slimtrophy6345 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Har en noe merkelig sak gående, og jeg leter etter noen lover og regler som jeg kan få brukt for å få medhold i klagen. Saken: Fikk et forenklet forelegg da jeg kjørte forbi et Innkjøring forbudt-skilt midt i tjukkeste sentrum en lørdagskveld for to uker siden. Det høres ut some en done deal, case closed, 4200 kroner rett i kassa uten tvil om at det var rettferdig. Men enkelte ting gjør at Politiet i denne saken har gjort en dårlig jobb, og en enkelt ting kan være avgjørende på om boten er "lovlig" Circumstantials: - Jeg kjørte inn til sentrum 23:45 og ut igjen. Da jeg kjørte inn 00:10 hadde det blitt satt opp et skilt som del av et helgeforbud som var helt nytt den kvelden. Skiltplasseringen var helt borti natta, det var mørkt og det var hundrevis av fulle folk overalt som jeg måtte unngå å drepe. - Skiltingen var dårlig med tanke på at forbudet var helt nytt. Skiltet var et standard innkjøring forbudt-skilt, og politiet vet godt at folk kjører der nede med vane (se neste punkt). Det burde ha blitt satt opp informasjonsskilt (oransje bakgrunn/svart skrift) slik some det egentlig har vært fullt av i Sentrum de siste årene pga. anleggsarbeid. - Politiet uttalte til pressen at de visste at folk trengte tid på å venne seg til det nye forbudet "og at de brukte mesteparten av tiden på å rettlede folk, og vise dem vekk fra Vågen". (Batteriet ble flatt mens konstabelen skrev ut forelegg, slik at jeg satt en time og så akkurat hva som skjedde. Politiet skrev ut forelegg til de 4-5 første, deretter advarte de bare folk som kom kjørende) Det som kan være avgjørende: Jeg hadde ikke kjørt helt forbi skiltet da politikonstabelen skrev ut forelegget. Bilen var 2/3 forbi skiltet, men jeg trodde at det var likestilt med å kjøre helt forbi. MEN , en av sjefene som jeg snakket med på politikammeret mente at jeg da ikke skulle fått skrevet ut forelegg. Er det en lov som sier at bilen må være helt forbi, eller er dette en gråsone i lovverket? Hvis det er en slik lov, skulle jo selvfølgelig politikonstabelen ha advart meg, og bedt meg snu! Noen rettskyndige her? Noen som har vært ute for det samme, gjerne på samme sted? PS: Jeg vet at jeg leter etter unnskyldninger, og at jeg rent juridisk kanskje ikke har noe å stille med. Men har det hendt at dårlige rutiner hos politiet har ført til medhold i klager på slike ting? Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Høres ut som om politiet er ute etter å ta deg. Kjører du rundt i en typisk rånebil, eller har styling etc. på bilen din? Noen politifolk liker ikke dette. Hadde du noe ærend i dette området? Uansett så vil jeg si at normalt sett så mener jeg at å kjøre forbi innkjøring forbudt, parkering på ulovlig sted osv. er noe som man burde slå ned hardere på, fordi det er så mange som bare gir blaffen og er til hindring for andre på denne måten, både for fotgjengere, syklister og andre bilister. Slike skilt settes som regel opp for veldig gode grunner. Siden det i dette tilfellet høres ut som et midlertidig skilt, var det kanskje ikke like gjennomtenkt. Men allikevel... kjøring forbi innkjøring forbudt er, som navnet sier, forbudt Lenke til kommentar
slimtrophy6345 Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Men som jeg har nevnt, var je gikke passert skiltet 100% Bilen jeg kjørte i var langt fra en rånebil. En Renault Espace med takboks, som kanskje i seg selv er god grunn nok for å bli satt i fengsel :!: Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Hva mener du nøyaktig? Sto politiet og ropte STOPP akkurat idet du kom bort til skiltet, slik at du ikke engang fikk tid til å kjøre forbi det? Eller hadde du parkert slik? Hvis du hadde parkert slik, så var det kanskje velfortjent (?), da det ikke akkurat er særlig smart å parkere sånn. Om politiet sto klar der, så var det kanskje litt for raskt avgjort av dem. Hvordan kunne de vite at du f.eks. ikke bare skulle kjøre inn der for så å rygge ut igjen, bare for å snu? Man må jo få utvise litt skjønn overfor loven! Men siden du vedtok forelegget på stedet, så vet jeg ikke om du kommer noen vei med dette. Dersom du hadde nektet, ville saken kommet for retten og du kunne kanskje tilbakevist påstandene eller fått medhold i klagen din. Endret 18. april 2008 av Irgendwer Lenke til kommentar
slimtrophy6345 Skrevet 16. august 2008 Forfatter Del Skrevet 16. august 2008 Jeg ville bare opplyse om at etter å ha sendt brev til politiet fikk jeg skriftlig svar om at forelegget var annullert!. En solskinnshistorie for de som kommer i liknende situasjoner. Det kan faktisk nytte å si ifra om at du er urettferdig behandlet, bare man formulerer seg skikkelig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå