Gå til innhold

Lynkjapp XP - Microsoft's interne versjon

Anbefalte innlegg

Jeg snakket med en fyr i dag, han påstod at han kjente en intern i Microsoft, som hadde gitt han en XP versjon som de vistnok brukte internt i Microsoft. Denne versjonen var vistnok ekstremt mye raskere enn vanlig, og det var ikke en versjon tilsvarende det man kan lage med f.eks. nLite. Han snakket om 10 sekunder fra man trykket på startknappen til den var inne i Windows.

Personlig synes jeg dette høres ut som en skikkelig røverhistorie, men jeg kunne ikke unngå å få forhåpninger til at dette var sant. Noen som har hørt om noe tilsvarende? Evt. noen som kan avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er naturligvis bare vrøvl---Microsoft ville naturligvis prøve å gjøre Operativsystemet så effektivt som mulig de er jo ikke tjent med å bruke en "bedre" versjon av Windows internt.

Forøvrig er den miste mulige versjon av Windows XP med bare to prosesser som totalt bare bruker 4mb av det fysiske minnet!

Dog skal det sies at mye av funksjonaliteten i Windows er fullstendig borte og ville generelt sett bare vært ubrukelig.

Lenke til kommentar
Jeg snakket med en fyr i dag, han påstod at han kjente en intern i Microsoft, som hadde gitt han en XP versjon som de vistnok brukte internt i Microsoft. Denne versjonen var vistnok ekstremt mye raskere enn vanlig, og det var ikke en versjon tilsvarende det man kan lage med f.eks. nLite. Han snakket om 10 sekunder fra man trykket på startknappen til den var inne i Windows.

Personlig synes jeg dette høres ut som en skikkelig røverhistorie, men jeg kunne ikke unngå å få forhåpninger til at dette var sant. Noen som har hørt om noe tilsvarende? Evt. noen som kan avkrefte dette?

Det stemmer at det finnes flere versjoner av en såkalt "intern workXP" der bare noen få prosesser kjører.

De er imidlertid kun beregnet på spesifikke oppgaver, og man kan bare glemme å bruke de til F.ex gaming da DX og nettverk ikke vil funke (har prøvd).

Endret av Skummel_Fyr
Lenke til kommentar

Jeg har en strippet windows xp versjon som er på 60mb. Den er veldig rask men 10 sekunder er nok ikke mulig uten at man deaktiverer all bios testing og installerer en ssd disk.

EDIT: Når jeg tenker meg om, så har jeg ikke den allikevel. Det ville jo vært ulovlig! men jeg har hørt at den ligger på diverse nettsider. ;)

Endret av Tallyho
Lenke til kommentar

Jeg satt i dag og testet en webapplikasjon på min laptop med Vmware Server Console mot kontorets testmaskin ( quad-core 2.13GHz, 4GB RAM, 64 bit Ubuntu ) som kjører fire fem aktive virtuelle maskiner i Vmware Server hele tiden, fire av de er Windows XP i forskjellige versjoner ( IE6, IE7, IE8 ). Jeg trykket hele tiden CTRL-R for å reloade Internet Explorer, men glemte ofte å klikke på det interne vinduet og restartet da hele den virtuelle maskinen, men det gjør ikke noe, fordi disse VHD-filene fra MS starter på omtrent seks sekunder. Den virtuelle maskinen jeg har selv installert av en vanlig XP-CD tar omtrent fem ganger så lang tid å starte opp, så det høres ikke så fantastisk far-fetched at MS har en versjon mer tunet mot ytelse enn annet.

http://www.microsoft.com/downloads/details...F1-73D0A413C8EF

Det kan også nevnes at elve sekunder er et vanlig tall å høre når Windows bootes fra flash-/ramdisker.

Lenke til kommentar

Du har et godt poeng der, men man kan ikke si at en xp versjon starter på 10 sekunder fra power-on fordi det er mange bios oppsett som bruker mer enn 10 sekunder bare å komme seg frem til xp oppstarten. Når du bruker Vm så skippes det meste at bios og hardware installeringer.

Lenke til kommentar
En egen "versjon" av XP ville jeg ha definert som en Versjon av Windows der kjernen var ombygd for ytelse.

Du kan jo som sagt tweake din egen installasjon av Windows XP til å bare bruke 4mb minne osv men du behøver jo ikke en spesiell versjon av Windows for å gjøre dette.

Hold deg til Xp clean :) istedenfor å få en bot på 1 mill så kjøp heller en ekstra ram brikke til 150-300 kr :)

tror det er bedre økonomisk sett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...