Scurryz Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Mitt aller første prøvelse på å ta bilde av dyr. Hva kan jeg gjøre bedre ? Exposure: 0.001 sec (1/1600) Aperture: f/5.6 Focal Length: 170 mm Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Her synes jeg med fordel at du kunne hatt litt mindre blender. Det er ikke nødvendig med så lite dybdeskarphet, for det er ikke noe særlig forstyrrende bakgrunn eller forgrunn, annet enn det treet og muligens den krana (?) som stikker opp til høyre. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 + selve motivet -mørke ansikter på dyra -forstyrrende kvist på plenen -Lite fokus i forgrunnen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Morsomme gjess. Det jeg ville gjort var å croppet det til landskap format. Slik det er nå, så er det for mye uinteressant himmel og gress. Du har også en kvist foran gjessene; men den er vel vanskelig å fjerne. Tom Lenke til kommentar
Scurryz Skrevet 17. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Jeg croppa bilde for å fjerne u ønska ting. Da kom jeg fram til dette. Prøvde også å fjerne kvisten foran gjessene tomsi42. Det var ganske vanskelig. Endret 17. april 2008 av Scurryz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Prøvde også å fjerne kvisten foran gjessene tomsi42. Det var ganske vanskelig. Det tviler jeg ikke på. Og det e vel neppe noen vits i å fjerne den nå. Jeg har tatt meg den frihet å laste ned bildet ditt, og croppe det slik jeg ville ha gjort det: Jeg synes at ikke gjør noe at grenene og kranene er med, da de er passe uskarpe. Himmelen blir for tom ellers. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. april 2008 Rapporter Del Skrevet 18. april 2008 Prøvde også å fjerne kvisten foran gjessene tomsi42. Det var ganske vanskelig. Det tviler jeg ikke på. Og det e vel neppe noen vits i å fjerne den nå. Synes kvisten er noe av det som gjør bildet - man lurer på om gjessene står og vokter den. Gjess kan være ganske hissige, og hadde du prøvd å fjerne den hadde de sikkert forsvart den med nebb og klør ;-) Fint bilde, btw! Du har truffet en fin silhuett-teknikk; nesten helt sort hovedmotiv, men med noen detaljer som kommer frem. Om du var bevisst eller ikke på dette vet jeg ikke, men uansett er det en fin teknikk å være klar over. Forøvrig likte jeg croppingen til tomsi42 best, tror 4:3 passer dette bildet bedre. Et tips når det gjelder cropping, er å bruke standardstørrelser, 10x13, 10x15, 10x18, 13x18, 15x15, 20x25 etc. Det er to grunner til det: 1) det er en grunn til at disse formatene har blitt klassiske, og det hjelper ofte på "komponering" i ettertid å ha én faktor mindre å tenke på - bildeformatet. Jeg synes det er mye vanskeligere å croppe godt på frihånd. 2) dersom du glimter til og finner ut at du vil ha skrevet ut dette bildet, er det veldig kjekt at bildet er i et standardformat. Det er ikke noe problem å skrive det ut i ukurante formater, men å finne ramme til det etterpå, er ikke alltid så lett. Selvfølgelig kan det la seg gjøre - men det koster gjerne mye. Lenke til kommentar
Scurryz Skrevet 18. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. april 2008 Takker for innspill. en fort spørsmål bør man ha liten blender åpning når man tar bilde av dyr ? Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 18. april 2008 Rapporter Del Skrevet 18. april 2008 Den v2 croppa ble veldig utbrent. Var et bedre utsnitt. Enig med at mindre blender ville isolert motivet og gjort bilde bedre. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 18. april 2008 Rapporter Del Skrevet 18. april 2008 Fjerna greina for deg, og krana? Lenke til kommentar
Scurryz Skrevet 18. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. april 2008 bilde ble faktisk bedre når kvisten og kranen var borte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå