Hans-Hugo Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg har nettopp kjøpt meg et Canon G9 og har litt å lære i den forbindelse. Dette RAW-formatet som endelig er tilbake, hva er de store fordelene med det og hvordan kan jeg lære mer om det? Finnes det noen ressurser på nettet der jeg kan lese meg opp på det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Fordelen med RAW er at alt som bildesensoren har fanget opp, det er lagret. Det gir store fordeler hvis du ønsker å gjøre endringer på bildet i ettertid i bildebehandlingsprogrammet ditt. Ulempen er at du må innom bildebehandlingsprogrammet for å få noe vettugt ut av bildet - minimum konvertere det til JPEG. Det er en guide om RAW her. Fulgte programmet Canon Digital Photograpy Professional med kameraet? I såfall er det noen nyttige opplæringsvideor her. Tom edit: noen leifer Endret 17. april 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Hans-Hugo Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Fulgte programmet Canon Digital Photograpy Professional med kameraet? I såfall er det noen nyttige opplæringsvideor her. Det må jeg sjekke, jobber meg fortsatt gjennom bruksanvisningen på 275 sider :-) Takk skal du ha. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Selv om folk forteller deg at RAW er himmelen, og JPG er helvete, så ikkje la deg lure. Du trenger ikkje alltid å bruke RAW, men er det krevende lys kan det nok være lurt. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 Jeg fotograferer alltid JPEG+RAW. På den måten slipper jeg å konvertere samtlige bilder, kun de jeg vil jobbe videre med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå