Hansssa Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Litt specs til å begynne med: Intel E8400 CPU (klokket til 3.6GhZ) Asus P5N-D hovedkort Xigmatek HDT-S1283 kjøler IC diamond thermal compound Ok. kjøpte denne prosessoren fordi den lokket med 4GhZ på luftkjøling uten store problemer, ser også at mange greier dette. Monterte derfor på kjøleren nevnt over, samt termisk pasta. På standard 3GhZ kjørte den på 44 grader idle 64 på full load (20 min med Prime95) Etter å ha overklokka den med Asus sin AI auto-overklokk med 20% havnet den som forventet på 3.6GhZ, men nå kjører den med Idle temp på 58-61 grader, og etter bare 1 minutt med Prime95 måtte jeg stoppe da den nådde 82grader. Skal ikke temperaturene være lavere enn dette??? EDIT: Har et Antec Nine Hundred kabinett. Åpnet det opp for å se/kjenne litt rundt. Jeg kunne ta på oversiden av kontaktflaten mellom kjøler/CPU, og den var knapt på kroppstemperatur! Endret 17. april 2008 av Hansssa Lenke til kommentar
lperik Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Prøv å last ned everest og se hva det står for no der. Om det står det samme kan du jo prøve å ta av kjøleren og sette den på på nytt. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Disse temperaturene virker altfor høye og det kan ha flere årsaker: - CPU-kjøleren sitter dårlig / har dårlig kjøleegenskaper - Termisk paste er dårlig / påført dårlig - Høy Vcore voltage Jeg brukte BIOSen for å klokke til 3.8 og nå har CPU temp 35/45 på Idle/load. Jeg brukte "Arctic Silver clean" for å rense, "Arctic Silver 5" kjølepaste og "Scythe Andy" CPU-kjøler. Det kan også være mye varmeutvikling og dårlig luftstrøm i kassen. Hva slags komponenetr har du ellers, har du en varm grafikkkort? Lenke til kommentar
CoolDuckie Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 ...Etter å ha overklokka den med Asus sin AI auto-overklokk med 20% havnet den som forventet på 3.6GhZ, men nå kjører den med Idle temp på 58-61 grader, og etter bare 1 minutt med Prime95 måtte jeg stoppe da den nådde 82grader. Jeg har omtrent 35 grader IDLE og 56 grader load på min. (Big Typhoon VX), 1.26 volt vcore spenning. Hvis heatsinken ikke er varm så har du ikke varmeledning fra CPU til heatsink som er god nok.Sjekk følgende: 1. Monteringen din, er heatsink festet skikkelig? 2. Er heatsink og/eller CPU IHSen plan og jevnt? Hvis ikke- planslip (søk etter lapping the cpu på Google) 3. Er "rammen" over CPUen ordentlig senket, eller stikker den opp over CPU-IHS overflaten? 4. For mye kjølepasta? 5. Rusk/skitt mellom heatsink og CPU? 6. Går vifta di? CD CD Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Den kjøleren har jo fått toppscore hos FrostyTech! Så her er det monteringen som har sviktet. Er mitt tips. Lenke til kommentar
Hansssa Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Takke for alle tips og svar! Skal prøve å bytte kjølepasta, da jeg ikke har helt troen på IC Diamond (kan også hende jeg tok litt for mye ) Ellers sp renset jeg COU / Kjøler med rødsprit (hadde ikke kjøpt Arctic silver rens på forhånd og var utålmodig) da jeg har lest at dette skal fungere greit. Kanskje det ikke funker allikevel? =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) KJølepasta "Lurium", kjølepasta "tannkrem".. Nesten ingen forskjell. Det aller viktigste er *korrekt* montering. God pasta vs. "dårlig" gir noen få grader forskjell (load). Mislykket montering gir 20-30++ grader forskjell (load) fra perfekt montering. Endret 18. april 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå