Pettarve Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hei, jeg har 2x2gb minne men det står at jeg bare har 3 gb hva skal jeg gjøre for og få 4gb? Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hei, jeg har 2x2gb minne men det står at jeg bare har 3 gb hva skal jeg gjøre for og få 4gb? Hvilket skjermkort har du? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 32-bit operativsystemer støtter bare 4GB minne. Inkludert i dette vil være det minnet som skjermkortet ditt har, samt litt annet småplukk som operatisystemet må allokere til andre ting enn systemminnet. Med andre ord - om du har et rimelig sterk skjermkort med godt med minne så er det helt normalt at du ikke kan oppnå stort mer enn 3GB systemkinne på et 32-bit operativsystem. Plager det deg så er det kanskje på tide åbytte til Vista64 eksempelvis som ikke vil ha samme begrensnngene. Det sagt så er det lite som vil ta i bruk mer enn 3GB minne, spesiellt på XP, så det er neppe noe stort tap. Sweet-spot for det meste av vanlige brukerprogrammer og spill er rundt 3GB. -Stigma Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Regner med du kjører XP 32bit eller Vista 32 bit? Du må ha 64 bits OS for å få utnyttet hele minnet ditt. Lenke til kommentar
Pettarve Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 skjermkortet heter Gainward GeForce 8500GT 512MB DDR2, PCI-Express, DVI/Tv-Out, SilentFX jeg har ikke vista. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Med det skjermkortet (512MB) og det som maskinen selv benytter internt er det normalt å "bare2 få 3 -3.2 GB minne tilgjengligt (på 32-bits operativsystem). Lenke til kommentar
WigNut Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 problemet ligger i at operativsystemet er 32-bit. Som du kanskje eller kanskje ikke vet så er minnebregrensingen som ligger i et 32-bit operativsystem faktisk en av hovedgrunnene til at vi har fått 64-bit prosessorer og at flere nå går over til 64-bit OS. Fordi hver byte i minnet har sin egen adresse representert med et heltall, begrenser 32 bit mengden minne som fysisk kan adresseres - 32 bit gir nemlig "bare" litt over 4,3 milliarder kombinasjoner, noe som tilsvarer 4 GB med minne. Men selv om 4 GB i teorien skal dekkes av 32 bit, blir det problemer når disse adressene ikke bare brukes av det fysiske minnet (dvs. din RAM), men også av andre komponenter i maskinen. Dette er kjent som et "minnehull" (memory hole) i adressene. Minnehullet legger seg normalt sett etter den fysiske minneadresseringen og har tidligere ikke vært noe problem, siden grensen på 4 GB har vært langt unna. Nå som flere (blant annet deg) står på den grensen blir det en annen sak. Det som skjer er at minnehullet må ha plass innenfor de fire gigabytene, så det blir kun plass til 3 GB med RAM foran hullet. Størrelsen på minnehullet varierer, men det er er sjelden større enn 25% av det totale minnet, altså 1 GB. Datamaskinen - litt avhengig av prosessor, hovedkort, drivere og BIOS - kan takle dette minnehullet på et par måter. Den ene er den den kan utnytte minnet, selv om det nå har adresser "utenfor" de fire mulige gigabytene. Den andre er at minnet faktisk er "borte", og det er kun litt over 3 GB igjen for operativsystemet å utnytte. Det finnes ikke så mange løsninger for deg. Enten må du leve med det, 3,3 GB er jo fremdeles MYE minne, eller du kan bytte til et 64-bit OS, såfremt du da har en 64-bit prosessor. Som en kuriositet nevner jeg også at Vista vil ordne dette med Service Pack 1 - den vil da fortelle deg at du har 4 GB installert. Men det er en ren kosmetisk fiks, så den vil på tross av dette ikke utnytte mer av minnet ditt enn den gjorde før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå