Gå til innhold

Hvordan lage URL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En lenke og en URL er for så vidt to forskjellige ting. URL står for Uniform Resource Locator, og er bare en adresse til en fil eller plassering på en server.

En lenke, i (X)HTML representert ved <a>-elementet, kan peke mot en URL, men må ikke. Den kan også lenke internt i et dokument vha. ID-er og sharp (#). Så vet du det.

Lenke til kommentar

Tar trådstarter på ordet.. Slik jeg tolker det ønsker du å legge ut sangene dine på en webserver slik at du eksempelvis kan gi en link til eksempelvis venner og si ... last ned denne låta her: http://minserrver.com/mp3/russelaater_i_tr...kke_morsomt.mp3 ?

Isåfall behøver du en konto på en webserver. Dette kan du skaffe gratis. Jeg er ikke så inne på gratis hostingtjenester (flere år siden jeg brukte en), men du kan sikkert på svar på spørsmålet ditt i programvare -> nett-tjenester . Deretter laster du opp filene på serveren din og vips har du en adresse hvor folk kan laste ned sangene dine. Hva urlen kommer av hvilken host du velger.

Vær obs på at det meste av kjente sanger er kopibeskyttet og dermed ulovlig å legge ut på nettet uten tillatelse fra rettighetshaveren, men jeg regner med at du har avklart slikt eller at det egenprodusert musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...