random85 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) *slettet* Endret 12. mai 2010 av Huletrollet Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Det er dyrt, og ting tar tid, men de holder på. Nevnte jeg at det er dyrt? Lenke til kommentar
random85 Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) *slettet* Endret 12. mai 2010 av Huletrollet Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nå syns jeg at 5 milliarder år er en god tidsfrist til å ikke behøve å forlate denne planeten med en gang. Dessuten er landskapet her på jorda litt bedre enn det på månen. Som nevnt ovenfor, så er det meget meget dyrt og det er rent utopi å forestille seg byer på månen eller mars eller å kjøre i lyshastighet. Hvorfor er det ingen som informerer oss? Det er det du selv må gjøre. Lenke til kommentar
random85 Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) *slettet* Endret 12. mai 2010 av Huletrollet Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Vi kommer ikke til å leve evig uansett, get over it. Det er ingen som holder tellinga for hvor lenge menneskene klarer å holde koken, bortsett fra oss selv. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Prinsipiellt enig, men jeg er realist (på to måter). Vi kommer til å dø ut. Omtrent som dinosaurene. Sånn er det bare. Live with it! Og nei: Lyshastighets-reiser etc. er mer enn litt forskningsmidler unna. Forøvrig: Det er ingenting som hindrer deg i å starte en "sekt" som har dette som mål - men ikke forvent at hele samfunnet skal bruke store andeler av sine ressurser til å støtte dere... Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Noen som er enige? Vel, rekk opp hånden, så tar vi en opptelling. Det er på tide å gjøre noe, og vi må vite at det fremdeles er noen her som er interesserte i dyr, mennesker, våre barn og deres barnebarns vè og vel, og fremtiden. *rekker opp hånden* Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Sjangsen for å bli truffet av en asteriode oppgis som grunn for å lage en månebase? Det er større sjangs for å bli truffet av noe på månen, der det ikke er noen beskyttende atmosfære. Og hvis frykten ar at sola svulmer opp om fem milliarder år, så er det faktisk sikrere på Jorda enn på månen, som 183 dager i året er nærmere sola enn Jorda. Mitt råd til Huletrollet er å oppsøke en lege for å få hjelp til å få en mer virkelighetsrelatert virkelighetsoppfatning. Endret 17. april 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
torbjørn marø Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Hva mener dere? Og har dere noen kilder eller henvisninger til prosjekter som allerede har startet? Hva gjør NASA på? Hvorfor er det ingen som informerer oss? Heisann, Huletrollet. Engasjementet ditt er fasinerende, så her noen kilder og meninger... NASA vil returnere til månen i år 2020. Og denne gangen har de tenkt å bli der. De skal nemlig etablere en permanent, internasjonal base på en av polene, og denne vil bli bemannet allerede i 2024. World Transhumanist Association er en forening for oss som har tro på menneskenes fremtid, og vil fremme en del av den tenkningen (og ikke minst handlingen) som du fremmer i denne tråden. Og til slutt vil jeg anbefale en roman som jeg tror vil være midt i blinken for deg: The Golden Age. Den er skrevet at John C. Wright - som faktisk er en eks-ateist, nå dypt religiøs science fiction forfatter. Han har mange, skrudde meninger, men The Golden Age er helt fantastisk. Les i alle fall anmeldelsen. Romanen beskriver et utopisk samfunn på Jorden hvor ingen lider. Men de har tatt valget om at de ikke skal bevege seg utenfor vårt eget solsystem. Det blir en kamp mellom de som bare vil ha det godt, og de som gjerne vil videre - noe som er et paradoks i det du selv sier. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Selv i tilnærmet lysets hastighet vil det ta for lang tid å besøke en annen galakse. Eller å gjøre så mye stort på planeter som er veldig langt unna. Endret 25. april 2008 av hotstian Lenke til kommentar
Flin Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg synes at vi bør begynne å forske på følgende: - Oppretting av baser på andre planeter. - Reise med lysets hastighet, eller tilnærmet det. - Utnytting av all energien som er i "tomrommet" i universet, slik at vi kan overleve senere uten svære varmekilder som fks. solen. Hva mener dere? Og har dere noen kilder eller henvisninger til prosjekter som allerede har startet? Hva gjør NASA på? Hvorfor er det ingen som informerer oss? Jeg mener at å reise med lyshatigheten er dumt at det er en utrolig dårlig måte å reise på. Som Einstein påpeker i sin relaivitets teori så har det noen uheldige virkninger sånn med tanke på tids persktivet. Skal vi befolke andre planter må vi satse på noe sånn som vi ser i SG-1. Hvis det ikke er mulig ser jeg mørkt på befolkningen av andre planeter. Kan jo hende at det finnes andre måter å reise på også, men lightspeed er ikke noe å satse på. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jo finnes mange teorier for hvordan man kan reise, hyperspace, stargates, sub-light/lightspeed, bøying av rom osv. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Selv i tilnærmet lysets hastighet vil det ta for lang tid å besøke en annen galakse. Eller å gjøre så mye stort på planeter som er veldig langt unna. For hvem? For de reisende vil man kunne dekke "uendelig store" avstander i løpet av "uendelig kort" tid dersom farten bare blir høy nok - du må huske på tidsdilatasjonseffektene. For de kjære som blir igjen på jorda, vil reisen derimot uansett måtte ta minst t = avstand / c Lenke til kommentar
genstian Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Før du når frem har jo alle andre død. Er et problem om hele familien din bor på foskjellige planeter og du bestemer deg for å ta en rund reise. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Tidsreise er en enveistur. Det gir lite mening å komme tilbake fra Andromeda-galaksen 5 millioner jordår senere og si: Vi lyktes! Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Nevnt før, men det er så opplagt at det må nevnes igjen. DET ER DYRT! Bare å sende romfergen ut i rommet koster sikkert flere prosent av budsjettet til NASA. Og den kan ikke dra til månen engang. Nummer 2: Det er tidkrevende, en bygning laget på noen måneder på jorden vil ta mange år på månen. Nummer 3: Det blir jo allerede forsket på dette, planene er å lage en permanent base på månen i løpet av 30 år tror jeg det var. Til og med dette er optimistisk, og jeg tror ikke det vil bli en stor base. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Prinsipiellt enig, men jeg er realist (på to måter). Vi kommer til å dø ut. Omtrent som dinosaurene. Sånn er det bare. Live with it! Og nei: Lyshastighets-reiser etc. er mer enn litt forskningsmidler unna. Forøvrig: Det er ingenting som hindrer deg i å starte en "sekt" som har dette som mål - men ikke forvent at hele samfunnet skal bruke store andeler av sine ressurser til å støtte dere... Hvorfor det? I løpet av hundre år har det jo blitt funnet opp biler som går i 400+ km/t, fly som går i over 1000 km/t osv. Så hvorfor burde det ikke gå an å oppfinne noe som går i lysets hastighet? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hvorfor det? I løpet av hundre år har det jo blitt funnet opp biler som går i 400+ km/t, fly som går i over 1000 km/t osv. Så hvorfor burde det ikke gå an å oppfinne noe som går i lysets hastighet? Fordi det er fysisk umulig (oppdater deg på relativitetsteori hvis du er kunnskapshungrig ). Så lenge noe har masse vil det aldri kunne oppnå lyshastighet, fordi det kreves uendelig mye energi for å akselerere til c. Man kan derimot komme et godt stykke, men igjen, det kreves uhyre mye energi. Fotoner er masseløse, og det er grunnen til at de i det hele tatt har mulighet til å bevege seg så fort. Det er ganske stor forskjell på fly som går i rundt 1000 km/t, romferger i opptil 30-40 000(?) km/t og lyshastigheten: 300 000 km/s. Kilometer per sekund altså. Det er litt over én milliard km/t. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 26. april 2008 Del Skrevet 26. april 2008 Hehe. Var mer ment som en spøk den siste setningen Men uansett, vil vel utvikles bedre og bedre teknologi - helt til taket er nådd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå