Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og når det ikke er så mange ressurser igjen faller vi tilbake til en eksistens som i beste fall er på høyde med den vi hadde i høymiddelalderen. :)

Søk på wikipedia på nuclear propulsion/project orion. Romskip drevet av *atombomber*!! Rimelig hårete greier men det ble bedømt som teknisk og økonomisk plausibelt allerede på slutten av 50-tallet. Eller hva synes dere om et romskip på størrelse med et slagskip som med et mannskap på over 100 man kunne dra til mars og tilbake på noen få uker?

Rimelig hårete som sagt, kanskje også derfor det ikke ble noe av. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var det ikkje Nixon som stranda det amerikanske romprogrammet, noko som førte til at romferga ble demontert? Ein av dei største tabbane i amerikansk historie har eg hørt (sicko:P)

Det var Nixon som satte igang det amerikanske romfergeprogrammet, og romfergene er ikke demontert. Amerikansk historie inneholder mange tabber, men denne har jeg ikke hørt om. Kilde?

Lenke til kommentar
Trur eg såg det på Sicko (som nemnt ovanfor). Men det kan sjølsagt hende at eg tar feil og at det var ein annan type rakett eller president.

Michael Moore regnes vel ikke som den sikreste kilden til noe som helst :)

Men det er jo et faktum at USA hadde større planer for sitt romprogram, og at pengebruken ble kraftig redusert på et tidspunkt. Og det er det jo selvsagt enkelte som mener er en stor tabbe, mens andre (opinionen) mener vi bør bruke pengene på andre ting.

Lenke til kommentar
Det var under Nixon at de største nedskjæringene skjedde. Ifølge denne tabellen ble budsjettet til NASA kuttet til ca. 55% av utgangspunktet (i 2008-dollar) i Nixon sin periode som president (1969-1974).

Men det er litt viktig å skille mellom romfergeprogrammet og det generelle romprogrammet. Og romfergeprogrammet startet under nixon (68/69).

Reagon ville jo forresten også satse endel på romprogrammet - i form av sitt Startegic Defense Initiative - som etterhvert ble kalt Star Wars. Men hvis jeg har forstått det riktig så fikk han etterhvert opinionen imot seg. Og utover på nittitallet ble interessen for romprogrammet mindre og mindre.

Kan hende jeg refererer rykter eller myter - er ingen autoritet på moderne historie. Noen som har noen gode kilder?

Oppdatering: Ops, så ikke linken din før jeg skrev dette svaret. Budsjettet passer dårlig med mine oppfatninger ja :| Men tabellen sier ikke noe om hvordan pengene ble brukt. Må lese hele artikkelen...

Endret av tormaroe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...