gedigen skuffelse, ja da blir man grinete. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Ok, jeg ser hva mange av dere mener med at AMD sikkert er klar over situasjonen selv.Men jeg må da få si hva i $#%$%# er det AMD driver med!? Jeg er ikke noe mere for Intel eller AMD, men jeg velger den som kan levere høyest ytelse til en grei pris. Jeg kan virkelig ikke se hva AMD har igjen av bra kort akkurat nå! Var veldig glad i AMD i en lengre periode, men når de fikk meg til å vente nesten 1år på et produkt som var en gedigen skuffelse, ja da blir man grinete. Det er ikke trivielt å lage det beste produktet, selv om man prøver, hadde det vært enkelt hadde vi sett langt flere konkurrenter. Det er ikke bare å prøve hardt nok så får man automatisk det beste produktet. AtW Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) mu ha ha, sånn går det når man ypper seg mot Intel har vell heller noe med at de fleste selskaper som hp, dell, acer, ibm, apple leverer bare med intel. Sa du at Dell bare leverer med intel? Tydeligvis ikke... *host host* Endret 18. april 2008 av Vu-caN Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Det som også er interessant er om Intel ønsker å gi AMD nådeskuddet, de vil kunne gjøre det meget enkelt. Senker de sin bruttofortjeneste til samme nivå som AMDs (Har ikke sedd gjennom dette kvartals marginer, men forrige kvartal hadde intel rundt 10-15 % høyre margin enn AMD), da har ikke AMD noen mulighet til å svare. Lanserer Intel en priskring de neste md, så syker AMD skuta. Dette er på godt norsk, kattens lek med musa (intel) (AMD) To ting hindrer dette. 1. Lovverk mot "predatory pricing". Markedsledere får ikke lov til å selge med underskudd, eller periodisk senke prisene for å vinne markedsandeler. Reduserer Intel prisene, så må de holde dem der i lang tid selv om AMD forsvinner. 2. Økonomisk konkurs for AMD betyr ikke at AMD-teknologien eller merkenavnet forsvinner fra markedet. 99% sikkert ville boet bli kjøpt av et stort konsern som ville opprettholdt og utviklet aktiviteten og vært en større trussel mot Intel enn AMD i sin nåværende form. Endret 18. april 2008 av jon67 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Håper for all del ikke AMD går konkurs eller legger ned virksomheten eller blir oppkjøpt av Intel. Da skal du se prisene på prosessorer og grafikkort skyter i været samtidig med at økningen i ytelse vil bremse kraftig opp. Og som om ikke dette er nok så vil eventuelle nye konkurenter ha en lang vei før de kan ta markedsandeler fra Intel. Det er kun Intel og Intels aksjeeiere som vil juble om AMD forsvinner. EDIT. Tror ikke andre vil videreføre navnet heller om AMD legger seg ned og dør. Klarer ikke selskapet AMD å konkurere med Intel med di midler de har til rådighet er det neppe noen andre som klarer det med de samme produktene. Produktutvikling koster penger uansett hvem det er som måtte gjøre det. Endret 18. april 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Osse Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Det som også er interessant er om Intel ønsker å gi AMD nådeskuddet, de vil kunne gjøre det meget enkelt. Senker de sin bruttofortjeneste til samme nivå som AMDs (Har ikke sedd gjennom dette kvartals marginer, men forrige kvartal hadde intel rundt 10-15 % høyre margin enn AMD), da har ikke AMD noen mulighet til å svare. Lanserer Intel en priskring de neste md, så syker AMD skuta. Dette er på godt norsk, kattens lek med musa (intel) (AMD) To ting hindrer dette. 1. Lovverk mot "predatory pricing". Markedsledere får ikke lov til å selge med underskudd, eller periodisk senke prisene for å vinne markedsandeler. Reduserer Intel prisene, så må de holde dem der i lang tid selv om AMD forsvinner. 2. Økonomisk konkurs for AMD betyr ikke at AMD-teknologien eller merkenavnet forsvinner fra markedet. 99% sikkert ville boet bli kjøpt av et stort konsern som ville opprettholdt og utviklet aktiviteten og vært en større trussel mot Intel enn AMD i sin nåværende form. 1 - Det vil være vanskelig for AMD og hevde at Intel selger til underpris sålenge Intel oppererer med like gode marginer som AMD, og utfra tidligere regnskap jeg har sedd har intel 10-15 % bedre margin på sine cpu i forhold til AMD. Om intel velger å senke sine priser slik at marginen til intel er lik eller noe høyere enn AMDs margin vil dette bety at AMD må selge enda billigere. Og det å selge billigere medfører mindre margin, dårligere resultat, noe AMD vil ha store problemer med å takle. 2 - Gjentar det jeg sa, selv om IBM skulle kjøpe opp, eller overta AMD, så kreves det ca 33% markedsandel for å kunne forsvare R&D (dette er kalkulert utfra historisk brukt på R&D og i forhold til marginer som er oppnådd) som er nødvending for en ny arkitektur annet hvert år, noe som Intel har som utalt mål. Dog vil det være lettere med kapital nok i ryggen til å oppnå en slik markedsandel. Noe en oppkjøper av AMD må ha. Endret 18. april 2008 av Osse Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 <klipp>bjellesau</klipp> Sorry for dårlig innlegg, men jeg klarer ikke slutte å le. HAHA.. da er det fredag! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 At Intel overtar AMD er nok ganske uaktuelt - det vil gi Intel tilnærmet monopol - og våre überkapitalistiske venner over dammen er ikke spesielt glad i sånn - de har tilogmed splittet opp selskap som har blitt for dominerende (AT&T for eks.) Lenke til kommentar
Solarstone Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Om IBM faktisk ville/kunne kjøpt opp AMD vil ikke det da bare ha vært bra for oss forbrukere? Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 det som muligens kunne redda amd hadde vert å leie ut patenter til konkurenter? er litt usikker på åssen sånt funker =) Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 <klipp>bjellesau</klipp> Sorry for dårlig innlegg, men jeg klarer ikke slutte å le. HAHA.. da er det fredag! ja, det er altså normalt sett ikke snakk om en vær. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 det som muligens kunne redda amd hadde vert å leie ut patenter til konkurenter? er litt usikker på åssen sånt funker =) Lisensierer ut patenter gjør de sikkert alt i dag i stort mon. Og på en del innen x86 plattformen er mye med patenter frigitt for "fri" bruk for blant AMD og Intel er kompatible i forhold til OS etc. Ellers har AMD samarbeid både med Chartered, IBM og flere. Men tviler sterkt på om de blir reddet av å lisensiere ut patenter. Skal hovedkortprodusenter og skjermkortprodusenter i det hele være villige til å lage produkter må du nok delvis gi fra deg spesifikasjoner uten vederlag eller prise deg lavt nok. Lenke til kommentar
Calm Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Synes det er bekymringsverdig at de har gått med underskudd så lenge. De kan da umulig drive business på den måte særlig lenge? Jeg kan ikke si jeg heller skjønner hvordan de da har penger til å drive videre, men jeg synes det hadde vært trist hvis AMD gikk konkurs... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Attpåtil så annonserte Intel priskutt på flere prosessorer i går: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/2...y_up_to_50.html Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Mer dårlig nytt for AMD, men dette går mer på prestisje enn økonomi siden det er snakk om lavt volum og supercomputere. Cray har gått fra å være den siste AMD-only OEM til nå å inkludere Intel prosessorer i sine planer. Også mulig at de vil endre det DARPA sponsede Cascade prosjektet til å benytte Intel CPU isteden for eller i tillegg til Opteron. http://www.computerworld.com/action/articl...intsrc=hm_topic Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå