CerveZa_ Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Gikk nettopp innom ITavisen, og førsteoppslaget var denne saken: http://www.itavisen.no/art/1300704.html Jeg tipper dette er GeeZuZz (en av brukeren på hw.no forumet) sin side som er omtalt her (siden han er eier av www.unlock.no, og jeg tror det er denne sida som er omtalt på ITavisen) Hva mener dere? Er det grunnlag for anmeldelse? Og du, GeeZuZz, er det du som er havnet i vanskeligheter her? Jeg er ikke enig i at det er grunnlag for politianmeldelse her, når GeeZuZz (hvis det er ham) mottar en mobil for opplåsning, så har kunden faktisk "sagt" at evnt. bindingstider er ute, siden det står opplyst på sida at kunden har ansvar for evnt. lovovertredelser selv Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg regner nok med at -slik slahsdot.org støtter DVD-Jon- at vi også støtter GeeZuZz, hvis det er han da. Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg tviler på at dette blir blåst like mye opp som DVD saken men... Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg tviler på at dette blir blåst like mye opp som DVD saken men... Ja, det er vel heller tvilsomt at "Mobil-Geezuzz" blir hovedsaken på dagsrevyen Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Jeg så også artikkelen i ITavisen, og tenkte umiddelbart på Fredrik(GeeZuZz) , som har låst opp min telefon. Jeg synes det er helt i orden at han gjør det. Man kan jo tross alt gjøre det selv, men det krever både en ofte dyr datakabel, pragramvare, og ikke minst kunnskap. Ikke alle gidder å bruke flere hundrelapper på kabler og mange timer på å sette seg inn i den nødvendige programvaren, og i tillegg risikere å gjøre noe galt. Da er det godt at vi har GeeZuZz til å gjøre dette for oss for. Jeg kan ikke se at GeeZuZz gjør noe mer galt enn det man kan gjøre selv. Stå på GeeZuZz! Dette er sjansen du har for å bli litt berømt, selv om det skal mer til for å nærme deg DVD-jon's nivå. Sett foreldrene dine inn i saken og få de til å stille opp som foreldrene til DVD-jon og bli helter for alle norges forbrukere! Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Hei, Ja, saken er overdramatisert. Det som har skjedd er at advokaten til nectom har hatt en samtale med min far, og det klarer ITavisen å få til å bli til at telenor og netcom vurderer å politianmelde meg. For å finne den korrekte "historien" må dere se i dagsavisen. Det er de jeg har snakket med. Bergens Avisen (BA) kalte meg "Kodeknekker" uten å vite hva saken dreide seg om, noe jeg misliker sterkt. Virker som om de prøver å sammenligne dette med DVD-jon saken, som det overhode ikke ligner på. Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Tenkte umiddelbart på GeeZuZz jeg også Men jeg må bare le At det går an! De pengene de vil bruke på advokat, kommer til å overstige mye mer enn det GeeZuZz noen gang vil tjene på dette..(kanskje) Det kommer vel en del innlegg her etterhvert hvor det blir sakt "det er ulovlig, still han for retten" osv. Blir vel slik når en del "fjortisser" her blir sykelig sjalu :wink: Bare fortsett det. Bra at noen tar "ansvar" for oss forbrukere. Synes vi bør ha litt frihet i dette landet. Slippe å tenke på om hver bidige ting vi gjør er ulovlig. pluss at alt skal koste så sinnsykt mye. Simen1: For å modifisere å gjøre alt det som GeeZuZz kan med mobilen, så trenger du dyre kabler ja. Såkalte flashekabler mm. Men for å åpne en låst mobil (låst til operatør) så tror jeg ikke du trenger en flashekabel, men en enkel m-bus kabel. "Også i Danmark er det mulig å få låst opp sin telefon. Flere tilbyr tjenesten via nettet. Der har mobilprodusentene informert sine forhandlere om at de skal avvise kunder hvis det er gjort uautoriserte inngrep i mobilene. Både SonyEricsson, Nokia og Siemens har gått ut med beskjeden, ifølge Jyllands-Posten. - Hvis man går inn og gjør noe med uautorisert utstyr, gjelder ikke Nokias garanti lenger, bekrefter Nilla Peterson overfor Dagsavisen. " -De prøver så godt de kan for å skremme. Men det er jo bare å låse den, like før den skal inn til rep? er det ikke så enkelt da? Hold oss orientert da? synes slike ting er interessant. Lenke til kommentar
henrikgr Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 GeeZuZz gjør jo egentlig ingenting galt.Han handler i god tro ikke sant?Er det ikke slik at du spør kunden om bindingstiden er gått ut? I så fall kan de ikke anmelde han for og åpne telefoner som bindingstiden er utgått på. Om kunden snakker sant kan jo ikke GeeZuZz vite! (edit:en liten skriveleif) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 vwgolfboy: Korrekt. Alle kundene får beskjed om at unlock.no ikke kan ta ansvar for eventuelle avtaler som er ingått med operatøren. De som har glemt sikkerhetskoden, bryter de en avtale? De som har rotet med PC'en og klart å låse alle låsene selv, bryter de noen avtale? Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 Litt oftopic: GeeZuZz: Har vurdert å sende inn 3330'en min til deg for å få inn 3315 firmware, får jeg norsk språk da? eller må jeg nøye meg med engelsk? (regner med dette er fullt lovlig da telefonen allerede er låst opp ved hjelp av kode utstedt av Telenor, og da kan jeg gjøre hva jeg vil med den... (utenom å drepe folk med den osv...) :wink:) Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Ja, det er Fredrik Grevstad som står bak: www.unlock.no :: © Fredrik Grevstad - [email protected] Forum Led by: GeeZuZz Birthday: 8 March 1985 Location: Os, utenfor Bergen www.itavisen.no :: Quote: "Fredrik Grevstad (17) fikser det. Helt lovlig ..." Quote: "Både NetCom og Telenor vurderer å politianmelde 17-åringen fra Os utenfor Bergen." Så jada ... Det er GeeZuZz som står bak... Jeg visste jo at dette kom til å skje... Lenke til kommentar
CerveZa_ Skrevet 3. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2003 oysfaerg: hvis du ser litt nøye etter så har han svart på denne tråden selv, så du var litt treig med å komme med den info'en... Lenke til kommentar
Corn Skrevet 3. mars 2003 Del Skrevet 3. mars 2003 Litt oftopic: GeZuZz: Har vurdert å sende inn 3330'en min til deg for å få inn 3315 firmware, får jeg norsk språk da? eller må jeg nøye meg med engelsk? (regner med dette er fullt lovlig da telefonen allerede er låst opp ved hjelp av kode utstedt av Telenor, og da kan jeg gjøre hva jeg vil med den... (utenom å drepe folk med den osv...) :wink:) Jeg er 99% sikker på at du får norsk språk. Det er fullt mulig, og den eneste grunnen til at du ikke får det er at GeeZuz mangler språkfilen. Det gjør han nok ikke, og gjør han det kan han enkelt få tak i den.. Norsk får du både på ordlisten og mobilen, no stress Lenke til kommentar
Kamera Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Du som påstår GeeZuZz betaler skattene sine. Det _tviler_ jeg _veldig_ sterkt på! Og dessuten, det er ulovlig å låse opp sperrede telefoner, ikke kun for brukeren som har signert kontrakten, men også den som låser opp. Spesielt siden han tar betaling for det! Men vi får se da, hva de bestemmer seg for. Tipper ikke de kommer til å kreve erstatning eller noe, men at GeeZuZz får en rimelig _kraftig_ advarsel om å stenge siden umiddelbart. Noe jeg er helt enig i, det han driver med er ulovlig. Selv om han ikke vil se det selv, eller at noen av dere ikke vil se det. Bare fordi dere 'kjenner' GeeZuZz, betyr ikke at dere _må_ holde med han. Og ja, GeeZuZz, så du aldri mer skulle på VGD fordi alle der er så useriøse, er det fordi ingen der støtter deg? Og ja, ingen der er så useriøse som deg... Hilsen Kamera, som håper siden din blir stengt fortest mulig. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 oysfaerg: hvis du ser litt nøye etter så har han svart på denne tråden selv, så du var litt treig med å komme med den info'en... Jaja, sånt som skjer Hehe... Orka ikke å stresse med å lese så mye Lenke til kommentar
JoaJoa Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Kamera: Hvem påstår at han ikke betaler skattene sine? Har ikke sett noe til det jeg. Jeg kjente ikke dvd-jon heller. Men jeg tok parti sakens han også... hvorfor? Kanskje har det noe med at jeg bryr meg litt om hva som skjer rundt meg, og om andre, og ikke er en liten selvopptatt sådan. Mennesker er forskjellige, å takk for det! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Kamera: Hvem påstår at han ikke betaler skattene sine? Har ikke sett noe til det jeg.Enig! Og så er det ikke sikkert han trenger å betale skatt heller. Altså om han enten ligger under frigrensa og/eller tjener under 1000kr hos hver arbeidsgiver. Da går det som skattefri vennetjeneste. (Tenk deg selvangivelsen om du skulle telle hver 50-lapp man har fått for å klippe gresset for naboen. Det er for å unngå dette at den regelen finnes) Det værste utfallet jeg kan forestille meg av denne saken er at teleselskapene putter inn en klausul i kontaktene sine om at man ikke får lov til å fjerne operatørsperren i bindingstida, og at fredrik blir truet med søksmål osv om han ikke legger ned tjenesten. (Dog, en gjør-det-selv guide på siden kan da umulig være ulovlig) En annen ting er om fredrik gidder å bruke mye tid i retten på dette. Hvis han gidder så tror faktisk han har en god sak, med greie muligheter for å vinne. Lurer på hva "LeD" har å si om denne saken... hmm.. spørre.. Lenke til kommentar
Kamera Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Det sto i denne tråden tidligere 'GeeZuZz betaler vel skattene side og da er det vel ikke noe galt' - men nå er det borte vekk.. *ikke like at man kan endre sin egen post uten at det står den er endret* Uansett, du påstår jeg er selvoptatt fordi jeg ikke støtter GeeZuZz sitt foretak? Nåja, jeg bare mener han må greie å innse at det er ulovlig det han driver med. Spesielt siden han tar betaling for det han gjør. - Derfor håper jeg nettstedet hans blir stengt. Jeg unner han ikke noen rettsak eller en kraftig bot, men at nettstedet legges ned er ikke så alt for mye å forlange. Det er nemlig det som plager meg mest, at han påstår det er lovlig, noe det ikke er. Dessuten så liker jeg ikke at mobiler blir sperret til å begynne med, foreksempel om jeg kjøper en TN mobil m /abb som er sperret til TN, så kan jo jeg bruke den mobilen med Kontantkort og heller bare betale den månedlige regninga for abbonementet. Foreksempel, jeg kjøpte en Mobil på Telehuset, uten binding, den ble låst. Gikk tilbake, fikk de til å sette i en NC kor i en lik mobil, sperret ble den også. Sperret til NC i en TN sjappe Jeg fikk en ny mobil, flytta til et annet land, satte i simkortet mitt, og jaggu er den sperra til min operatør. Hvordan det skal åpnes? Nei, det funker jo ikke, hvordan skal man greie å forklare denne runddansen? Kommer nok heller til å la den være sperret tenker jeg. Så at mobiler blir sperret til operatør er jeg egentlig ikke for. Men det gir jo billigere mobiler (m kontantkort) så det er vel egentlig greit. Men for abb burde de ikke være sperret. Men det faktum at GeeZuZz mener det er lovlig for han å drive med 'unlocking', det er det som gjør at jeg ikke støtter han og hans sak. For det er jo nettop det det er, ulovlig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Vel det står jo selvfølgelig ikke noe om dette i norges lover eller noen lovsamling, så jeg vil gjerne vite hvor denne uloveligheten kommer fra? kontrakten? Står det virkelig en slik klausul i kontrakten? Jeg tviler faktisk, om ikke teleselskapene har lagt dette til nå nylig. (Og det kan jo selvfølgelig ikke ha noen tilbakevirkende virkning, har man ikke skrevet under på en slik klausul, så kan man selvfølgelig ikke si at det strider med kontrakten å bryte med den ikke-eksisterende klausulen) Egentlig lurer lurer jeg på om teleselskapene har lov til å lage en slik klausul? Har man kjøpt en mobil (og dermed programvaren som følger med) så er det jo tross alt opp til eieren hvordan man vil bruke utstyret. Jeg ser heller ikke hvorfor det skal være "mer ulovlig" å la Fredrik gjøre dette enn å gjøre det selv. Om Fredrik tar penger for tjenesten eller ikke spiller vel ingen rolle når det gjelder "uloveligheten" ved å fjerne operatørsperren. Kanskje det rett og slett er teleselskapene som bør finansiere kontant-kort telefoner på en annen måte, og legge om praksisen. (Eller bare gi f* og ignorere de få som kjøper kontantkort-mobiler og skifter operatør) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Og dessuten, det er ulovlig å låse opp sperrede telefoner, ikke kun for brukeren som har signert kontrakten, men også den som låser opp. Spesielt siden han tar betaling for det! Ja, det virker som om du er veldig sikker på det. Hvilke lovbestemmelser er det i så fall som kommer til anvendelse? Man kan gjerne synes at aktivitene GeeZuZz er umoralske og gale, men det betyr ikke nødvendigvis at de er ulovlige. Rundt om i Europa arbeider man for å forby slik tukling med mobiltelefoner, men pr. i dag finnes det ingen lov mot slikt. Dette er imidlertid ikke noen ny DVD-Jon-sak. Det er ikke en viktig prinsipiell sak om ytringsfrihet og rettigheter. Hverken det GeeZuZz eller teleselskapene driver med er nødvendigvis riktig eller høymoralsk. Om sistnevnte blir tvunget til finne på en ny forretningsstrategi, som i mindre grad binder kundene, og gjør tjenestene GeeZuZz overflødige, ville det egentlig være helt greit for min del. LeD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå