Gå til innhold

Noen som vet om skjermkort som kan vise 720x576 oppløsning?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Sitter med en ekstremt god CRT-TV som jeg ikke skal bytte ut med flatskjerm helt enda.

Og når jeg nå skal bygge HTPC, lurer jeg på om det finnes grafikkort som kan vise 720x576 oppløsning, det må jo være det greieste kompromisset inntil videre?

Har tenkt på å bruke den integrerte AMD 780G-grafikken.

T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trenger du akkurat den oppløsningen?

CRT-TV'en har jo ingen naturlig pixel-oppløsning - skjermbildet lages ved at en elektronstråle scanner over innsiden av CRT'en.

Det du trenger er et skjermkort som kan levere et analogt videosignal som TV'en din kan bruke. Helst bør dette være et komponent-videosignal (3 separate signaler, ett for hver farge), men til nød kan du bruke S-Video (2 separate signaler), og har du ikke annet valg, så har du kompositt-video igjen (1 signal ...).

Mange skjermkort kan levere alle disse variantene.

Uavhengig av oppløsningen på HTPC'ens monitor (- jeg antar at du har en slik en -), så vil skjermkortet kunne generere et analogt videosignal til TV'en.

Lenke til kommentar
Må skjermkortet ha komponent videosignal ut da?

Eller kan jeg bruke en overgang fra DVI/VGA?

Det vanligste - etter det jeg har erfart - er at skjermkortet leveres med et "adapter" som plugges inn i skjermkortet. Det vanligste er vel å bruke en plugg-utgang som ligner på S-Video, men som har mange flere signalpinner. I andre enden av adapteret har du så hengekontakter for de 3 komponentsignalene, pluss evt. S-video og kompositt-video. (Hele greia er en 10-15cm lang.) Dette følger med mange skjermkort.

Overgang fra VGA kjenner jeg ikke noe til, men den du linker til ser jo ut som om den kan brukes.

DVI er verre. Det er jo et digitalt signalinterface. Men det finnes DVI-varianter som også fører analoge signaler (f.eks. DVD-I), og det er ved hjelp av et DVI-til-VGA adapter jeg får VGA-signaler ut fra mitt skjermkort, for eksempel.

Hvilket hovedkort har du tenkt å bruke?

Selv om det har integrert grafikk, så kan det jo hende det følger med en plugg-overgang slik at du kan få ut komponent-video signaler ...

Lenke til kommentar

Pass på det er forskjell på komponent og vga, vga = komponent 3 + h og v synk, mens komponenten de fleste tver tar er de 3 komponentsignalene som brukes på dvder, de er ikke kopatible. kabelen du linket til er spesiell for projektorer som kan ta imot komponent via vgaingangen http://www.futureshop.co.uk/btxl18008-comp...-08m-p-742.html.

skal du bruke komponent så må du ha et skjermkort sm støtter dette, jeg mener det er mange av dem

Endret av gulars2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...