Gå til innhold

Kobling av bærbar til stasjonær for filoverføring.

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig dette postes under feil forum, men jeg tar sjansen.

Har tenkt å koble min bærbare PC til min stasjonære PC vha krysset TP kabel for å overføre filer og kanskje spille litt. Har win 2k på begge maskiner. Har lest litt rundt på Nettvek forumet, men klarte liksom ikke å finne ut av det der.

Har ikke helt skjønt hvordan man setter opp maskinene for å få dette til og om man trenger noe spesielt software. Så at enkelte plagdes med ip adresser. Trenger man det?

Håper det er noen som kan gi meg en grundig gjennomgang av oppsett i win 2000 for å få dette til. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en fordel at maskinene har lik IP adresse. F.eks. hjemme hos meg selv har jeg et litt større hjemmenettverk med en router. Her er alle maskinene på samme IP sub adresse, slik: 10.0.0.x

For deg som bare skal koble sammen to maskiner, kan det være greit å sette den ene maskinen til f.eks. 192.168.32.1 og den andre til 192.168.32.2.

For å gjøre dette gjør du følgende:

1. Trykk høyre på "My Network (connections)", så på properties.

2. Du får nå opp et nytt vindu, hvor det bør stå en "LAN - Local Area Network Connection". Trykk høyre, så properties på denne også.

Står det ingen ting her, må du sette opp en ny tilkobling, men det kan vi ta hvis det skulle bli aktuelt.

3.Nok et vindu kommer opp. Ca. midt i vinduet skal det stå en TCP/IP protokoll. Scroll nedover hvis du ikke ser den. Trykk properties eller dobbeltklikk.

4. Enda et vindu. Siste gangen dette her...

Her skal du kunne velge mellom å motta en IP automatisk (krever DHCP server), eller å definere en selv. Du vil definere en selv. Skriv inn IP'en jeg oppgav ovenfor, og gjør det samme på den andre maskinen.

5. En annen ting som kan være lurt er å sette opp en bruker for motsatt maskin.

Eks: Du logger deg på som "Net Eagle" på den bærbare, med passord "ørn". Det du da kan gjøre er å sette opp en konto på den stasjonære med samme login ID og passord.

1. Trykk "Start" (menyen), så kontrollpanel, så Administrativ Tools, og så Computer Management.

2. Finn menyen som heter Local users and groups, trykk på denne, og så på undermenyen users.

3. Trykk høyre i vinduet til høyre, og klikk New User. Så følger du instruksjonene, med login og passord, etc... Gjenta for den bærbare maskinen, men sett opp det bærbare passordet og brukernavnet på den stasjonære (hmmm, ble litt inviklet skrevet dette her. Bare spør hvis du lurer på noe)

Så er det bare å koble sammen den kryssede TP'en, så burde det virke.

Hvis det ikke virker kan det være pga følgende:

1. Microsoft nettverk er IDIOTISK sløvt av og til. Prøv å søk etter maskinnavnet, så finner du den nok.

2. Har du enablet file and printer sharing? Sjekk under LAN settings (se øverst, punkt 3...)

3. Virker nettverkskortene? Sjekk under hardware properties, drivere ok, osv...

Skulle det være noe mer må du bare spørre :wink:

Håper dette kan være til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...