Gå til innhold

Prisen klar på Open Linux-telefonen

Anbefalte innlegg

Men det som er så bra er at ordboka fra OOo sikkert kan konverteres i løpet av kort tid. Slipper å begynne fra scratch

Det viktigste momentet er om utviklerene har laget et godt rammeverk for slike ting. Hva gjelder ordbok, så vil det ikke være vanskelig å lage en generisk ordbok som det er bare å fylle med ord avhengig av språk. Trenger ikke programere en ny ordbok for hvert språk liksom.

Begge disse elementene var i høyeste grad allerede på plass fra OOo 1.x men likevel var det et hack å få lagt inn norsk ordbok i OOo 2.0 til å begynne med. Det var ikke et spørsmål om vi fikk norsk ordbok, men om hvor lang tid det tok før det var en integrert del av en "grunninstallasjon". De som er nok interessert i norsk ordbok til å gjøre et større arbeide for å få det inn i et produkt, er kanskje folk som jobber med språket norsk som arbeidsfelt, ikke konvertering av datastrukturer etc?

Derfor er jeg ikke HELT SIKKER på at denne telefonen er enkel å få norsk ordbok på fra dag 0. Det kan være at noen allerede har tatt på seg oppgaven - eller ikke. Jeg vet at dersom jeg skal gjøre gratis utviklingsarbeide på kveldstid må det være noe jeg selv brenner for. Selv om det måtte være en enkelt ting som tar bare én time. Det tar alltids en time til å skrive dokumentasjon etterpå, så kanskje det bare hadde vært megselv som hadde hatt glede av det jeg hadde fått til.

Masse freeware-prosjekter som stopper på "The final version will be ready within a month" - fordi når utvikleren er "godt nok"-fornøyd med prosjektet til egen bruk, forsvinner motivasjonen til å gjøre bugfixes, tilpasninger og utrulling han ikke trenger selv.

Denne telefonen er naturligvis også et kommersielt produkt. Det er mye bedre sjanser for at disse folkene har insitament til å levere, det må jo regnes som basisfunksjonalitet. Spørsmålet er da "når?".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: men det skal sies at for at opensource skal funke så må man tiltrekke seg nok folk, hovedsaklig utviklere. Blir spennende å se i hvilken grad Neo klarer dette.

Og det er klart at ved release så vil det nok ikke være så mye snacks tilgjengelig, det sier seg selv :) Og mobilen vil nok være mest attraktiv for "power users"

Det er i høyeste grad det som er spennende. Det er derfor jeg fortsatt bruker min gamle ASUS WL500G trådløsruter - fordi den har et unikt linuxmiljø rundt seg som tweaker og fikser på funksjonaliteten kontinuerlig: http://wl500g.info/

Det er svært få produkter som har slike miljø, og dersom det ikke finnes hadde det ikke vært en sjanse i hellevik at jeg hadde kunne installert SSL, ftp-server, php-server, lydstreaming etc. på en trådløsruter til under tusenlappen.

OpenMoko en vel et av de mer profilerte gadgetene der ute. Det er derfor gode sjanser for at det faktisk kommer noe ut av dette.

Hadde Samsung sluppet en telefon basert på linux men på Samsungs premisser er det slett ikke sikkert det hadde blitt noe særlig interesse rundt det. Dette blir en helt annen ting...

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hele tankegangen bak en slik type telefon er at produsenten leverer hardware og grunnleggende software, og rammeverk for å utvikle nye applikasjoner.

Synkronisering er dermed neppe noe FIC selv fokuserer på :)

Det jeg derimot ser som 100% essensielt er en grafisk pakkebehandler, og mulighet for å styre denne fra en pc...

EDIT: ser ut til at OpenMOKO os'et er basert på OpenEmbedded, og derfor tar ibruk opkg. Dette bør gi gode muligeter for brukevennlig pakkebehandling.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hva kan vi egentlig forvente av ytelse på Freerunner?

Så et youtubeklipp der noen hadde klart å kjøre kde4 på 1973. Det lagget som et helvete, men var tøft at det i det hele tatt gikk an.

Jeg er veldig interessert i Illume som Raster holder på med. Det blir tøft!

Lenke til kommentar

Freerunner har en prosessor som arbeider omtrent det dobbelte av 1973, og jeg vil tro at minnehastighet samt lagringshastighet også har endret seg tilsvarende. Ser ikke akkurat nytten med å kjøre KDE, på en såpass liten skjerm må brukergrensesnittet være noe helt annet enn på en datamaskin.

Forøvrig finnes det allerede et properitært operativsystem til Neo'ene, Trolltech Qtopia, dersom man mener slikt er bedre enn åpne løsninger. Dualboot kan man også kjøre visstnok :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hva er tykkelsen på denne Pez dispenseren? (Ja, jeg vet at jeg kan Google, men jeg har ikke tid.)

1,8 tror det var. Husker jeg samenlignet litt med min N73 som var på 1,9

edit: Var nesten ..

Høyde: 12.07 cm

Bredde: 6.2 cm

Tykkelse: 1.85 cm

Vekt: 184 gram

Ikke supertynn, men ikke så ille heller syntes jeg... litt tykk ;)

Endret av jadz
Lenke til kommentar
Hva er tykkelsen på denne Pez dispenseren? (Ja, jeg vet at jeg kan Google, men jeg har ikke tid.)

Wow! 185gr? Steike kineser! Og 1.85cm... Hmmz.. Det er jo ikke direkte "slim".. Grensen for meg er maks 1.4cm, som HTC Touch. Orker ikke ha en svulst på låret..

Men men.. Får nå se litt nærmere på den :)

Lenke til kommentar

Wow! 185gr? Steike kineser! Og 1.85cm... Hmmz.. Det er jo ikke direkte "slim".. Grensen for meg er maks 1.4cm, som HTC Touch. Orker ikke ha en svulst på låret..

Men men.. Får nå se litt nærmere på den :)

kanskje på tide å vurdere noen nye bukser? ;)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...