Jattajatta Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 NetComs Guri Wormdal mener mobilbrukerne må handle i pakt med sin egen samvittighet hvis de blir fristet til å låse opp operatørlåsen før bindingstiden er utløpt. - Hvis dette brer om seg, vil det i ytterste konsekvens bety at det går ut over kundene fordi selskapene slutter å subsidiere mobiler, advarer hun. Å, så skremt vi blir. De fleste med et snev av økonomisk innsikt skjønner at dersom operatørlås-systemet forsvinner vil det (på sikt) bli billigere for forbrukerne. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Det lukter jo selvsagt litt mistenkelig av hele greia. Dersom kunden har oppfyllt avtalen med sin teleleverandør så kan han jo få denne koden uten videre, slik jeg har skjønt? Hvorfor i all verden skal man da være nødt til å benytte seg av slike "tilbud" som gezzuzz kommer med? Og at kunden "har glemt" koden er vel en litt tynn unnskyldning, man trenger jo bare låse opp telefonen en gang. Etter at man har gjort det trenger man ikke den koden lenger?!? Dersom du klarer å miste koden din før du klarer å taste den inn på telefonen er jeg rimelig sikker på at teleselskapets kundeservice kan gi deg koden en gang til. Men jeg er også usikker på om slik aktivitet faktisk er ulovlig etter norsk lov... Lenke til kommentar
John-B Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Til min store forskrekkelse leste jeg at det er Netcom som har engasjert advokat. Hadde Netcom satt seg inn saken hadde de skjønt at det er Netcom som til syvende og sist vinner på dette. (antar at det er desidert flest telenor telefoner som blir åpnet.) Det er smålig av Netcom hvis de går videre med denne saken. Norge må være det landet i verden hvor dette problemet er desidert minst. Vice: Det er faktisk mulig å glemme sikkerhetskoden (som ikke trenger å ha noe med operatøren å gjøre), eller å fucke opp mobilen selv, slik jeg gjorde en gang. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Fredrik Grevstad, nå i VG! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Fredrik Grevstad, nå i VG! Skal bli spennende å se hvordan dette utvikler seg, jeg kan ihvertfall ikke se at fredrik ahr gjort noe ulovlig, kontrakten gjelder mellom netcom og telefoneieren, ikke han og netcom. AtW Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 siden er fremdeles oppe den, dette er hvertfall det som kan kalles PR, forstår ikke hvofor de plent skal hakke på Geezuz Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Fredrik Grevstad, nå i VG! Dette tok jo skikkelig av... Det virker som om det har blitt en populær praksis å sende trusselbrev. Brev fra advokater og store selskap kan jo skremme noen og en hver. Hva som egentlig gjelder av lover og regler spiller ikke så stor rolle. Det gjelder å ikke la seg skremme av slik. I VG står det at det er markedsføringsloven som skal være brutt. Noen som vet noe mer konkret om dette? Det blir spennende å se hvordan dette ender. Hadde jeg vært GeeZuZz, ville jeg snarest ha kvittet meg med lagrede e-post og evt. IRC-logger som kunne ha blitt brukt mot meg. I DVD-Jon-saken var jo de fleste "bevisene" av denne sorten. LeD Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 dette er hvertfall det som kan kalles PR Det er jo glimrende reklame for tjenestene til GeeZuZz. Mobilbransjen taper nok mer penger nå, enn om de bare hadde holdt munn. LeD Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 skulle gjerne visst hva som var brutt i markedsføringsloven av alle tenkelige lover Lenke til kommentar
andjoha Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 på forumet på vg.no var det jo en som hadde et poeng? -- "Hvis Grevstad var låsesmed, var det ok at han åpnet døren din for den som ba om det? Tenk deg om før du svarer" -- Lenke til kommentar
LeD Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 -- "Hvis Grevstad var låsesmed, var det ok at han åpnet døren din for den som ba om det? Han åpner jo bare døren for dørens eier. At dørens eier har skrevet under på en eller annen avtale om at døren skal holdes låst etter klokken 23:00, kan ikke låsesmeden ta ansvar for. LeD Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hele poenget er bare at man må finne ut om det ifølge norsk lov er ulovlig å bryte slikke sperrer. Dersom det er ulovlig vil enhver person som bidrar til slik aktivitet være medvirkende til lovbrudd og dermed straffeskyldig. Hvis det ikke er ulovlig er det mest trolig bare selve kunden/den som har underskrevet kontrakten som kan straffes. Uansett så er det hele en tvilsom bedrift. Feks. hva slags software benyttes til å "cracke" telefonen. Såvidt jeg vet er ikke slik software allment tilgjengelig fra telefonprodusenten. Den er nok kun beregnet for godkjente serviceverksteder. Og de har trolig regler som de må forholde seg til både ovenfor telefonleverandør og teleleverandør ved bruk av slik software. fant denne kommentaren da jeg sjekket VG siden: "Netcom burde heller tilby Fredrik jobb, sier guttens far, Roald Grevstad, til VG Nett." Edit:artig sitat lagt til Lenke til kommentar
rks Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Om han skal gjøre som Netcom sier, skal siden stenges om et kvarter.... Lenke til kommentar
sybbelybb Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 klokken er 12, og siden er fortsatt der in your face, Netcom! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Han åpner jo bare døren for dørens eier. At dørens eier har skrevet under på en eller annen avtale om at døren skal holdes låst etter klokken 23:00, kan ikke låsesmeden ta ansvar for. LeD vil heller påstå at det blir "skrevet under på en en avtale om at døren ikke skulle åpnes før etter ett år" blir mer passende. men, igjen, dette kan ikke låsesmeden ta ansvaret for. misforstå meg rett, jeg er helt for åpning av mobiltelefoner. nå i det siste har de telefonene jeg har kjøpt, vært åpne.. har fremdeles vært økonomisk bundet av månedsavgiftene. tror nok det stort sett gjelder fjortistelefoner som selges med kontantkort, dette her.. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 unlock.no er desverre lagt ned. Denne pressinga fra netcom sin side fungerte tydligvis. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Huffda, det var synd. Hvordan er ståa i saken GeeZuZz ? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 10. mars 2003 Del Skrevet 10. mars 2003 Ja, siden er nede - men sannsynligvis bare midlertidig. Akkurat nå er det ikke så mye mer å si om den saken. Men jeg skal komme med mer info når noe skjer... Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Men du...en liten tanke: Hvis en side blir hostet i Norge så må den følge norske lover. Hva hvis du hoster en evt. unlock side i Bahamas? Ville det forsatt være ulovlig...? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Vet ikke helt... I såfall kunne jeg jo hostet den i Danmark f.eks hvor det er 100% lovlig. (eller alle andre land i verden...) BTW, ordet ulovlig passer ikke å bruke. Det er kun netcom som sier at det er ulovlig. Hvis noen lurte begynner det å nærme seg en relansering av unlock.no. Håper å få den opp i neste uke. (Det blir en stilig side.. ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå