inaktiv000 Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Nå har jeg nettopp kjøpt et speilreflekskamera (Nikon D40 med kit-objektiv), og var ute og lekte litt i går. Noen bilder ble helt svarte, andre fikk svært merkelige farger, men jeg knipset i vei I dag har jeg lest litt på nettet og i brukermanualen for å lære litt om begreper som blenderåpning, lukkertid osv. Tanken er å lære disse grunnleggende tingene først, og så tenke mer på komposisjon, motiv etter hvert. Har dere noen råd til hvordan jeg kan lære mer? Finnes det noen bra nybegynner-guider? Noen metoder som gjør det enkelt å lære innstillinger etc? Tenker da f. eks. på en enkel måte å vise EXIF-data (her kommer innstillingene, stemmer?) ved siden av bildet for å lære av feil i etterkant. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Les fotokompendiumet. Ellers: Svarte bilder = for rask lukkertid og/eller for liten blender Rare farger = sannsynligvis feil hvitbalanse om bildene blir for gule eller for blå Lenke til kommentar
Anew Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Om du hever blikket opp på stickyene i dette forumet, så finner du denne, som er en grei innføring: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Ikke heng deg opp i "innstillinger" (jeg regner med at du mener eksponeringsverdier). Det er ulike meninger om hva som er lurt, men personlig syns jeg du i begynnelsen bør fokusere på å sette sammen gode bilder, og la kameraet ta seg av eksponeringen (i P-modus), og følger med på verdiene som velges (de står i søkeren). Når du skjønner hva blenderen gjør - det gjør du etter å ha les kompendiet jeg lenket til - så kan du gå over i A-modus, og begynne å fotografere. M-modus er kraftig oppskrytt IMHO. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvorfor er m kraftig oppskrytt? Ta man bilder av noe i fart, og man har på a vil bakgrunnen endre seg, og eksponeringen endre seg... I noen tilfeller passer a bra, men så lenge man kan å bruke m så er det ikke noe problem... Lenke til kommentar
BearThor Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Rett og slett bare til å leke seg på M, noe jeg gjorde. Men har også lest en bok om digital foto. Ellers syntes jeg det er lettest å bruke "Av" . Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvorfor er m kraftig oppskrytt? Det har vi diskutert før, uten at det var særlig fruktbart, så jeg står over en eventuell videre diskusjon. Mange synes å tro at det er spesielt kult å bruke M fremfor A+eksponeringskomp - det er jeg uenig i. At M i gitte situasjoner har noe for seg er åpenbart, men den situasjonen du beskriver løses minst like enkelt ved å kombinere A og eksponeringslås. Som du sikkert vet, så kjører jeg kun M i April, og jeg har kommentert mine erfaringer så langt her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10959796 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 M er naturligvis ikke dumt å bruke for en som ønsker å lære seg gangen i eksponeringen skikkelig fra bunnen av, men er ikke så nødvendig til daglig fotografering. Det er likevel mange grunner til å bruke M i hverdagen også. Jeg bruker utelukkende M når jeg bruker blits. Det er for å ha total kontroll over uttrykket i blitsbildet, i og med at jeg alltid tar bilder med langsom sync. Også locations med veldig vanskelige lysforhold fordrer M. Bildene jeg tok til min serie "Le Grand Bleu" i BK ville ikke vært bra hvis jeg ikke hadde vært så bevisst på eksponeringen. Jeg hadde behov for å sette en fast lukker (maritim foto krever kort lukkertid), og jeg ønsket heller ikke å la blenderen leve sitt eget liv. Reflekser fra vann og snø kan ofte lure en lysmåler, og da er det best å forhåndsinnstille alle parametre basert på forhåndslysmåling med gråkort eller lignende. Det er kjapt gjort, og så lenge fotograferingen ikke foregår over en tidsperiode der lysforholden forandres kraftig, så trenger du ikke justere noe særlig i etterkant. Jeg tror ikke at så mange av bildene fra det store blå ville blitt like lette å jobbe med uten forarbeidet og den manuelle eksponeringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå