Gå til innhold

Forsterking av GSM-signaler

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en hytte på fjellet. Der er det marginal GSM dekning. I den forbindelse har jeg montert en Yagi(retningsbasert, 10dB forsterkning)antenne med ca 6 -7 meter lavtapskabel fra antennen og til en Nokia 6110 med FME kontakt bakpå mobilen - det funker sånn noenlunde(2-3 streker i klarvær:-), men nå begynner mobilen til det formålet å skrante.

- Istedenfor å lete etter gamle mobiler med antenneuttak, så lurer jeg på om noen har montert repeatere o.l. til slike formål. Jeg innbiller meg at det er en del tap i en kabel som er 6-7 meter - så en idé kan være å kutte kabelen til å kun gå gjennom veggen, altså 20-30 cm - og deretter montere en

BDA - bidirectional amplifier(batteridrevet og for GSM 900 nettet)for å forsterke signalet. Videre er tanken å koble til en rundstrålende antenne på innersiden. Hvis det er mulig, så vil det gi flere telefoner muligheten til å være på nett.

Jeg er klar over at mobiloperatørene har lisens på frekvensene -og en slik boks defineres som en sender, men jeg tar sjansen på at Post -og teletilsynet ikke spenner på seg skia og labber 6 Km inn i fjellheimen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, Jeg har en hytte på fjellet. Der er det marginal GSM dekning. I den forbindelse har jeg montert en Yagi(retningsbasert, 10dB forsterkning)antenne med ca 6 -7 meter lavtapskabel fra antennen og til en Nokia 6110 med FME kontakt bakpå mobilen - det funker sånn noenlunde(2-3 streker i klarvær:-), men nå begynner mobilen til det formålet å skrante.

- Istedenfor å lete etter gamle mobiler med antenneuttak, så lurer jeg på om noen har montert repeatere o.l. til slike formål. Jeg innbiller meg at det er en del tap i en kabel som er 6-7 meter - så en idé kan være å kutte kabelen til å kun gå gjennom veggen, altså 20-30 cm - og deretter montere en

BDA - bidirectional amplifier(batteridrevet og for GSM 900 nettet)for å forsterke signalet. Videre er tanken å koble til en rundstrålende antenne på innersiden. Hvis det er mulig, så vil det gi flere telefoner muligheten til å være på nett.

Jeg er klar over at mobiloperatørene har lisens på frekvensene -og en slik boks defineres som en sender, men jeg tar sjansen på at Post -og teletilsynet ikke spenner på seg skia og labber 6 Km inn i fjellheimen.

hehe, de kommer neppe dit. Men er jo heller ikke lovlig å blinge inn i landet slik som jeg har forstått det. Kan hende jeg tar feil.

En annen løsning er å kjøpe en Nokia 810 Bil Telefon, koster ca. 3500,- f.eks. her: http://www.mytrendyphone.no/shop/frontpage.html

ICE har også en hustelefon løsning - så dekningskartet på www.ice.no , med en Jagi antenne skal det ikke mye til å få full dekning på 450mhz.

Få høre hvilken løsning du velger og erfaringer når den tiden kommer.

M

Lenke til kommentar

Signalstyrken synes å vera sterk nok, skal vel tippe du har rundt -90dB til -95dB med den antennen utfrå antall "streker", og det bør dermed fungera ganske greit. Sjølv om du hadde hatt langt lågare signalstyrke, dvs slik dekning at du bare kan sende sms/nesten ikkje dekning, så vil det i mange tilfelle fungera med ein større antenne (24dB) og repeaterboks. Vær, vind og atomsfæriske forhold og naboceller kan spele litt inn når det er snakk om svært låge signal/mykje støy (t.d. lågare enn -100dB).

Ein repeaterboks består av utvendig antenne, sjølve boksen, og vanlegvis ein rundstråleantenne innandørs. Den utstrålte effekten er ikkje særleg høg, betrakteleg mindre enn ein mobiltelefon. Likevel er forsterkinga og kvaliteten veldig god. Rekkevidden er typisk frå 5-40 meter, avhengig av modell, singalstyrke og hindringar (betong, tjukke vegger o.l). Installasjonen er enkel om du bare får stilt inn antennen korrekt, men det har du jo forsåvidt allereie fått gjort. Kanskje kan du også bruke den antennen du har idag med ein overgang (FME til N-type). Du bør imidlertid bruke "super low loss" kvalitetskabel for å unngå signaltap, 10 meter går absolutt veldig bra med signalstyrker du har. Du blir heller ikkje ruinert av prisen heller, koster omtrent samme som ein middels dyr mobiltelefon (typisk frå 3000-4500). Ingen problem å drifte dette på 12v, trekker lite straum. Ta gjerne kontakt på PM om du ønsker meir informasjon/tips.

Skal du bare kjøpe ny telefon ekstern antennekontakt, så er det nesten bare Sony Ericsson som fortsatt har dette (ikkje alle modeller og kan vera vanskeleg å oppdage). Du treng også ein ny overgang, koster rundt 150-200kr. Problemet med dette er som du er inne på: kun ein telefon om gongen og svært få telefonar som støttar dette.

Lenke til kommentar

Det er vel slik at speilet på baksida på ein Sony Ericsson ofte skjuler ein antennekontakt, som diverre stort sett er ulik frå modell til modell slik at ein må ha spesialkabel for kvar telefon. Fungerer dette bra, og kvar får ein kjøpt slike kablar til ein billeg penge? Eg får vel neppe bruk for det, men kan vere kjekt å ha dersom eg nokon gong skulle legge vegen innom ei turlagshytte i fjellheimen.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Induktiv adapter

Induktiv antenneadapter anbefales ikkje om signalet er svakt frå før av, då dette gjer stort tap. Men det er klart det kan fungere i ein del tilfelle, då er fordelen at det er telefonuavhengig.

Anb antenneadapter

Har du ein K800i eller K810i så skal den eine av overgangane som selges på Clas Ohlson fungere (i farta er eg usikker på kva for ein av dei). Elles må det nesten bestilles gjennom TCOM eller ein annan distributør, koster typisk 150-200kr. Dei aller fleste forhandlarar kan få tak i dette, be dei søke på "antenneadapter".

Repeateren til Emcom er etter det eg veit ganske så dyr, er både bedre og billigare utstyr å få tak i.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest Slettet-376f9

Jeg fikk en e-post fra www.rwr.no. De driver med bilinnredning og sånt, men har en repeater i sortimentet. Hvis noen vil ha den videresendt, send meg en pm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...