Gå til innhold

Vista x64: Store problemer med å kjøre spill / fullskjerm-applikasjoner

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen dager siden installerte jeg den engelske utgaven av Vista Ultimate 64-bit på en relativt ny PC.

Har kjørt inn samtlige oppdateringer fra Win Update, inkl. SP1.

Problemet som oppstår, er at så fort jeg prøver å kjøre fullskjerm-applikasjoner som f.eks spill eller Windows Media Center, så rabler det for maskinen og skjermen viser bare masse rare farger og flimmer som kan minne om en gammel CRT-skjerm som prøver seg på høyere oppløsning/Hz en hva den klarer. Dette kommer også når jeg prøver å stille skrivebordet til en oppløsning på 1280x768. Har klart å kjøre to spill på en oppløsning som er høyere en den jeg nettop nevnte, men med en gang jeg prøver meg på 1280x768 eller 1024x768 så skjer samme feilen.

Jeg kan bruke hvilken som helst oppløsning hvis spillet/programmet kjøres i vindus-modus, men med en gang det er snakk om fullskjerm så oppstår feilen igjen.

Har prøvd meg på flere ulike drivere. Nyeste fra nVIDIA, originale fra Win Upd og noen modifiserte fra ngohq.com. Samme feilen kommer uansett.

Akkurat nå vises skrivebordet på 1280x1024 - da går det greit.

Har også fått TF2 til å fungere på 1280x1024. HL2 derimot, og andre fullskjermapps fungerer ikke.

Hvis maskinen har vært i hvile/dvale modus så oppstår også feilen.

Maskinvaren som er i bruk er:

AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket AM2 1MB

Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 700:1, DVI-D, 2ms, 1280x1024

2x Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

XFX GeForce 7900GT 520M Xtreme 256MB GDDR3, PCI-Express, 520/1500Mhz, VIVO

Har sjekket GPU temp på skjermkortet. 66C ved idle.

Det har tidligere vært installert WinXP 64-bit på denne maskinen. Da var det ingen problem.

Noen som har forslag til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd med noe annet enn DVI overføring? (Hvis mulig) Skjer det samme hvis du bruker Ingen maskinvareaksellerasjon?

Hei!

Nei, skjermkortet har bare 2x DVI, så har ikke prøvd noe annet. Tror du det er noe vits i å få tak i et DVI->D-sub adapter for å prøve?

Skal prøve med Ingen maskinvareaksellerasjon nå, så gir jeg beskjed om det hjelper!

Endret av Skagen
Fjernet sitat av uhellsinnlegg. :-)
Lenke til kommentar

Da har jeg funnet maskinvareakselerasjon, men får ikke justert denne. (se bilde)

263027_hwacc.jpg

Noe annet interessangt jeg oppdaget, er at når jeg justerer oppløsninga på PCen via remote desktop (Team Viewer) så oppstår feilen for han som sitter på PCen, men jeg ser fortsatt alt via remote. Altså er det ikke noe systemkræsj, men rett & slett 'bare' problemer med å vise bildet korrekt på skjermen.

Frustrerende problem, dette ...

Lenke til kommentar
Hmm merkelig...jeg har generelt dårlig erfaring med DVI-overføring og høye oppløsninger og har enda ikke funnet noen fin måte å få dette til å fungere skikkelig.

Hvilke muligheter for avansert konfigurasjon har du på Geforce sitt eget kontrollpanel da?

Men tror du at det vil ha noe for seg å bruke et DVI->D-sub adapter? De samme oppløsningene har fungert utmerket i XP64

Det nye kontrollpanelet har ikke de helt store mulighetene, egentlig.

Her er et bilde av det aktuelle kontrollpanelet som jeg googla frem.

Maskinen som det er snakk om har ikke menyene som heter "Networking" og "Storage" - ellers er det likt:

nvidiacontrolpanelgk7.jpg

Edit: Det eneste jeg har prøvd å endre på i det panelet der, er "flat panel scaling"

Prøvde å endre fra hw-skalering til ingen skalering og softwarebasert skalering. Ingen av delene hjalp, så jeg satt tilbake.

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Nei var ikke store greiene der. Selv har jeg problemer med å spille av Video i full skjerm når jeg har oppløsning på 1600x1200 dette fungerer fint når jeg bruker 1024x768 og også når jeg prøve å bruke VGA. (Dette var da et Ati radeon-kort)

Litt synd du ikke har flere konfigurasjonmuligheter. Men du får ikke opp mere ved å se under Advanced Settings?

Lenke til kommentar
Nei var ikke store greiene der. Selv har jeg problemer med å spille av Video i full skjerm når jeg har oppløsning på 1600x1200 dette fungerer fint når jeg bruker 1024x768 og også når jeg prøve å bruke VGA. (Dette var da et Ati radeon-kort)

Litt synd du ikke har flere konfigurasjonmuligheter. Men du får ikke opp mere ved å se under Advanced Settings?

Det du ser der _ER_ advanced settings.

Begynner å bli irriterende, dette her... Har ikke lyst å gi opp, for å så gå tilbake til XP64 når Vista fungerer såppass bra ellers. Er egentli bare dette problemet som er feil. Ellers så fungerer vista fint. Også de få spillene man får spillt, går faktisk strålende...

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. La inn samtlige tilgjengelige drivere fra MS før jeg i det hele tatt prøvde noen spill.

Ja, det er jo ganske rart. Også med tanke på at jeg har prøvd drivere fra ms update, drivere fra nvidia.com OG modifiserte drivere fra www.ngohq.com ... Har også sjekket temp på gpu. Ser greit ut der.

Edit: Men det gjelder jo ikke lengere bare spill/fullskjermapplikasjoner. Skjermen flipper jo også på samme måte når jeg endrer oppløsning til f.eks. 1024x768 (!)

Det rare er at jeg ser alt i remote desktop etter at det har klikket lokalt på PCen for han/hun som sitter å arbeider på den.

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke. La inn samtlige tilgjengelige drivere fra MS før jeg i det hele tatt prøvde noen spill.

Ja, det er jo ganske rart. Også med tanke på at jeg har prøvd drivere fra ms update, drivere fra nvidia.com OG modifiserte drivere fra www.ngohq.com ... Har også sjekket temp på gpu. Ser greit ut der.

Vel Service Pack 1 er jo en rimelig NY oppdatering. Det kan jo være at driverne ikke er helt kompatible med denne.

Lenke til kommentar

Det har du jo egentlig rett i.

Vel, jeg har jo ikke fjernet rollback-filene til SP1, så _KAN_ jo selvfølgelig prøve å avinstallere SP1.

Edit: På en annen side, tror jeg vi hadde sett mange forumtråder med akkurat dette problemet.

Hvis det skulle være slik at SP1 kan gjøre sånn at driverne ikke fungerer slik de skal lengere.

Med mindre problemet er knyttet til spesiell HW da, vel og merke.

Jeg prøver å avinstallere SP1, jeg ! :-)

Gir beskjed når dette er gjort!

Endret av kenzuke
Lenke til kommentar

Prøv med et annet skjermkort. Fungerer dette uten problemer så er kortet skadet. Det er lite trolig en programvarefeil. Når Vista starter en fullskjermapplikasjon, vil kortet skifte over til 3-D hastighet. At bildet blir vrengt kan tyde på maskinvarefeil. Driverfeil burde gi andre symptomer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...