Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sitter her og vurderer å bytte fra mitt 10 mnd gamle D80 til et brukt D200. Blir tilnærmet kostnadsfritt ettersom jeg selger D80'n med vertikalgrep(?).

Spørsmålet er; er det et fornuftig bytte? D200 er i og for seg kraftigere, men jeg synes ikke jeg er god nok gladamatør til å utnytte D80'n fullt ut engang.

Tenker nå på at prisen på D80 kommer til (og har begynt) å falle pga D60/90. Vil gjerne få solgt D80'n før bruktprisene synker for mye.

Er iso-egenskapene på D200 merkbart bedre enn på D80 (der de ikke er til å skryte voldsomt av)?

Eirik

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er samme bildebrikke i D200 som D80 så bildene er stort sett identiske. D80 har en tendens til å overeksponere litt mer. Så det er ingen grunn til å bytte på grunn av bildekvaliteten.

Det finnes mange andre mulige grunner til å bytte men det er opp til deg å avgjøre. Her er mange av forskjellene listet opp: http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d200.htm Ikke bry deg så mye om teksten siden det er du som skal bruke kameraet og ikke noen andre.

Lenke til kommentar
Sitter her og vurderer å bytte fra mitt 10 mnd gamle D80 til et brukt D200. Blir tilnærmet kostnadsfritt ettersom jeg selger D80'n med vertikalgrep(?).

Spørsmålet er; er det et fornuftig bytte? D200 er i og for seg kraftigere, men jeg synes ikke jeg er god nok gladamatør til å utnytte D80'n fullt ut engang.

Tenker nå på at prisen på D80 kommer til (og har begynt) å falle pga D60/90. Vil gjerne få solgt D80'n før bruktprisene synker for mye.

Skal du bytte så bør du gjøre det nå.

Er iso-egenskapene på D200 merkbart bedre enn på D80 (der de ikke er til å skryte voldsomt av)?

Jeg har aldri testet det selv; men jeg har vel fått inntrykk, fra tester jeg har lest, at det er omvendt - at D80 er marginalt bedre enn D200.

D200 er vel raskere, har bedre kompabilitet med manuelle objektiver og er værtettet. Alle gode argumenter for å bytte. Det mest negative med D200 er vel støy nivå på høy ISO, og at den spiser batterier som drops. Så du bør belage deg på å kjøpe ekstra batterier (og eventuellt et vertikalgrep) i tilleg.

Tom

Lenke til kommentar

At 200 er mer værtett er definitivt et godt argument.

Ad bildekvaliteten mener jeg selv at jeg enda ikke klarer å utnytte D80'n, så mye av grunnen til at jeg vil bytte er at D80 kommer til å synke i pris om kort tid. Om 6 mnd vil jeg nok ikke ha økonomien til å oppgradere. Så det må bli i disse dager.

Jeg har vel i grunnen allerede bestemt meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...