MrVilla Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) ETetr å ha avklart hvordan jeg skal få data fra nettet inn i excel så kommer det et annet lite problem. Når data står som dette: Stein 3 Sølv 4 Gull 5 --------- Stein 3 Sølv 4 Gull 5 For det første. Er det mulig å lage en funksjon som fjerner det som er likt, slik at det under strekkene forsvinner? Her skal jeg lage en funksjon som finner f.eks sølv og gir meg verdien nedenfor (4). Noen forslag? Jeg kjenner til LOOKUP funksjon men tydeligvis ikke godt nok. EDIT: Et annet spørsmål. Dersom det står "Hammer og sigdHammer og sigd". Hvordan får jeg fjernet duplikatet som er kommet inn på slutten? Dette er ikke spesielt viktig, men var nysgjerrig på om det var mulig. Endret 17. april 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Skjønner ikke helt hva du mener, men tror "antall.hvis" funker. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 17. april 2008 Forfatter Del Skrevet 17. april 2008 Beklager hvis jeg ver litt utydelig antall.hvis hjelper ikke noe akkurat her. Derimot så ser jeg en mulighet med ISTEXT. Med den så kan jeg få nummerene opp slik at det blir: Stein 3 3 Sølv 4 4 Gull 5 5 Og da jeg legge sammen summene med VLOOKUP. Takker for tipset SÅ var det bare resten......huff ....hehe Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Du kan bruke avansert filter til å hente ut unike poster i et område. Lenke til kommentar
HiSpeed Skrevet 17. april 2008 Del Skrevet 17. april 2008 Hvilken versjon av Excel bruker du 2003 eller 2007? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Bruker 2003 versjonen. Prøvde med avansert filter uten særlig hell, men fikk forsåvidt ordnet det meste med en funksjon iblandet ISTEXT Men lurer igjen på noe. Kan jeg ved en funksjon slette en rad? Sitter og leter her i HELP på excel, men kan ikke se dette noen steder. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Godt spørsmål, svaret er nei. En funksjon kan bare en eneste ting: Returnere en verdi til den cella funksjonen står i. Skal du automatisk endre excelmiljøet, må du over på makroprogrammering. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Pokker og! All programering i excel virker jo helt sinnsvakt og ulogisk slik jeg ser det. Har sette noen makroer og litt programmering men skjønner ikke bæret. Har holdt på en del med C++, og selv om jeg aldri ble noen racer i det så var det i det minste en viss logikk der Men okay. tusen takk:) Kanskje det er lettere å importere tabellen inn i access og ta resten der?? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) If, then, else, Do/while. Løsningene er mange, men excel er ikke akkurat så fint til å løse slike ting i. Ville heller ha laget ett program i VB(f.eks) og lastet fila inn der for kontroll. Red.: Jeg håper du forstår at du bare trenger å laste inn verdiene i ett array for så å sjekke og pøse de data du sitter igjen med til en fil. Enkelt og greit og mye lettere enn å sitte å knote med excel. Endret 18. april 2008 av Quayle Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 De kommandoene du nevner der skulle jeg gjerne kunne benyttet i excel. Ideen min var å hente tabeller ned fra nettet og inn i excel for å ordne dataen der og dermed muligens benytte dem i access. Problemmet er at jeg skal laste ned noen hundre tabeller, og jeg må da sette opp funksjoner for å hente ut de dataene som jeg trenger, fjerne det som jeg ikke trenger og sette alt i system En tabell kan inneholde fem rader og en annen kan inneholde 150, så jeg må lage en mal som inneholder alle mulige felter og dermed hente inn den respektive informasjonen i de respektive feltene fra det som jeg laster ned fra nettet. VB er kanskje en måte å gjøre det på, men når man er helt fersk i det så spørs det hvor mye jeg kan gjøre i det. Er mulig jeg gapt over litt mer enn jeg kan svelge, men jeg har ikke tenkt å gi meg helt ennå Tusen takk for alle svar:) Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Poenget er at du ved å benytte VB oppretter ett array bastert på de data du finner, slik at du slipper å lage en skreddersydd løsning som passer for hver enkelt datamengde. Siden du kan, eller missforsto jeg, litt C++ så burde det være en enkel sak for deg å lage ett enkelt VB-program. Du skal se at det er mye lettere enn å prøve å få dette til å fungere i excel. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Det er nettopp det som er poenget. Jeg kan ikke ha skreddersydde løsninger for hver datamengde. Det ville gjøre det helle veldig tungt og vanskelig, og mildt sagt ubrukelig. At jeg kan litt C++ er ikke dermed sagt at det burde være en enkel sak å lage et VB program. Er mulig jeg misforstår litt her men etter å ha rotet litt rundt med VB i excel så skjønner jeg minimalt. Nå er det mulig at det er interfacen som forvirrer meg mest da, da jeg rett og slett ikke ser oppbygningen og logikken. Jeg får ta en skikkelig kikk på det i helga og se hva jeg finner ut. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Det er nettopp det som er poenget. Jeg kan ikke ha skreddersydde løsninger for hver datamengde. Det ville gjøre det helle veldig tungt og vanskelig, og mildt sagt ubrukelig. At jeg kan litt C++ er ikke dermed sagt at det burde være en enkel sak å lage et VB program. Er mulig jeg misforstår litt her men etter å ha rotet litt rundt med VB i excel så skjønner jeg minimalt. Nå er det mulig at det er interfacen som forvirrer meg mest da, da jeg rett og slett ikke ser oppbygningen og logikken. Jeg får ta en skikkelig kikk på det i helga og se hva jeg finner ut. VB er sekvensorientert, slik at det utføres i rekkefølge, så logikken her er på topp faktisk. Det du gjør er å laste inn excel-fila i ett array. Det som skjer er at det opprettes en rad i ditt array for hver rekke i excel-fila. (Da slipper du å skreddersy for hver enkelt excel-fil - det var jo hele poenget.) Siden du kan C++ så kan du jo gjøre det der i stedet. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Prøver du å si at det er jeg som er ulogisk?? ;-) Når jeg først kommer til programmeringen så er det mulig det løsner litt, og jeg kan ikek c++, jeg kan LITT c++! Megaforskjell:) Men det er interfacen i den derre visual basic editoren som forvirrer meg en god del. Når jeg går på macro og VB editor så sliter jeg litt med å se hvor jeg skal legge inn arrayet og kommandoer. Men skal se nærmere på det i helga. At det opprettes en rad i mitt array for hver excel-rekke håper jeg virkelig. Imidlertid så vil det si at jeg etter alt dette er fortsatt like langt, men jeg har da litt flere muligheter til å justere på dataene, ved hjelp av kommandoene som vi snakket om sist Wish me luck Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hvorfor går du på macro? Du skal da virkelig ikke lage en macro. Du lager ett sekvensbasert program som gjør jobben mye lettere. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 Da er det mulig jeg misforstår. Det er ikke i VB i Excel jeg skal lage dette altså? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Tunga rett i munen her folkens. Makroer i Excel er VB med Excels objektmodell. Det kan gjøres hur enkelt eller vanskelig som helst. Men man skal kunne både språket og objektmodellen for å få ordentlig skikk på det. Men når utgangspunktet er å lese nettsider så er det kanskje mer egnede verktøy enn Excel, det er en helt annen sak. Kanskje skal du høre med forum programmering også, kanskje du får en annen innfallsvinkel. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Synes det er merkelig at det ikke finnes noen enkle funksjoner i excel som kan slette noen stakkars rader ut fra visse kriterier Men jeg prøvde nettopp å lage et par småfunksjoner i excel og det gikk rimelig greit, bortsett fra en som ikke ville fungere. Function addtwo (x, y) addtwo = x + y End Function Virker ikke, men denne fungerer helt fint Function leggtilto (x) leggtilto = x + 2 End Function bare et par spinkle forsøk som jeg testet ut sånn i starten. Endret 18. april 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Husk nå at excelfiler ofte inneholder konsernviktige data og opereres av folk uten datakortet. En enkel slettemaskin kan være som å gi ungene skytevåpen Denne sletter rader med X i a-kolonnen: Sub SletteX() Dim R as long For R = 100 to 1 step -1 if cells(R,1).value = "X" then rows®.delete Next End sub Den må altså kjøres fra et event eller fra makro-kjør, den kan ikke kalles fra en cellefunksjon, ref tidligere beskrevne begrensninger. Jeg er fullt opptatt med loppemarked fra og med snart, får ikke fulgt opp noe særlig før tidligst over helgen. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. april 2008 Forfatter Del Skrevet 18. april 2008 (endret) Likte den funksjonen. Skal se om jeg kan endre den slik at den sletter alle rader der x er et tall. Da er jeg kommet enda lenger Men jeg skal ikke oppholde deg lenger. Kom deg avgårde på loppemarked du så ser vi hvor langt jeg er kommet etter helga Endret 18. april 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå