Mannen med ljåen Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Scenario: Eldre enke bor på aldershjem. Eier rekkehus inne i byen, men er for pleietrengende til å bo der selv, gå i trapper osv. Hun har 3 voksne avkom, hver av disse med egen familie og barn. En av disse er ikke interessert i kvinnens leilighet. De to andre ser på det som enten et utleieobjekt eller et potensiellt feriested. Hva kan gjøres her? Må de to som er interessert i rekkehuset kjøpe ut tredjemann som kan tenke seg å selge? Må det betales arveavgift? (latterlig tanke!) Hvordan kan dette løses uten å tape på overdragelsen? Kan hun selge det for en femtilapp og en eske Dent hvis hun ikke er interessert i pengene? Kan hun gi det gratis? Må takstmann leies? Hvis hun vil gi huset gratis som gave, kommer da arveloven inn? Er det automatisk arv, bare fordi en eldre persom gir et rekkehus til barna sine? Hva om hun dør eller ikke dør innen 3 måneder etter overdragelsen? Kan hun velge hvem hun vil gi det til, hvis vi klarer å vri oss unna arveloven? Har hørt om en skilsmissesak der kona skaffet takstmann for å kjøpe ut mannen. Samme huset solgte hun for 3 ganger høyere pris etter skilsmissen, ved hjelp av en annen takstmann. Hun påvirket dem ved å lyve om husets tilstand. Hun hadde ikke pusset opp i mellomtiden. Siden ingen av rommene er pusset opp siden barna hennes var små, er huset ikke verdt allverdens. Men beliggenheten er fin, og leiligheter i nabolaget er ganske dyre. Disse er sannsynligvis mer moderne. Vær så snill, ikke bare link til, eller bare siter boka. Jeg leser ikke gammelgresk. Egne ord er mye hyggeligere. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Scenario:Hva kan gjøres her? Må de to som er interessert i rekkehuset kjøpe ut tredjemann som kan tenke seg å selge? Hun kan vel gi huset i gave til bare de to som er interessert, men det vil jo føre til gnisninger mellom søsknene. Merk imidlertid det jeg skriver under om uskiftebo! Best om de to kjøper ut det tredje, så alle får omtrent like store verdier, enten i form av eiendom eller kontanter.. Må det betales arveavgift? (latterlig tanke!) Ja, mottar du en gave (over et visst beløp, tror det er 0,5x grunnbeløpet i folketrygden per år) fra en person du er arveberettiget til, må du betale arveavgift. Hvordan kan dette løses uten å tape på overdragelsen? Hun kan f.eks. forbeholde seg boretten til leiligheten så lenge hun lever (på papiret, selv om hun i praksis bor på aldershjemmet) -dette vil drastisk redusere verdien på leiligheten, og dermed arveavgiftsgrunnlaget. Andre former for (tinglyste) heftelser i eiendommen vil virke likedan på verdien.. Kan hun selge det for en femtilapp og en eske Dent hvis hun ikke er interessert i pengene? Ja, men mottaker/kjøper må uansett svare arveavgift av verdien. Kan hun gi det gratis? Ja, men mottaker/kjøper må uansett svare arveavgift av verdien. Må takstmann leies? Ikke nødvendigvis, men det skal verdsettes på et spesielt skjema som skal leveres inn sammen med melding om arv/gaver. Takst av takstmann vil imidlertid være en fordel for å slippe krangling mellom de tre arvingene om hvor mye huset egentlig var verdt... Hvis hun vil gi huset gratis som gave, kommer da arveloven inn? Er det automatisk arv, bare fordi en eldre persom gir et rekkehus til barna sine? Hva om hun dør eller ikke dør innen 3 måneder etter overdragelsen?Kan hun velge hvem hun vil gi det til, hvis vi klarer å vri oss unna arveloven? Sålenge det ikke er snakk om et uskiftebo, kan hun såvidt jeg vet forskjellsbehandle barna/arvingene så mye hun vil mens hun lever. Er det imidlertid uskiftebo, og det er det jo gjerne når hun er enke (om det da ikke ble skiftet etter mannen da han døde) så kan hun bare disponere fritt over sin halvpart av boet, den andre delen (altså farsarven) skal da deles likt mellom barna. Det setter jo sine begrensninger på muligheten til å gi det bort/selge til underpris... Arveavgift blir det uansett. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Hva er problemet her? Er det det at barna er hennes arvinger? Hva om hun gir det i gave til en totalt fremmed som ikke er hennes arving? Uka etter gir denne fremmede huset som gave til arvingene... Arveavgift er uetisk og skikkelig sure penger. Jeg vet ikke sikkert hva uskifta bo er. Alle spørrespaltene i Allers er fulle av enker som stter i uskifta bo, men jeg har aldri fått med meg hva det er... er det at hun overtar alt etter sin mann, i stedet for å dele det med barna? Barna arvet slikt som våpen, kjøretøy og musikkinstrumenter. Enka bodde fortsatt i huset, og eier det. Hvis hun eier alt sammen, kan hun teoretisk gi alt til hvem hun vil da? Hvis hun dør like etterpå, da? Har hørt det er sær-regler når man deler ut eiendeler på dødsleiet... Endret 17. april 2008 av Gurin Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg vet ikke sikkert hva uskifta bo er. Alle spørrespaltene i Allers er fulle av enker som stter i uskifta bo, men jeg har aldri fått med meg hva det er... er det at hun overtar alt etter sin mann, i stedet for å dele det med barna? Ja. Dersom den ene personen i et ektepar dør, så kan man enten "skifte", dvs dele ut arv etter denne personen, eller sitte i "uskiftet bo", dvs at man egentlig venter med arveoppgjøret.. Kort sagt. 1 Lenke til kommentar
frevild Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Sålenge det ikke er snakk om et uskiftebo, kan hun såvidt jeg vet forskjellsbehandle barna/arvingene så mye hun vil mens hun lever.Er det imidlertid uskiftebo, og det er det jo gjerne når hun er enke (om det da ikke ble skiftet etter mannen da han døde) så kan hun bare disponere fritt over sin halvpart av boet, den andre delen (altså farsarven) skal da deles likt mellom barna. Det setter jo sine begrensninger på muligheten til å gi det bort/selge til underpris... Arveavgift blir det uansett. Det følgende tar jeg kun fra egen hukommelse. Man kommer ikke uten videre unna arvelovens regler selv om overdragelsen finner sted før døden. Det går et viktig, men uskarpt skille mellom livs- og dødsdisposisjoner. De første regnes som alminnelige gaver, mens de sistnevnte regnes som arv og undergis derfor arvelovens begrensninger (om pliktdelsarv for livsarvingene, formkrav for testament osv.). For at denne damen skal kunne gi bort huset og komme utenom disse reglene, må som hovedregel overdragelsen ha realitet før døden inntrer. Det vil bl.a. si at den nye eieren må flytte inn, skjøter overleveres osv. Det holder ikke bare å ha det på papiret. Og selv om hun gir bort huset slik, kan det likevel bli tale om avkortning i mottagerens fremtidige arv. Det må da være holdepunkter for at det er snakk om forskudd på arv. Hvordan det blir med pliktdelsreglene ved forskudd, vet jeg ikke. -- Når det gjelder rådighetsretten i uskiftebo, tror jeg ikke enken kan råde fritt over sin halvdel. Alt går inn i uskifteboet. 1 Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg vil anbefale deg å lese denne: http://forbruker.no/pengenedine/article2108550.ece Der kan du kanskje få litt hjelp, hvis planen er å unngå arveavgift. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Fikk nettopp vite at det er snakk om uskiftet bo. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Og husk på at dere kan redusere arvegrunnlaget noe ved at hun gir gaver til neste ledd, barnebarn og oldebarn. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Sitter hun i uskftebo, er det meget begrenset hva hun kan gi bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå