Gå til innhold

Gene testing? Hva sytens dere om det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo valgfritt så ser ikke problemet i det. Tester man genene og finner ut at man får / stor annsynlighet får kreft e.l. og dermed angrer på at man testet seg, har seg selv å skylde på som testet.

Tester man ikke og så får kreft, men siden man ikke visste at man ville få det unnlot å sjekke etter det, og dermed ligger for døden, har også seg selv å skylde på, siden man kunne teste.

Ergo: Det er valgfritt så jeg ser ikke problemet :)

Lenke til kommentar
Stilig! Kan de sjekke DNA til en unge før det er født? Og sjekke om det er defekt for så å fjerne barnet? Gjøre det ulovlig å føde defekte barn. Smart.

Hva faen? Har et defekt barn mindre menneskeverdi enn et normalt barn? Har et defekt barn mindre rett til å leve enn et normalt barn? Dersom ditt barn ble født med downssyndrom, hadde du ikke elsket det som et normalt barn?

Lenke til kommentar
Hva faen? Har et defekt barn mindre menneskeverdi enn et normalt barn? Har et defekt barn mindre rett til å leve enn et normalt barn? Dersom ditt barn ble født med downssyndrom, hadde du ikke elsket det som et normalt barn?

Det der er naiv, politisk korrekt svada. Det står ingen steder at mennesker har noen som helst form for objektiv verdi. Verdi er subjektivt. Vi ødelegger planeten for alle andre livsformer; vi er parasitter, og du lever i en innbilt, utopisk verden. Et barn med Downs syndrom er en byrde i større grad enn et friskt barn. En mor er så godt som programmert til å elske sitt barn uansett hva, og en far lærer å elske barnet om han må. Det er en enorm luksus at vi i dag har råd til å ta vare på hvert eneste menneskeliv så langt våre evner strekker. Det står heller ingen steder hvorvidt folk har rett til å leve; vi velger å mene at folk har en iboende rett til å leve. Det er et demokratisk prinsipp vi har valgt å forholde oss til. Om foreldrene ønsker å abortere et barn med alvorlig genetisk defekt burde det være helt og fullt opp til dem.

Lenke til kommentar

Klart det burde være opp til dem, men syns overhode ikke noe om at mennesker med "feil" burde bli sett ned på på den måten at det skal gjøres ULOVLIG å føde defekte barn! Det er absurd, og er imot alle etiske og humane reglement vi lever rundt i dag!

Lenke til kommentar
Klart det burde være opp til dem, men syns overhode ikke noe om at mennesker med "feil" burde bli sett ned på på den måten at det skal gjøres ULOVLIG å føde defekte barn! Det er absurd, og er imot alle etiske og humane reglement vi lever rundt i dag!

Det kan så være, men det er intet absolutt angående dette; men her har vi helt sikkert svært forskjellige meninger. Gitt at vi overlever lenge nok er det så godt som uunngåelig at vi begynner å tukle med genene våre, og jeg vil heller si at når vi først har kartlagt menneskelig DNA er det absolutt ingen grunn til ikke å fikse litt på det for å unngå genetiske sykdommer og denslags – tvert i mot, det blir nærmest et ansvar å gjøre det vi kan for å bekjempe genetiske «defekter» sånn at det skal iallfall ikke være en begrensning for at folk skal kunne leve et fullverdig liv.

Lenke til kommentar

Det kan så være, men det er intet absolutt angående dette; men her har vi helt sikkert svært forskjellige meninger. Gitt at vi overlever lenge nok er det så godt som uunngåelig at vi begynner å tukle med genene våre, og jeg vil heller si at når vi først har kartlagt menneskelig DNA er det absolutt ingen grunn til ikke å fikse litt på det for å unngå genetiske sykdommer og denslags – tvert i mot, det blir nærmest et ansvar å gjøre det vi kan for å bekjempe genetiske «defekter» sånn at det skal iallfall ikke være en begrensning for at folk skal kunne leve et fullverdig liv.

Ja, når den teknologiske utviklingen åpner for slike muligheter er jeg enig med deg, men inntil da bør et menneske behandles som et menneske, uansett hvordan de ser ut og er. Selv om et menneske med genediske "feil" kan fødes, bør det ikke gjøres ulovlig. Jeg for min del, som far, hadde elsket mitt defekte barn like høyt som et normalt barn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...