Valkyria Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Etter andre verdenskrig var mange naivt overbevist om at i hvert fall noe godt hadde kommet ut av dette selvfølgelig kom det mye godt ut av andre verdenskrig. Den kalde krigen førte til en konkuranse mellom øst og vest der begge parter ytte sitt beste for å få det gjennomsnittlige mennesket til å leve bedre. Takket være den andre verdenskrigen sitter du nå på din egen hjemmePC som er et resultat av man trenge stadig nye oppgraderinger på datamaskiner, og derfor ligger vi noen år forran det vi egentlig ville gjort. Den andre verdenskrigen åpnet også for internasjonal handel som gjør oss uavhengig av oss selv. Generelt har den andre verdenskrigen gjort verden bedre i ettertid. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Der er jeg uenig. Man trenger ikke nødvendigvis å la følelsene komme til overflaten under kommunikasjon. Så jeg vil si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Det er feil. Kommunikasjon er uten følelser krever 100 % objektivitet både av avsender og mottaker, noe som enhver person burde forstår er en umulighet. En må huske at ca. 80-90 % av vår kommunikasjon er gjennom kroppspråket, som i all hovedsak kommuniserer våre følelser. En kan bare se hvor viktig følelser er for kommunikasjon. Smilies er et godt eksempel på det. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det du beskriver her er at følelser kommer til overflaten gjennom kommunikasjon, ikke at kommunikasjon og følelser er en og samme ting. Jeg vil si det er to forskjellige ting. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Det du beskriver her er at følelser kommer til overflaten gjennom kommunikasjon, ikke at kommunikasjon og følelser er en og samme ting. Jeg vil si det er to forskjellige ting. Det jeg sier er at menneskelig kommunikasjon uten følelser er en umulighet. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Man kan unngå å vise følelser under kommunikasjon. Hvis det er en person du kjenner og har hatt mye krangel med vil du kansje si " Forsvinn! Jeg vil ikke ha noe mer med deg å gjøre" men når du treffer denne personen sier du "Hei" og "Hvordan går det?" og prøver å få unna samtalen så fort du kan istedefor å si det du egentlig ville si. Kommuinkasjon kan være styrt av følelser, men dersom man snakker med folk man har et generelt forhold til og ikke føler noe spesielt ovenfor der og da kan man ha en sammtale uten at det velter fram følelser. Så jeg vil si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Men de kan ofte virke inn på hverandre. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Der er jeg uenig. Man trenger ikke nødvendigvis å la følelsene komme til overflaten under kommunikasjon. Så jeg vil si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Javel, jeg forholder meg til hva fagekspertisen mener. Hvem sikter du til når du sier fagekspertisen? Diverse psykologer og kommunikasjonseksperter i inn og utland. Hvis det kreves navn så kan det ordne seg. Burde ikke være det etter min mening siden grunnprinsippene i kommuniksjon ligger lett tilgjengelig på nett. Jeg liker spesielt en vedtatt sannhet som sier: "Du kan ikke unngå å kommunisere." En av de mest virkningsfulle måtene er det å forholde seg helt taus. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Man kan unngå å vise følelser under kommunikasjon. Hvis det er en person du kjenner og har hatt mye krangel med vil du kansje si " Forsvinn! Jeg vil ikke ha noe mer med deg å gjøre" men når du treffer denne personen sier du "Hei" og "Hvordan går det?" og prøver å få unna samtalen så fort du kan istedefor å si det du egentlig ville si. Kommuinkasjon kan være styrt av følelser, men dersom man snakker med folk man har et generelt forhold til og ikke føler noe spesielt ovenfor der og da kan man ha en sammtale uten at det velter fram følelser. Så jeg vil si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Men de kan ofte virke inn på hverandre. Kommunikasjon er en balanse mellom sak og person. de to samtalene føres samtidig. Hvis balansen forrykkes så går det ut over kommunikasjonen. Hvis det ikke stemmer i "magene" så spiller det ikke så stor rolle hva som sies på saksplanet. Det hele bunner ut i at mennesket er i evig søking etter aksept. hvis aksepten uteblir så går det ut over effekten. Man behøver ikke la følelser styre samtalen men være oppmerksom på at følelser er til stede og derfor være bevisst på hva som skjer i en selv og sjekke ut følelsen for å bedre kontrollere den. En annen ting er at hvis man selv helt legger lokk på sine egne følelser så vil store deler av eget uttrykk skjules og da sender man sterke signaler til den man samtaler med. Noen av de dyktigste på den metoden har etter min erfaring blitt oppfattet som "kalde" og budskapenen deres har ikke fått det gjennomslaget de kanskje fortjente, nettopp fordi mottaker tviler på sannhetsgehalten i budskapet eller troverdigheten til avsender. Endret 22. april 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. april 2008 Del Skrevet 23. april 2008 Der er jeg uenig. Man trenger ikke nødvendigvis å la følelsene komme til overflaten under kommunikasjon. Så jeg vil si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Javel, jeg forholder meg til hva fagekspertisen mener. Hvem sikter du til når du sier fagekspertisen? Diverse psykologer og kommunikasjonseksperter i inn og utland. Hvis det kreves navn så kan det ordne seg. Burde ikke være det etter min mening siden grunnprinsippene i kommuniksjon ligger lett tilgjengelig på nett. Jeg liker spesielt en vedtatt sannhet som sier: "Du kan ikke unngå å kommunisere." En av de mest virkningsfulle måtene er det å forholde seg helt taus. Neida, navn er ikke nødvendig, men psykologer og kommunikasjonseksperter aldri så mye så mener jeg fortsatt at kommunikasjon er en ting og følelser er en annen ting. Et av grunnprinsippene i kommunikasjon er muligens at følelser spiller en rolle, i alle fall om du kommuniserer med en person du føler noe ovenfor. Men jeg vil fortsatt si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Selvsagt kan man unngå å kommunisere om man går inn for det. Man kan boikotte folk. Hverken kommunisere med ord eller kropsspråk. i alle fall om man går sterkt nok inn for det. Så jeg er enig i at en god måte kan være å holde seg taus. Man kan unngå å vise følelser under kommunikasjon. Hvis det er en person du kjenner og har hatt mye krangel med vil du kansje si " Forsvinn! Jeg vil ikke ha noe mer med deg å gjøre" men når du treffer denne personen sier du "Hei" og "Hvordan går det?" og prøver å få unna samtalen så fort du kan istedefor å si det du egentlig ville si. Kommuinkasjon kan være styrt av følelser, men dersom man snakker med folk man har et generelt forhold til og ikke føler noe spesielt ovenfor der og da kan man ha en sammtale uten at det velter fram følelser. Så jeg vil si at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting. Men de kan ofte virke inn på hverandre. Kommunikasjon er en balanse mellom sak og person. de to samtalene føres samtidig. Hvis balansen forrykkes så går det ut over kommunikasjonen. Hvis det ikke stemmer i "magene" så spiller det ikke så stor rolle hva som sies på saksplanet. Det hele bunner ut i at mennesket er i evig søking etter aksept. hvis aksepten uteblir så går det ut over effekten. Man behøver ikke la følelser styre samtalen men være oppmerksom på at følelser er til stede og derfor være bevisst på hva som skjer i en selv og sjekke ut følelsen for å bedre kontrollere den. En annen ting er at hvis man selv helt legger lokk på sine egne følelser så vil store deler av eget uttrykk skjules og da sender man sterke signaler til den man samtaler med. Noen av de dyktigste på den metoden har etter min erfaring blitt oppfattet som "kalde" og budskapenen deres har ikke fått det gjennomslaget de kanskje fortjente, nettopp fordi mottaker tviler på sannhetsgehalten i budskapet eller troverdigheten til avsender. Her får jeg ikke med meg poenget ditt bortsett fra at du mener at følelser er en viktig del av kommunikasjon og det er jeg enig i så lenge man kommuniserer med folk man føler noe ovenfor. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 Her får jeg ikke med meg poenget ditt bortsett fra at du mener at følelser er en viktig del av kommunikasjon og det er jeg enig i så lenge man kommuniserer med folk man føler noe ovenfor. Den andres følelser er viktige men ens egne er essensielle, eller heller hvor bevisst man er på hvilke følelser som trigges og så sjekker disse ut slik at videre dialog ikke fortsetter på feil premisser. Jeg mener man har ansvaret selv for å være tydelig og ærlig samt at man tar opp med den man har dialogen med hvis noen denne sier vekker tvil hos en selv. Da tenker jeg på forskjell i tolkningen/forståelsen av "ord og begreper", og ikke minst tolkningen av det usynlige språket. Jeg kan ta et ferskt eksempel. Var på møte i dag med en kunde. Møtet forløpte effektvt og greit. Denne kunden ønsket coaching på emnet endring og kommunikasjon. Når en av deltakerne gav tydelig tegn (korslagte armer, bortvendt blikk) i samme momentet som jeg sa noe så stoppet jeg fremføringen, og spurte om hva dette betydde. Hun fortalte så at denne posituren var den hun brukte når hun ikke helt forstod poengene, eller "trodde" at budskapet var negativt. Jeg spurte så hva hun ikke forstod. Svaret var faktisk at hun reagerte på et spesielt ord som jeg brukte. Hun tolket dette ordet annerledes enn meg og derfor ble hele budskapet "litt rart" for henne. Jeg klargjorde så hva ordet betydde for meg og hun oppfattet dermed helheten. Hvis jeg ikke hadde tatt meg den tiden som trengs for å legge et godt grunnlag for videre kommunikasjon med henne, så er jeg bra sikker på at den kunden kunne jeg bare glemt. Men siden jeg nå tok tak i det så har jeg en veldig god magefølelse for at jeg fikk en ny kunde. Konklusjon: Jeg reagerte på min egen følelse av avvisning fra denne personen. Sjekket det ut. Fikk bekreftet at min antakelse ikke stemte. Og oppnådde dermed en ny kunde. Si nå gjerne at følelser, eller heller, bevissthet om at alle mennesker har følelser som er reelle ikke har noen betydning. Det skaper et steike godt marked for oss som tar følelser på alvor. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Nå svarte du ikke på det første avsnittet mitt. Ellers vil jeg si at kropsspråk som du snakker om her er en viktig del av kommunikasjon. Bortvendt blikk og korslagte armer (gjerne korslagte bein og) er å annse som negativt ja og det du beskriver er en god måte å takke en slik situasjon på. Jeg sier ikke at følelser ikke er reelle, men jeg sier at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting, noe som enkelte mener er feil. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Nå svarte du ikke på det første avsnittet mitt. Ellers vil jeg si at kropsspråk som du snakker om her er en viktig del av kommunikasjon. Bortvendt blikk og korslagte armer (gjerne korslagte bein og) er å annse som negativt ja og det du beskriver er en god måte å takke en slik situasjon på. Jeg sier ikke at følelser ikke er reelle, men jeg sier at følelser og kommunikasjon er to forskjellige ting, noe som enkelte mener er feil. Jeg skjønner deg nok ikke helt!? En annen "sannhet" er at det ligger en følelse bak ethvert ord man ytrer. Når det gjelder første avsnittet så tror jeg du mener at følelser kun har med kjærlighet å gjøre!? Og at den følelsen er viktig i kommunikasjon ... Med det at følelser er viktige, så mener jeg ikke at man skal sitte i konstant "føleri", men være bevisst på når "følelser", "nerver" og "hodet" snakker. Veldig nyttig for å holde balansen i kommunikasjonen. Det vil si å sørge for fremdrift i samtalen. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg har ikke lært noe av denne tråden. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Jeg mener ikke at følelser kun har med kjærlighet å gjøre. Jeg mener at følelser er en egen ting, ikke en bit av kommunikasjon slik noen har hevdet. Men følelser spiller selvfølgelig en viktig rolle i enkelte kommunikasjoner. Dess mer du føler ovenfor den personen du kommuniserer med, dess mer vil følelser ha noe å si for kommunikasjonen. Så jeg er enig i at man skal være obs. på når følelser trår til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 (endret) Hvem sin feil er det tror du? Edit: Gjaldt posten til Yuck Fou. Endret 25. april 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 25. april 2008 Del Skrevet 25. april 2008 Hvem sin feil er det tror du? Edit: Gjaldt posten til Yuck Fou. Jeg har dårlig konsentrasjonse... jeg må på do. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg har ikke lært noe av denne tråden. Litt sent svar, men denne tråden dreier seg vel om at verden ikke lærer noe og at problemet ligge i mangelen på god kommunikasjon samt kommunikasjon i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Jeg mener ikke at følelser kun har med kjærlighet å gjøre. Jeg mener at følelser er en egen ting, ikke en bit av kommunikasjon slik noen har hevdet. Men følelser spiller selvfølgelig en viktig rolle i enkelte kommunikasjoner. Dess mer du føler ovenfor den personen du kommuniserer med, dess mer vil følelser ha noe å si for kommunikasjonen.Så jeg er enig i at man skal være obs. på når følelser trår til. Morsomt, men nå ser det ut som vi ikke lengre er ¨så uenige"!? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 (endret) dobbeltpost ...? Endret 29. mai 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Morsomt, men nå ser det ut som vi ikke lengre er ¨så uenige"!? Da har det visst kommet noe ut av diskusjonen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå