Gå til innhold

Feilsøke på aggregat!

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på med en oppgave i forbindelse med et aggregat. i den forbindelse sår jeg litt fast og trenger litt hjelp for å komme videre:

Du måler etter hvert spenningen direkte på klemmene i generatoren, og resultatet er 0V mellom alle fasene. Du stopper aggregatet og måler statorviklingene ved hjelp av et ohm meter. Nå er resultatet 14 Ω mellom alle de tre tilkoplingsklemmene.

Med bakgrunn i disse målingene, hva tror du er feil på anlegget, og hva vil du gjøre videre?

Aggregatet er et 3~faset aggregat med en ytelse på 20KVA

Håper noen tar seg tid å svare!

Endret av icemat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Remagnetisere generatoren.

Nøyaktig hvordan man gjør det husker jeg ikke. Men du skal klare deg med et 1,5V batteri evt. 9V og to ledningsstumper.

Det har i alle fall noe med rotoren å gjøre. Hvis du spør en elektriker med litt fartstid så vet han sikkert hvordan man gjør det.

Eller så er det jo noe så simpelt at værnet er slått ut. Men det virker ikke som det er de er ute etter.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Jeg har to aggregat stående i kjelleren, de har blitt avmagnitisert. Prøvde å magnitisere de med ett batteri drill batteri, det gikk heller dårlig, blåste dioden og kondensatoren. Fått tak i ny, men har ikke fått prøvd med litt mindre kraftig batteri ennå.

Noen som har noe videre tips, har lyst å få liv i dem

Lenke til kommentar
Jeg har to aggregat stående i kjelleren, de har blitt avmagnitisert. Prøvde å magnitisere de med ett batteri drill batteri, det gikk heller dårlig, blåste dioden og kondensatoren. Fått tak i ny, men har ikke fått prøvd med litt mindre kraftig batteri ennå.

Hvor er det man skal sette spenning egentlig?.

Lenke til kommentar

Jeg tror også det har med magnetiseringen. Men i dette tilfellet så tror jeg nok dette aggregatet har en eggen magnetiserings maskin. Ettersom det er et 3 fase stasjonert aggregat (nødstrømsaggregat) med en effekt på 20KVA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...