tom waits for alice Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) @GOH Skjønner ikke helt hvor du ville med den linken. Men er nok helt rett i at grunnen til at så mange i USA er religiøse er kulturelt betinget. Men grunnen til at ateister i usa er ateister skyldes nok i stor grad at de har lært så mye at det å tro på guder og sånt rett og slett kresjer med virkeligheten. Den studien fra 98 eller hva det nå var gir i alle fall en pekepinn om at folk med høy utdanning (høyere inteligens) er mer ateistiske. Hvordan synes du at det stemmer med det faktum at ungdommer (som må antas å ha minst utdannelse, siden de ikke har rukket å ta den ennå) er mer ateistiske enn de som er ferdig med utdannelsen. Skulle utdannelse ha noe med religiøsitet å gjøre skulle man tro at folk ble mer ateistiske jo mer de ble utdannet. Men SSBs studie indikerer ikke at folk med høyere utdannelse er mer ateistiske, tvert imot sier de: Vi merker oss også at det nesten ikke er forskjeller mellom utdanningsnivåene. Edit: Figuren viser andelen som regner seg som en religiøs person. Geir Endret 17. april 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 For å si det sånn, det er mer sannsynlig at du blir religiøs eller ateist hvis du vokser opp hos tilsvarende foreldre, enn hvorvidt intelligensnivå fører til enten det ene eller det andre. Likevel er jeg tilbøyelig til å tro at økt kunnskapsnivå (som igjen gjerne henger sammen med intelligens, men ikke nødvendigvis) oftere fører til at man legger religion fra seg, for huller som religionen fyller er ikke lenger der. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Poenget er at folk med høyere iq gjerne lærer mer og dermed slutter å vere overtroiske. Likevel er jeg tilbøyelig til å tro at økt kunnskapsnivå (som igjen gjerne henger sammen med intelligens, men ikke nødvendigvis) oftere fører til at man legger religion fra seg, for huller som religionen fyller er ikke lenger der. Spør igjen jeg, siden min post snek seg inn mens dere skrev deres: Hvordan synes dere det stemmer med SSBs undersøkelse som jeg henviser til over, som ikke viser noen sammenheng mellom utdanning og religiøsitet? Geir Endret 17. april 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 @Tom waits for alice Som sakt det blir litt annerledes i USA der nesten alle er religiøse. Og de fleste må bryte med hva de er oppvokst med for å bli ateister. I norge stiller ting seg litt annereledes. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Red.: Og her tuller jeg med grafer. Endret 17. april 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hjelper ikke med utdanning hvis du ikke bruker den til å tenke over verden og universet. Utdanning kan også være så mangt. Vi driver med generalisering her, har du ikke skjønt det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Inteligente personer kan da være på villspor de også. Jeg tror ikke du kan si på et generelt grunnlag at ateister er smartere enn religiøse. Og ateister som mener det er et bevis på at det ikke bare er inteligente ateister å finne. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nå vil jeg si at å være "naiv" vil være det samme som å være "dum". Det forundrer meg absolutt ikke at religiøse personer har lavere intelligens. Jeg vil tro at intelligente mennesker stiller seg selv et spørsmål ved eksistensen, istedet for å ta til takke med en enkel eventyrhistorie. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) @Tom waits for alice Som sakt det blir litt annerledes i USA der nesten alle er religiøse. Og de fleste må bryte med hva de er oppvokst med for å bli ateister. I norge stiller ting seg litt annereledes. Det må du nesten forklare meg. Undersøkelsen jeg viser til er norsk. Hvis det er lettere (slik jeg tolker deg) å bli ateist i Norge, og intelligens-utdanning-religiøsitet skal være relaterte størrelser, hvorfor viser ikke undersøkelsen dette? Red.: Og her tuller jeg med grafer. Og jeg spiller djevelens advokat, ateist som jeg er. Eller kanskje jeg rett og slett tror på å finne fram til fakta, enten jeg nå liker dem eller ikke. Jeg har fått en skyllebøtte i en anne tråd i dag fordi jeg som innvandringstilhenger våget å presentere tall som antyder at innvandrere er overrepresentert på kriminalstatistikkene. Her skal verden være sort eller hvit. Hjelper ikke med utdanning hvis du ikke bruker den til å tenke over verden og universet. Utdanning kan også være så mangt. Vi driver med generalisering her, har du ikke skjønt det? Joda, jeg skjønner det. Men skal slike tråder ha livets rett og ikke bli stengt som trolling, så må de har et snev av seriøsitet. Og jeg synes de skal være åpne, så da får jeg vel bidra til seriøsiteten etter fattigslig evne... Geir Endret 17. april 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nå vil jeg si at å være "naiv" vil være det samme som å være "dum". Det forundrer meg absolutt ikke at religiøse personer har lavere intelligens. Jeg vil tro at intelligente mennesker stiller seg selv et spørsmål ved eksistensen, istedet for å ta til takke med en enkel eventyrhistorie. Intelligente personer innser at ting ikke er så enkle. det er nettopp årsaken til at folk med utdanning ikke er like bastante som de uten, på alle livets områder. (Med hederlige unntak, selvsagt.) Det blir vanskeligere med årene å være skråsikker, ikke lettere, ta mitt ord for det. Jeg har aldri vært så sikker i min sak som den gangen jeg var ung og ikke var ferdig med videregående en gang. Jo mer jeg har lært opp gjennom årene, jo flere av min ungdoms absolutter er blitt till "sannsynligheter"... Geir Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) @Tom waits for alice Som sakt det blir litt annerledes i USA der nesten alle er religiøse. Og de fleste må bryte med hva de er oppvokst med for å bli ateister. I norge stiller ting seg litt annereledes. Det må du nesten forklare meg. Undersøkelsen jeg viser til er norsk. Hvis det er lettere (slik jeg tolker deg) å bli ateist i Norge, og intelligens-utdanning-religiøsitet skal være relaterte størrelser, hvorfor viser ikke undersøkelsen dette? Først vil jeg bare spørre litt mer om hva den grafen viser? Er det sånn at jo lenger mot høyre jo flere religiøse. Er litt seint så ting går litt i ball for meg nå. Men til poenget. I norge er det ikke samme tradisjon for å vere religiøs som i usa. Dermed vil mange vere ateister eller agnostikere uten å få utdannelse. En annen ting jeg kan tenke meg er at folk i norge har ganske stor basiskunskap selv om de ikke tar høyere utdanning. De 3 årene jeg tar ekstra på høyskole slår ikke akkurat så veldig hardt ut for mitt livsyn. Uansett hadde det vert mer interesant å sett på hvor mange som er religiøse av de som går fag som matte og matte og fysikk som gjerne krever mer iq kontra resten av befolkningen. Og det sier studien din lite om. Endret 17. april 2008 av Akidon Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 @GOH Skjønner ikke helt hvor du ville med den linken. Men er nok helt rett i at grunnen til at så mange i USA er religiøse er kulturelt betinget. Men grunnen til at ateister i usa er ateister skyldes nok i stor grad at de har lært så mye at det å tro på guder og sånt rett og slett kresjer med virkeligheten. Den studien fra 98 eller hva det nå var gir i alle fall en pekepinn om at folk med høy utdanning (høyere inteligens) er mer ateistiske. Hvordan synes du at det stemmer med det faktum at ungdommer (som må antas å ha minst utdannelse, siden de ikke har rukket å ta den ennå) er mer ateistiske enn de som er ferdig med utdannelsen. Skulle utdannelse ha noe med religiøsitet å gjøre skulle man tro at folk ble mer ateistiske jo mer de ble utdannet. Men SSBs studie indikerer ikke at folk med høyere utdannelse er mer ateistiske, tvert imot sier de: Vi merker oss også at det nesten ikke er forskjeller mellom utdanningsnivåene. Edit: Figuren viser andelen som regner seg som en religiøs person. Geir Det der er tall fra 1996. Jeg så på dem for en time siden, og de stemmer ikke mye med situasjonen i dag. Hvis vi lister opp prosenttallene i rekkefølgen: «Religiøs person», «ikke religiøs person» og «overbevist ateist», er fordelingene: for 1982: 48, 49 og 3, for 1990: 48, 50 og 3 og for 1996: 47, 49 og 4. Fire prosent ateister er ikke mye å si noe om utdanning på(med mindre du hadde undersøkt blant forskere. Da tror jeg ateisme hadde vært overrepresentert.). I dag er det forresten nærmere ti ganger så mange som tallene fra 1996 tyder på: Gud eller noen annen guddommelig skaperkraft står bak livet her på jorda. Er du helt enig, enig, delvis, enig eller vet du ikke? Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Som personlig ateist vil jeg bare si at jeg er drit lei av denne selvopphyllingen andre ateister driver med. Statistikk kan tolkes og feiltolkes i det uendelige, man kan si at fargede er mindre intelligente enn hvite, kvinner er mindre intelligente enn menn, homofile mindre intelligente enn heterofile, osv. (nå er dette _kun_ eksempler, og ikke påstander), når faktum er at mennesker tenker ulikt, blir for dumt. Mennesker tenker ulikt, handler ulikt, har ulikt verdensbilde, osv, og viss vi ateister ikke kan skjønne dette, så vil jeg ikke påstå at vi som grupper er så jævlig mye mer intelligente enn de troende. Endret 17. april 2008 av bepe86 1 Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Er det jeg som er blind eller er ikke grafen jeg leter etter her. Jeg ser etter en graf med "gule prikker" som viser i hvor stor grad folk er troende iforhold til intelligens. Så den på en blogg for litt siden, tror ikke den er gammel. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Først vil jeg bare spørre litt mer om hva den grafen viser? Er det sånn at jo lenger mot høyre jo flere religiøse. Ja. Men til poenget. I norge er det ikke samme tradisjon for å vere religiøs som i usa. Dermed vil mange vere ateister eller agnostikere uten å få utdannelse. En annen ting jeg kan tenke meg er at folk i norge har ganske stor basiskunskap selv om de ikke tar høyere utdanning. De 3 årene jeg tar ekstra på høyskole slår ikke akkurat så veldig hardt ut for mitt livsyn. Ja, det er lettere å være ateist i Norge, uansett utdannelsnivå. Men folk trakk tidligere i tråden sammenligninger mellom utdannelse og intelligens. Og om vi antar at høyt utdannede er mer intelligente, (hvilket i seg selv er en tvilsom påstand), burde det fortsatt vises ved at de høyt utdannede var mindre religiøse enn de lavt utdannede, selv om antallene religiøse på alle utdanningsnivåer er lavere enn i USA. Uansett hadde det vert mer interesant å sett på hvor mange som er religiøse av de som går fag som matte og matte og fysikk som gjerne krever mer iq kontra resten av befolkningen. Og det sier studien din lite om. Ja. Det hadde vært interessant. Skjønt det statistiske grunnlaget blir kanskje vel smått da. Du får be SSB om å lage en undersøkelse på det. Men som sagt tidligere, mye av vår matematikk (og fysikk) er basert på teser og bevis til troende mennesker opp gjennom historien. Geir Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Er det jeg som er blind eller er ikke grafen jeg leter etter her. Jeg ser etter en graf med "gule prikker" som viser i hvor stor grad folk er troende iforhold til intelligens. Så den på en blogg for litt siden, tror ikke den er gammel. Det var den andre tråden. Altså den andre andre tråden. Edit: Nei, tull. Det var i Prekestolen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10930346 Grafen med de gule prikkene: http://ccannizzaro.com/2007/03/01/ Endret 17. april 2008 av TrondH86 Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Joda har aldri sakt at religiøse dumme. Men jeg tror fremdeles det er en sammeheng mellom det å vere å ateiset og å komme langt i en utdanning som omhandler naturfag og det å vere inteligent. Man må ha en viss inteligens for å komme langt med matte og fysikk osv. Og de fleste som kommer langt her vil jeg tro er ateister. Selv om jeg bare har tall fra eliten i usa har jeg ikke noen grunn til å tro at eliten i norge er annerledes. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Hvordan synes du at det stemmer med det faktum at ungdommer (som må antas å ha minst utdannelse, siden de ikke har rukket å ta den ennå) er mer ateistiske enn de som er ferdig med utdannelsen. Skulle utdannelse ha noe med religiøsitet å gjøre skulle man tro at folk ble mer ateistiske jo mer de ble utdannet. Her blander du hummer og kanari. For at det skal gi mening å sammenligne folks utdannelse må de være i samme alderskohort for at ikke andre faktorer skal forstyrre. Det er for eksempel vanlig å se en utvikling i Europa der de yngre er mindre religiøse enn de eldre, fordi de er mer liberale. Både ateister og religiøse vil farges av denne liberale utviklingen. Sammenlinger du ungdom (15-20)med de som er ferdig med høy utdannelse (30-35), så sammenligner du samtidig to grupper som har hatt forskjellige oppvekstvilkår. Altså: ikke bare er utdannelsen forskjellig, men også oppveksten er forskjellig, og man kan stort sett anta at 30-35-kohorten vokste opp med litt mer religion rundt seg enn 15-20-kohorten. Dermed blir det feil å si at hvis 30-35-kohorten er mer religiøse enn 15-20-kohorten, så er det pga. høy utdanning. Det er snarere pga. at de var født på 70-tallet. Derimot gir det mening å sammenligne folk i alderen 30-35, og se om de med høy utdanning er mer eller mindre religiøse enn de med lav utdanning i samme alder. Da vil tallene antageligvis vise at de med høy utdanning er mindre religiøse enn de med lav utdanning. Så er det andre faktorer, som kjønn og bosted. Er du kvinne på Sørlandet med lav utdanning og høy alder, så kan du banne på at du er er religiøs inn til beinet - i statistikken da. Endret 17. april 2008 av Strappado Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 TWFA: Sir Isaac Newton begs to differ, sikkert mange andre troende også, men historien om matematikk og fysikk er ikke mitt fagfelt. Av andre religiøse, kan jeg nevne Donald Knuth, som er en av vår tids mest kjente eksperter på algoritmer og analyser av disse. Om fordelingen er jevn eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om, men faktum er at både troende og ikke-troende har bidratt til teknologisk utvikling, og det samme kommer til å fortsette. Når det er sagt har religionen ofte stått i konflikt med teknologisk utvikling, noe som er trist, og jeg håper for all del at vi blir kvitt fundamentalistene fra all verdens regjeringer en gang i tiden. Lenke til kommentar
Strappado Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Som personlig ateist vil jeg bare si at jeg er drit lei av denne selvopphyllingen andre ateister driver med. Statistikk kan tolkes og feiltolkes i det uendelige, man kan si at fargede er mindre intelligente enn hvite, kvinner er mindre intelligente enn menn, homofile mindre intelligente enn heterofile, osv. (nå er dette _kun_ eksempler, og ikke påstander), når faktum er at mennesker tenker ulikt, blir for dumt. Mennesker tenker ulikt, handler ulikt, har ulikt verdensbilde, osv, og viss vi ateister ikke kan skjønne dette, så vil jeg ikke påstå at vi som grupper er så jævlig mye mer intelligente enn de troende. Det spørs hvordan man bruker tallene. Hvis man bruker tallene til bare å skryte av seg selv, så er det ingen vits. Men hvis man bruker tallene for å peke på at religion fører til dette og dette, så er det helt kurant. Religion er bare en måte å tenke på, så jeg ser ikke problemet med å finne ut om denne tenkemåten påvirker de religiøse og dermed samfunnet. I Norge er kanskje ikke alt dette så relevant, men når jeg diskuterer med kristne amerikanere, så kommer de med en hel syndeflod med påstander om hvor umoralske ateister er, og hvor jævlig alt er i land med ateisme og hvor utrolig bra det er med religion. Da er det flott å kunne dra frem statistikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå