Gå til innhold

Dobbel eller enkel prosessor, hva er best?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å bruke 7000 på Hovedkort, prosessor(er), RAM, kabinett, vifter og strøm. Jeg tenkte å kjøpe to AMD XP 2400+ prosessorer og et MSI K7D Master-L Hovedkort. Nå begynner jeg å bli litt usikker på om dual er det riktige for meg. Hvis jeg skal ta et enkel prosessor hovedkort, hvilket vil være det beste, og hva er fordelene med enkeltprosessor i forhold til dobbel? Og hva slags prosessor er bra, av socket A? Hovedkortet jeg har tenkt meg og prosessor vil til sammen koste 3400. Hvordan bruker jeg 3400 best på hovdkort/prosessor for maksimum ytelse hvis jeg ikke skal ha dobbel, eller burde jeg ha dobbel?

Beklager om dette inlegget blir litt uoversiktelig og spørsmålene litt oppstykket og går litt inn i hverandre. Er ikke noe god til å skrive sammenhengene:D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er avhengig av bruken. Dual systemer er bra mht multitask systemer, mens det vil være "bortkastede" penger mht desktop systemer. Har selv kjørt en Dual P3 løsning, og AMD dual MP, men hadde mer utbytte av mer RAM enn den doble CPU kraften. Det jeg merket ved overgang til enkel CPU var at det gikk tregere med konvertering av MP3 film ol. Ellers var det lite merkbar forskjell.

Lenke til kommentar

Pentium4 er også et veldig bra valg hvis du skal overklokke. Disse kan ofte klokkes veldig mye bare med boxed-kjøleren. (Min 2,26GHz gikk til 2,82GHz med boxed-kjøler)

Ellers tror jeg det er 845PE som er de mest populære HK'a til P4.

Muligens Dual-DDR HK'a også er bra, men ble ikke videre imponert i en test jeg så av et av disse. Dyre er de også.

Lenke til kommentar
Ok, så hva er den beste måten å bruke 3500 kr på hvis jeg skal ha HK og prosessor da?

av ein milliard løsninger har jeg denne..

1 stk Soyo KT400 Dragon Ultra - 1490 ca

1 stk XP2400 (2Ghz) - 1200 ca

1 512Mb 333DDR-Ram - 900 ca

Hovedkortet her kan du overklokke XP2400 med rundt 300Mhz+++

du kan justere FSB/Ram hastighet/timing individuelt .

Valgte å bruke KT400 her for fremtidig mulighet for 400DDR-Ram eller om du kjøper guddegudd type 333DDR-Ram er overklokkingsmulighetene for Ram tilstede.

Summene er hentet fra www.multicom.no.

www.komplett.no er et bra alternativ. www.startit.no gir gratis frakt

i summen her er ikke kjøling tatt med som du ser.

men.. det var ihvertfall et forslag 8)

Lenke til kommentar

Hovedkort: Asus A7N8X Deluxe/GD ca. 1400,-

eller Epox 8rda+ pris ca. 1000,-

Prosessor:

xp2100+ pris ca. 860,- eller

xp2500+ (barton) ca. 1700,-

CPU Kjøler:

Thermalright SLK900: 545,- eller

Swiftech MCX462PLUS: 565,- (begge på microplex)

Kjøp noe bra ram (minimum pc3200) og sett igang med overklokkingen.

:)

Lenke til kommentar

Ok, det virker som om den overveldene majoriteten mener at jeg burde kjøpe ett Asus A7N8X Deluxe. Siden jeg ikke vet noe bedre stoler jeg på dere og tar Asus A7N8X Deluxe. Prosessor derimot synes det å være stor strid om. Noen har foreslått Athlon XP 2500+ Barton, andre har foreslått 1700+, 2100+ og 2400+.

Kan dere forklare litt hvilken dere vil anbefalle og hvorfor? Jeg er ute etter best mulig ytelse. Tror jeg kommer til å overklokke litt, for bedre ytelse, men ikke noe veldig drastisk. Og gjerne noen forslag til RAM, også her hvorfor.

På forhånd takk. :D

Lenke til kommentar

Har selv asus a7n8x med twinmos pc3200 m winbond. still inn minnet på aggressive og sync. Lås skjermkortet på 66MHz. PCI har hardware lås på 33MHz så den trenger du ikke bry deg om.

Av ram ville jeg kjøpt 2 stk TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 256MB m/Winbond. De er billige og yter veldig bra (glem corsair). Putt de 2 brikkene i de 2 blå slåttene.

Dessuten har ASUS godkjent disse brikkene for dette hovedkortet. Ta deg en tur inn på asus sida å se. Da er du garantert at det er en god match med andre ord.

CAS 2.0 hadde ikke så mye å si faktisk (selv om de sa det på tomshardware), jeg kjørte en test med brikkene mine på ca 2.0, hadde så lite å si at jeg satte dem tilbake til cas 2.5 (tror det utgjorde ca 50 poeng i sisoft testen). Du kan fint kjøre opp til 200 bus kanskje mer med disse brikkene så de holder lenge.

På 172 bus har jeg ca 2700 i sisoft sandra 2003, på 200 bus har jeg litt over 3100.

Angående cpu hvis du skal klokke ville jeg kjøpt 2400+ og satt den på 166Mhz + buss og satt ned multiplier. Men ikke forvent deg mer en ca 100MHz opp på standard volt, da kan du bli skuffa.

Hadde jeg bare visst åssen barton 2500+ klokker. Klokker barton 2500+ et par hundre MHz opp på standard volt ville jeg kjøpt den.

Magnus

MCSE og CCNA

Lenke til kommentar

Ikke handl på databutikken. Hvis du skulle bytte noe så kan det ta måneder før du får det igjen hvis du i det hele tatt får det igjen. Les om databutikken.com her på hardware.no.

Jeg bestilte noen dvd-r plater der (princo). De hadde bøffa tdk sin manufaturer code. Derfor fungerte de ikke. Sendte de tilbake før jul. Bedde om bytte i andre plater eller penger tilbake. Pengene kom tilbake nå for 1 uke siden. Altså ca 3 måneder etter varen var motatt av dem....

Magnus

MCSE og CCNA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...