Gå til innhold

Bør jeg starte med Metroid Prime 1 på GameCube eller kan jeg trygt starte med Metroid Prime 3?

Anbefalte innlegg

Har bare så vidt spilt Super Metroid og kjenner ikke til de andre noe særlig (vet ikke engang hvor mange det er), så bør jeg starte med Metroid Prime og jobbe meg oppover, eller kan jeg trygt starte på Metroid Prime 3 uten å sitte som et spørsmålstegn etterpå?`Og hvor mye vil det avsløre av handlingen i de forrige spillene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde samme problemstilling som deg, men jeg visste at jeg MÅTTE spille Metroid Prime 1 og 2 før jeg spilte 3. Nå har jeg spilt igjennom 1 og venter på lønning slik at jeg kan bestille Metroid Prime 2, og ikke angrer jeg i det hele tatt. Det er et svært bra spill som burde spilles, og når det likegodt burde spilles, da kan du jo spille alle tre i riktig rekkefølge. Da tar du i alle fall ingen sjanser på at historien blir avlsørt på forhånd.

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg bare spillt litt av eneren hos en venn på GC, og gikk deretter rett på tre'ern etter at jeg hadde kjøpt Wii, og jeg følte ikke at jeg hadde gått glipp av noe. Jeg skulle gjerne ha kjøpt eneren og toeren å spillt de selv, men jeg gidder ikke legge ut for to spill + GC kontrollere og minnekort

Men om du har muligheten så er det jo sikkert morsomst å spille gjennom eneren og toeren først

Lenke til kommentar

For å være ærlig, så spiller det ikke så mye rolle. Jeg har ikke spilt enern (men den skal være veldig bra), to har jeg spilt litt av (som ikke er gøy forresten) og treern er superb. Du får fortsatt et lite innblikk fra de forrige spillene. Så i følge min mening, så syns jeg at det er unødvendig at du skal spille MP 1&2. Du kan bare starte rett på treern. Spillbarheten er fet (skyting + wii-mote = <3). :D

Lenke til kommentar

Har kun nesten spelt gjennom nr 1, prøvd nr 2 og såvidt prøvd nr 3, men alle er utrolig bra spel uansett. Så du får ikkje annet enn meir glede ut av å begynne på nr 1 og så jobbe deg oppover. :)

Dessuten ER det faktisk ein historieprogresjon der som er verd å få med seg.

Lenke til kommentar

Om en ikke er fan av serien fra før vil jeg mene det skal gå fint å hoppe på treeren uten å spille de to første fra GC. Har selv spilt 1 og 2, 3'ern snart. Selvfølgelig er det en viss story og sammenheng melleom spillene, men noe under det vanlige. Det er ikke like overfladisk og episodisk som en kanskje er vant med, så jeg vil tro de fleste ikke ville oppleve noe særlig forskjell på spillopplevelse med/uten 1 og 2 når en spiller 3'ern. Men for all del, 1'ern er skambra. Liker en designet og settingen i MP er 1'ern et must. Det beste er selvfølgelig å ta hele greia kronologisk, men en MÅ ikke. Leser en noen små sammendrag fra wiki skal en klare seg fint historiemessig.

Lenke til kommentar
Uansett ville jeg tatt fra 1 til 2. da får du sett hvordan ting startet og utvikler seg. Det er ikke så mye sammensatt historie, nei, men man skjønner litt mer hvis man tar fra bunn!

Kommer helt an på hva man virkelig gidder, og har tid til, å legge i et spill. Noen nevnte Metroid Prime recap fra gametrailers - det er en god idé.

Endret av Motoko
Lenke til kommentar

Har du ein haug med andre spel å gå gjennom i tillegg bør du droppe dei to andre og gå rett på den tredje. Online recap via youtube etc funker fett, så kan du heller ta igjen gameplayen i dei andre spela om du elsker nr 3 seinare. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Eg gjekk rett på trearen, og angrar ikkje eit sekund. Eg hadde ei fantastisk speloppleving, og trur ikkje at MP1 og MP2 ville ha "forbetra" denne opplevinga noko særleg.

Tvert i mot lånte eg vekk MP3 til søskenbarnet mitt. Han har tidlegare spelt gjennom MP1 og MP2, og følte at MP3 vart for repetivt. Liksom MP2 med betre grafikk og betre kontroll. Så sånn sett er eg glad eg ikkje spelte gjennom MP1/2.

Lenke til kommentar

Jeg gikk rett på det tredje, ja. Har litt blandete følelser. Det er på mange måter et meget bra spill, og historien er lett få med seg. Problemet er kontrollene. Det er de suverent beste FPS kontrollene jeg har prøvd i et konsoll-FPS, men det er likevel merkbart "bare" et konsoll-FPS. Det ville vært mye bedre med mus og tastatur. :(

Men for all del, det er et meget bra spill. Bossene er interessante og fiendene som vanlig nesten smarte nok til å forstå at de kan dø. ;)

Lenke til kommentar

Her er det mange meninger ute og går, så kan være at mine drukner i mengden, men her er mine to cents. (Edit: Ble visst nærmere tre dollar ;) )

Jeg har spillt alle tre, i rekkefølge, og historiemessig tror jeg ikke du går glipp av noe ved å hoppe rett på treern. Man kunne brukt det samme argumentet da MP1 kom for mange år siden, om man gikk glipp av noe hvis man ikke hadde spillt de tidligere spillene på NES og SNES, så det blir egentlig tull. Kronologisk rekkefølge på historien er ikke noe must med mindre du er en fanatiker.

Men MP1 er et utrolig bra spill, og man bør ikke droppe det bare fordi det ikke har de fete kontrollene i 3'ern. 1'ern er i mine øyne det beste spillet i Prime-serien. Det har det reneste gameplayet og det beste designet, og det er en fryd å spille fra start til slutt (synes jeg ;) ). Dette tapte seg litt i 2'ern. Det var ikke like godt gjennomført, og jeg syns ikke den mørkere stilen kledde serien så godt. Men det gjorde mye riktig også, og det var egentlig en fet følelse å kjenne at man gruet seg til å gå inn i "dark-dimensjonen", der man bl.a. får skade av atmosfæren.

3'ern har utrolig fete kontroller, og fokus i spillet bærer også preg av det. Det er mer action-orientert, og det syns jeg er litt synd. Jeg savner følelsen av utforskningslyst, undring og ærbødighet fra 1'ern. Her reiser man også fra planet til planet, og da mister man den følelsen av "én stor sammenhengende verden" som var i 1'ern.

Så mitt råd er å spørre seg selv hva du egentlig har lyst på. Vil du sette deg ned å spille gjennom et knakende godt spill, eller er du ute etter å se hva Wii'en din duger til? Er det det første, så har MP1 massevis av god spillbarhet å by på. Er det det siste, er MP3 et utrolig godt spill som endelig bruker kontrollene på Wii og viser at dette er en maskin som det er gøy å spille FPS på. MP2 vil jeg si er litt mer for spesielt interesserte og kan være greit å ta hvis du ikke fikk nok av de andre spillene og /eller er en hore etter spill med parallelle dimensjoner, som meg. ;)

Men til slutt, ikke la Metroid Prime 1 gå dere hus forbi bare fordi det er gammelt. Det ligger på topp 5 lista mi over beste spillopplevelser noen sinne. Og hvis dere prøver det, vent med å avsi dom til dere har blitt ferdig med romstasjonen og fått litt tid til å tasse rundt på planeten... ;)

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...