Gå til innhold

Begynte som lærling i august 2007. Får jeg lønn i juni eller kun feriepenger?

Anbefalte innlegg

Prøver sånn smått å planlegge sommermånedene med tanke på økonomien. Jeg begynte som lærling 20. august 2007, noe som betyr at jeg kun får utbetalt 3000-4000,- i feriepenger. Stippendet fra Lånekassen er i tillegg halvert i juni.

Jeg har avtalt med min arbeidsgiver at jeg kan jobbe 3 av ferieukene mine i juni med normal ansattlønn, men betyr dette at jeg KUN blir å få utbetalt feriepenger i juni måned?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Dette må du nok ta opp med lønningskotoret på arbeidsplassen din eller sjefen din.

Da jeg var lærlig og begynte jeg også læretiden min i august. Da fikk jeg utbetalt feriepenger + (junilønn Minus 8 arbeidsdager), tror det, men dette var 4 årsiden så husker ikke så godt. Men om det er slik overalt hvet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Det er bare å passe på å gi beskjed til arbeidsgiver om at du ikke skal ha full ferie.

Har du opptjent 2 ukers ferie for eksempel, og du sier du skal ha ferie i bare 2 uker, vil du ikke tape så mye på det. Da blir du "trukket i lønn" for 2 uker, og så får du feriepengene du har opptjent (nå vet ikke jeg nøyaktig hvor mye ferie du har opptjent)

Slik det var da jeg var lærling (begynte i september, så fikk enda mindre ferie) fikk jeg alltid mindre å rutte med enn vanlig når ferielønna kom, fordi jeg hadde lavere lønn i opptjeningsåret (gikk opp i lønn hvert halvår, og feriepengegrunnlaget var derfor lavere)

Men dette spørsmålet er jo aktuellt for alle som bytter jobb midt i ett år. Jeg byttet jobb 15. oktober i fjor og har ikke særlig mye feriepenger spart opp hos min nye arbeidsgiver. Når jeg skal ta ut ferie i sommer blir det derfor ingen lønn på meg, og jeg må passe på at de pengene jeg fikk utbetalt i feriepenger fra gammel arbeidsgiver strekker til .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...