Beges Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Heisann! Jeg kom ikke på noen bedre tittel Jeg er på leting etter norsk lyrikk! Ikke lyrikk skrevet av sånne som meg og deg, men av diktere fra periodene fra 1800-1930-tallet. Helt noe romantisk/nasjonalistisk/nasjonalromantisk, og gjerne litt dyster poesi, fjr. dette diktet av den Ukrainske nasjonalpoeten Taras Shevchenko. Har vi noe tilsvarende her i Norge? Thoughts fly out, swarm by swarm, One tightens the heart, another rends it, yet another weeps quietly inside it, so that even God wouldn't hear. Whom shall I show it to? And who would greet it, who would guess a word of Greatness? All are deaf - bent down in irons.... in indifference... You are laughing, and I weep, my great friend. What shall sprout out of this lament? Hemlock, brother. Free cannons won't roar in Ukraine again. A father won't slaughter again his son, his child, for Honor, Glory, Brotherhood or Liberty in our land. He won't slaughter, but shall rather raise him, and sell him off, retail, to the Muscovite. As if it were a widow's lepton to the Throne, a levy on staying mute. So be it, Brother. And we shall laugh, and weep. Håper jeg gjør det klart hva jeg er på utkikk etter, og at noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå