Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bøtelegging av forsøpling innad i sameie?

Ludwig

Anbefalte innlegg

Som tittelen tilsier, har vi et stort problem med at bebore har et nok så slapt forhold til orden.

Dette gjør at møbler og inventar blir stablet i bakgården, søppel blir plassert i oppgangene, søppel blir plassert ved siden av bosscontainer, istedenfor nedi.

Eksemplene er mange, og reaksjonene mot dette er flere.

Men bygården er preget av mye utleie, så det er vanskelig å skikke alle nye, og utleier for den del.

Forsøpling har egne punkt i ordensreglene til sameiet, der det er opplyst om at alt spesialavfall skal til designerte stasjoner, og alt avfall som ikke faller under forbrukssøppel skal bli tatt hånd om personlig.

Varselplakater henger også i bakgården, men det blir lite respektert.

Det vi nå lurer på er å innføre en bøteleggingsordning, der hvor seksjonseier får en bot på f.eks. 500,- (etter 1-2 advarsler) ved forsøpling. Boten er først og fremst ment som skremmende, siden det blir vanskelig å hele tiden ha kontroll på hvem som kaster hva.

Men, har vi hjemmel i loven til å håndheve dette (styret)?

Om det skulle vise seg at vi ikke har det, er det noen som har ideer for hva vi kan gjøre for å få bukt med problemet?

-Ludde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aiaiai... Du stiller et veldig godt spørsmål, men jeg har dessverre ikke et veldig godt svar.

Jeg antar at det er eierseksjonsloven som regulerer denne type sameier.

Etter å ha bladd i loven, ser jeg at denne gir hjemmel for å lage visse ordensregler, og den nedfeller for øvrig plikter på egenhånd.

Jeg kan imidlertid ikke se at loven på noe punkt gir hjemmel til å sette makt bak disse reglene. jeg har heller ikke funnet noe i lovens forarbeider som omhandler spørsmålet. Men nå har jeg ikke lett svært grundig, hverken i loven eller forarbeidene.

Én ting kan jeg si: Det lyder underlig at det skal være adgang til å lage regler uten adgang til å få dem håndhevet på et rimelig effektivt vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...