ThOms-N Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Sitter og funderer på en sak her. De fleste har jo TV og må betale lisens for dette på grunn av at de har TV. Ikke alle bruker denne til å se på TV, men som monitor for DVD, PC o.l. Vil ikke da TV-Lisensen kunne fjernes når analoge signaler forsvinner i aktuelle områder? Så sannt så en ikke har TV som er klargjort for DigitalTV. Husker at det var rapporteringsplikt på videospillern tidligere. Har NTV, Canal Digital o.l rapporteringsplikt når folk oppretter abb? Det er vel dekoderen det kommer ann på når det gjelder lisens og ikke monitoren? Så visst da TV ikke alene kan vise NRK uten ekstern dekoder så kan de ikke forlange at folk skal måtte betale for at de har denne TV'en, hvis de ikke da har dekoder selvfølgelig? Beklager rotet i forklaringen her, men skallen er ikke helt med meg i dag! Lenke til kommentar
nahojp Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Vil ikke da TV-Lisensen kunne fjernes når analoge signaler forsvinner i aktuelle områder?Så sannt så en ikke har TV som er klargjort for DigitalTV. Jeg har også fundert på hvordan reglene for NRK-lisensen er tilpasset overgang til digitalt bakkenett, og sett (overraskende) lite tydelig meldinger om det. Det som i hvert fall er helt klart er at reglene er såpass fleksible og oppdaterte at en digital dekoder gir lisensplikt. Har man en rikstv-dekoder faller lisensen ikke bort når bakkenettet skrus av. Spørsmålet er om man skal betale lisens for en TV med analog tuner om man ikke har hverken kabel-tv, parabol, dekoder for digitalt bakkenett, eller noe annet som kan dekode tilgjengelige tv-signaler. Og etter min mening bør man ikke det. Lisensen er knyttet til fjernsynsmottager, og en analog tuner burde ikke regnes som en mottager når det ikke lenger finnes noe analogt signal den kan motta. Men det ser ikke ut til at NRK er enig: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4531053 Hvis jeg ikke anskaffer meg digital boks og får svart skjerm, vil jeg da slippe å betale avgift? Det vil fortsatt være slik at kringkastingsavgiften er knyttet opp mot det å ha en fjernsynsmottaker, uavhengig av hva du bruker fjernsysnmottakeren til eller hvilke kanaler du ser på. Begrepet ”fjernsynsmottaker” i Forskrift om fjernsynsmottakere er såkalt teknologinøytralt . Det vil si at alle innretninger omfattes av forskriften, ikke bare de tradisjonelle TV-apparatene. Denne bestemmelsen omfatter all mottakerteknologi. Svaret er byråkratisk og litt goddag-mann-økseskaft, men konklusjonen ser ut til å være at analoge mottagere fortsatt er lisenspliktige. Det ståri hvert fall ikke "ja, det slipper du". Selv har jeg lurt på noe lignende men med motsatt fortegn: Borettslaget mitt har en fellesavtale med Canal Digital. Jeg fikk en dekoder for digital kabelnett i posten uten å selv ha bedt om den. Da lurer jeg på om jeg ville vært pliktig til å betale lisens dersom jeg ikke hadde hatt noen slags TV-skjerm men stablet dekoderen ubrukt i boden - etter en streng tolkning av reglene er jeg såvidt jeg skjønner det, men det virker urimelig i forhold til hensikten. Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Det er ganske på tryne. Sjølv så har eg fått foreldrene mine til å kjøpe tv og riks-tv til meg for å sleppe lisensen. Det ganske sjukt å betale for noko som ikkje virker om nokon år. Leste om eit lisensforslag i sverge om at dei skulle kreve lisens for pcer og mobiler pga av du kunne sjå tv programmer på dei. Synset at dette er litt på kanten. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Får håpe noen går til sak mot NRK om de hevder denne fjernsynsmottakeren fortsatt er gyldig når det ikke går an å ta inn analoge signaler. Fakta er at de er dritredde for å miste inntekten sin, de svina. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Lisensen er knyttet til fjernsynsmottager, og en analog tuner burde ikke regnes som en mottager når det ikke lenger finnes noe analogt signal den kan motta. Jeg kan være enig i det, den dagen den siste analoge bakkesenderen slukker (november 2009?), og det siste kabelselskapet slutter med analoge sendinger (når nå det måtte bli, en slik stengning er ikke varslet noen steder?). Men inntil da håper jeg ikke noen får gehør for å endre lisensreglene slik at man får et omfattende byråkrati for å sjekke om hver enkelt lisensbetaler har feil eller rett TV, video, dekoder etc. i forhold til adressen man bor på. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Jeg har en rør-tv fra 1999 og har aldri fått lisenskrav. Problemet er at jeg ikke husker hva som skjedde hos forhandleren jeg kjøpte hos, men jeg ble ikke registrert. Men skal jeg over på rikstv nå så vil man havne i registeret. Man blir jo registrert ved dekoderkjøp og i tillegg ved at man har abonnement, så brukt dekoder vil ikke hjelpe om NRK har tilgang til abonnementsopplysninger. Noen som ser rikstv uten lisens her? 2200 kroner er jammen reine kopp-skatten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå